Saturday, January 31, 2009

Hati yang Terluka 30


Emily menggigit bibirya. Sedaya upaya ditahan agar tubir matanya tidak pecah. Tidak mungkin dia salah lihat. Baru sahaja sebentar tadi dia lihat Tengku Zamran Hakim bergandingan dengan Maria memasuki restoran kegemarannya. Niatnya untuk menjamu selera di situ langsung mati.

Pasangan tersebut nampak begitu mesra. Padanlah sejak seminggu ini suaminya itu acuh tak acuh dengannya. Memandangnya juga seperti tidak mahu. Apa salahnya sehingga lelaki itu berubah sikap?

“Jue, kita makan dekat tempat lain ya?” pinta Emily pada Juita di sebelahnya.

“Kenapa pulak? Tadi bukan main beria-ia nak makan dekat sini.”

“Entah, tiba-tiba aku rasa macam nak makan dekat tempat lain.” Emily beralasan. dia tidak mahu Juita perasan gelodak perasaannya ketika itu.

“Baru dapat parking, tak sempat keluar dari kereta pun lagi tiba-tiba tukar selera. Macam-macamlah kawan aku yang sorang ni. Nak makan dekat mana?”

Emily cuma diam tidak menjawab.

“Emy?” panggil Juita bila melihat Emily seolah hanyut dengan dunianya.

“Emily Natasha!” Juita menguatkan suaranya.

Emily terpinga-pinga. “Kenapa?”

“Kenapa kau tanya? Perut aku bukan main keroncong lagi, kau dah kenyang mengelamun. Nak makan dekat mana ni?” sekali lagi Juita bertanya.

Emily menggeleng perlahan. “Ikut kau lah. Aku tak de idea.”

“La…macam tu pulak. Baik turun je makan dekat restoran ni.” Juita membuka pintu kereta.

“Eh, jangan. Aku...ermm.. Ha! tiba-tiba aku teringat tempat yang aku nak pergi tu.” Emily cepat-cepat menghalang.

Juita berkerut-kerut melihat perangai pelik Emily. Tetapi tidak pula dia bertanya lanjut. “Terserah kaulah. Janji perut aku kenyang. Dalam lapar-lapar macam ni, teringat pulak masakan-masakan kau yang mengancam tu. Dah lama aku tak makan. Bila kau nak masak untuk aku?”

“Tengoklah. Malam ni aku janji dengan bonda nak datang, kalau aku rajin aku masaklah.” Katanya sebelum keretanya laju meninggalkan restoran tersebut.

* * * * *

Kereta Emily mamasuki halaman rumah mereka petang itu. Alfa Romeo Tengku Zamran Hakim sudah tersadai elok di garaj.

Emily menolak daun pintu rumah yang tidak berkunci. Kedengaran suara orang bersembang dan ketawa-ketawa. Emily menarik nafas memandang Tengku Zamran Hakim yang sedang bercakap di telefon bimbitnya. Lelaki tu hanya memandang dia sekilas.

Hampir setengah jam dia berdiri menunggu Tengku Zamran Hakim habis berbual. Habis berbual terus sahaja lelaki itu membuka langkah.

“Tunggu dulu, Emy ada benda nak cakap dengan abang.” Halang Emily.

Langkah Tengku Zamran Hakim mati.

“Apa benda? Cakaplah cepat.” Katanya acuh tak acuh. Nadanya tiada kemesraan langsung.

“Emy tengok abang dah banyak berubah. Apa salah Emy smpai abang berubah macam ni?” perlahan sahaja suara Emily bertanya.

“Kenapa? Kau tanya kenapa?” Tajam pandangan Tengku Zamran Hakim pada Emily. Bahasanya sudah bertukar.

Emily terkedu. Terkedu mendengar bahasa Tengku Zamran Hakim yang kedengaran begitu kasar. Selama hampir seminggu lelaki itu tidak bertegur sapa dengannya, tiba-tiba sahaja bahasa panggilannya sudah bertukar..

Tengku Zamran Hakim tersenyum sinis. “Hebat! Dengan rupa yang tak bersalah langsung, tak siapa sangka siapa kau sebenarnya.”

Terpinga-pinga dia memandang Tengku Zamran Hakim “Apa maksud abang? Emy tak faham…”

“Ini.” Tengku Zamran Hakim mencampakkan sekeping gambar yang dia dapat dari Syazmir.

Emily mencapai. Berubah raut wajah Emily ketika melihatnya. Jadi inilah yang menyebabkan Tengku Zamran Hakim berubah laku.

“Mana abang dapat gambar ni?” jemari runcingnya mengenggam perlahan gambar tersebut.

“Penting ke dari mana aku dapat gambar ni? Atau kau terkejut sebab rahsia kau dah terbongkar?”

“Tapi ini bukan gambar Emy…”

“Sampai bila kau nak berlakon?!” Tengking Tengku Zamran Hakim. Geram bila Emily masih tidak mahu mengaku.

Terdiam Emily ditengking begitu. Kolam matanya terasa hangat. Jadi Syazmir benar-benar mengotakan apa yang diugutnya beberapa bulan lepas. Tekad benar lelaki itu. Walau Tengku Zamran Hakim tidak menyatakan siapa, dia masih dapat mengagak.

“Budak ni anak siapa? Anak kau kan?!!” Tengku Zamran Hakim mencampak sekeping lagi gambar. Dia ada mencari kalau-kalau ada bukti lain, dan akhirnya sekeping gambar Emily bersama seorang kanak-kanak perempuan dan sekeping lagi gambar lelaki yang datang ke pejabatnya turut terselit sama di loggokan pakaian isterinya itu.

Emily ketap bibir. Apa yang harus dikatakan lagi untuk membela dirinya? Walau dia jawab jujur sekalipun pasti Tengku Zamran Hakim tidak akan percaya. Syazmir benar-benar sudah meracuni fikiran suaminya itu.

“Anak kau dengan lelaki yang dalam gambar tu kan? Kau tak malu? Mana maruah kau? Nampak macam baik tapi tak ubah macam pela….”

“Abang!” kepala Emily menggeleng perlahan. Air matanya tidak dapat dibendung lagi. Mutiara jernih mengalir lesu ke pipinya. Tanpa sedar langkahnya diatur ke pintu rumah dan terus mendapatkan keretanya sebelum meluncur laju.

Tengku Zamran Hakim yang melihat terkaku. Sumpah, melihat air mata Emily yang gugur tadi seolah ada sembilu yang menghiris ulu hatinya. Ah, persetankan!

* * * * *

Emily baru sahaja melangkah keluar dari masjid selepas menunaikan solat maghrib. Tidak henti-henti air matanya tumpah sepanjang dia menunaikan kewajipan itu. Dia menyandar pada keretanya. Tiba-tiba dia teringat sesuatu. Telefon bimbitnya dikeluarkan.

“Jue, aku ni.”

“Emy? Kenapa ni? Suara kau lain. Kau sihat ke tak ni?” Juita terus menyoal bertubi-tubi.

Emily tersenyum dalam tangis mendengar suara Juita yang begitu kalut. “Aku okey. Jue, aku ada janji dengan bonda nak datang jenguk malam ni, tapi aku ada hal. Pesan pada bonda aku minta maaf sangat-sangat.”

“Hal apa?” suara Juita kedengaran tidak puas hati. Melepas nak merasa masakan Emily!

“Hal yang tak dapat dielakkan. Tolong ya Jue?” pinta Emily penuh mengharap.

“Okey.” Pendek jawapan Juita.

Mereka terdiam seketika.

Emily menarik nafas panjang.“Jue, boleh tak kau tolong jaga bonda untuk aku dalam masa yang terdekat ni?”

“La…macamlah aku tak jaga bonda selama ni.”

“Bukan itu maksud aku. Aku mungkin tak akan jumpa bonda dalam masa terdekat ni. Kalau bonda tanya pasal aku, kau bagilah alasan apa-apa pun.”

“Kalau kau tak datang selang dua tiga hari mesti bonda faham kau sibuk.”

Emily menggeleng kecil. Juita benar-benar tak faham maksudnya. “Lagi satu Jue, pesan pada Shima kata aku suruh dia ambil alih kerja aku di butik buat sementara waktu dan kau pulak tolong tengok-tengokkan syarikat. Aku harapkan kau.”

“Kau cakap macam ni, macamlah esok kau tak masuk pejabat.”

“Mungkin.”

“Apasal pulak?” Juita sedikit terjerit.

Emily terdiam. Tidak tahu jawapan yang bagaimanakah patut diberi pada Juita.

“Aku rasa macam ada yang tak kenalah. Aku jumpa kau sekarang?”

“Jangan! Tak ada apa yang tak kena. Aku okey.”

Juita yang pada mulanya mahu mempercayai kata-kata Emily terkedu bila telinganya dapat menangkap esakan kecil dari corong telefonnya.

“Kau menangis?”

Emily senyap. Teringat kejadian di rumahnya tadi, air matanya mengalir tanpa disuruh.

“Emy, please…”

“Jue, bateri aku nak habis ni. Ingat pesan aku baik-baik.” Emily terus mematikan talian. Emily mendongak memandang langit gelap. Tidak tahu mana arah tujuannya selepas ini. Rumah bondanya tidak akan dijejaknya buat masa sekarang. Dia tidak mahu bondanya risau melihat keadaannya seperti ini. Tapi yang pastinya dia tidak mungkin balik ke rumahnya dan Tengku Zamran Hakim lagi. Perit! Bukan dia tidak pernah dihina gara-gara Syira tidak mempunya bapa, tapi entah mengapa hinaan dari suami yang dicintanya benar-benar mengguris lukanya yang hampir sembuh. Lukanya kembali berdarah.

"Lia?"

Emily menoleh. Agak terpinga-pinga apabila disapa begitu.

"Awak Lia kan?"

12 comments:

  1. alaaa.. baru je bahagia aritu..
    sekarang dah ada konflik balik..
    si syazmir tu nak kena karate ni.. dushh!

    akak, sambung lg..

    ReplyDelete
  2. argh.. mmg cari fasal tau Tengku Zamran ni.. suka la nak percaya membabi buta fitnah2 yg ada.. bkn nk tanya betul2.. yg emy ni plak.. smpi ble la nak berahsia..

    betul la ckp org.. dlm rumah tangga xleh ada rahsia.. bimbang timbul fitnah yg bukan2.. hurm..

    ReplyDelete
  3. ee~~geramnyer..
    kak min~~sambung lagi kak:D

    ReplyDelete
  4. oh TIDAK!!!! Min lepas ni klu kebenaran sudah dpt Tengku Zamran ketahui, jgn kasi dia dgn mudah dpt emily semula... Biar dia tahu emily bkn perempuan seperti apa yg dia fikirkan...

    ReplyDelete
  5. alahai..
    br je nak hepi..
    da gado2 blik..

    cian kt emy...

    ReplyDelete
  6. kesiannya ngan emy..huhuhu,,
    tumpang nangis la...

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. cdeynyer...
    baru jerrr nak kecapi bahagia..
    huhuhu

    ReplyDelete
  9. minnnnnnn..mana sambungannya...?
    lama dh kutunggu sambungan cerita yg meruntun kalbu nih.. :(

    ReplyDelete