Sunday, July 5, 2009

Hati yang Terluka 39

salam...maaf sbb buat smua tertggu pghujung cerita ni... dan t.kasih pd yg masih menyokong cerita sy yg x seberapa ni...setelah ditmbh, ditolak, didarab, dan dibahagikan, buat masa skrg, blog akn dibuka shgga ke penamat cerita nie...mgkin akan ada yang kecewa dgn keputusn sy...tp, byk hati yg perlu dijaga...kalau sy berkeras dgn keputusan tutupkn blog ni, lg org marah sbb dah tggu cerita ni kalau x silap sy nk dkt 3 tahun...maaf ya! sy akn cuba cpt2 habiskn cerita nie...n3 kali ni agk bosan dan tunggang terbalik...tp, ini je yg sy mampu...

* * * * *

Emily duduk bertentangan dengan juita di restoran Suri Hati. Agak lama dia tidak ke restoran tersebut. Restoran pertemuan pertamanya dengan Tengku Zamran Hakim selepas lima belas tahun. Saja dia mengajak Juita berbual di situ. Dia mahu tahu perkembangan syarikat sepajang ketiadaannya.

“Kau dah sihat ke?” tanya Juita sambil merenung Emily.

“Kau tengok aku macam mana?”

“Tak berapa nak sihat.”

“Ha? Aku nampak tak sihat ke? Kat mana?”

“Hmmm…dekat…sini.” Juita menunjuk kepala.

Emily membuntangkan matanya. Kurang asam betul! “Melampau la tu.”

Juita ketawa. Gembira dapat mengenakan Emily.

“Syarikat okey ke sepanjang aku tak ada ni?”

“Emm…sekarang dah okey.”

“Sekarang dah okey? Sebelum ni tak okey ke?”

"Kalau tak ada Zam, tak tahulah apa akan jadi dengan syarikat." Juita mengeluh tiba-tiba.

Terkejut Emily dengan kata-kata Juita. “Zam?”

"Ada keruntuhan dekat kawasan perumahan yang baru siap 6 bulan lepas. Cuba bayangkan diorang duduk tak sampai 3 bulan tiba-tiba, ada seorang penduduk ni mengadu dinding rumah dah retak. Apa lagi, semua penduduk dekat kawasan perumahan tu minta tuntutan duit bayaran rumah. Nak pindah dari situ."

"Macam mana boleh jadi macam tu?" Terkejut Emily dengan berita yang baru diterimanya itu.

"Ada orang cuba sabotaj. Hantu mana entah yang bayar orang kita buat macam tu. Ada beberapa buah rumah yang pembinaannya tak sama dengan peruntukan yang kita bagi. Separuh dari peruntukan tu masuk dalam poket sendiri."

"Habis, sekarang kes tu macam mana?"

Juita menarik nafas sebelum menyambung, "Aku cuba la pujuk, tapi tak jalan. Berkeras betul diorang nak duit balik. Then, macam mana entah satu hari tu Zam tanya aku, syarikat okey ke sepanjang kau tak ada ni. Aku apa lagi, alang-alang dah buntu tak tahu nak buat apa, satu-satu masalah aku beritahu dia. Beberapa hari lepas tu, masalah tu dah settle."

Emily terdiam. Langsung tidak menyangka Tengku Zamran Hakim sanggup menyelesaikan masalah pejabatnya. Selama beberapa minggu ini, lelaki itu langsung tidak bangkitkan soal kerja padanya.

"Zam tak ada pulak cerita kat aku apa-apa pasal ni." Ujarnya selepas itu. Dia agak terkilan kerana dia seolah lepas tangan dalam masalah syarikat.

"Takkan la dia nak susahkan kau. Lagi pun masalah ni sebelum kau masuk hospital lagi. Seminggu dua sebelum tu kot. Tapi kan, kalaulah aku tahu dia boleh selesaikan senang macam tu, awal-awal lagi aku beritahu dia. Tak adalah aku kena baling dengan kasut." Ngeri betul bila teringat dia terpaksa lari lintang pukang apabila penduduk kawasan tersebut mengejarnya dengan kasut. Tak sempat nak berunding pun.

"Sampai macam tu?"

Juita mengangguk bersungguh-sungguh.

"Jue, aku betul-betul minta maaf sebab dah menyusahkan kau." Pinta Emily serba salah.

"Tak payah fikirlah. Dah selesai pun. Zam kan dah jadi wakil kau. Tenang je dia berdepan dengan penduduk kawasan perumahan tu. Mungkin dia pernah buat salah, tapi aku kagum dengan cara dia tebus kesalahan. Berulang-alik lawat kau dekat hospital sambil selesaikan masalah syarikat ni. Semua kerja-kerja kau dia yang ambil alih."

“Aku tak tahu langsung Zam buat kerja double setiap hari. Padanlah selalu tidur lewat.” Baru dia sedar sejak beberapa hari ni, Tengku Zamran Hakim agak kerap menghabiskan masanya di bilik kerjanya pada waktu malam.

"Untung betul kau dapat dia. Tak macam aku ni." sambung Juita perlahan. Kadang-kadang timbul cemburunya pada Emily kerana mendapat seorang lelaki yang penuh pengertian. Tidak sepertinya.

"Kau tak untung dapat Nazrin?"

Juita mencebik. "Untung apa bendanya. Buat sakit hati ada. Dari dulu sampai sekarang, tak ubah-ubah dengan perangai tak ada perasaan dia tu."

"Dia sayangkan kau sebenarnya, tapi mungkin dia tak tahu macam mana nak tunjuk sayang dia tu." Emily menyedapkan hati Juita.

"Entahlah. Aku dah tawar hati dengan dia. Sampai bila aku nak tunggu dia? Umur dia dengan aku sama. Orang cakap perempuan cepat matang dari lelaki. Nanti masa kahwin umur 30 atau 40, orang ingat aku lagi tua dari dia." keluh Juita sedikit sebak.

"Setidak-tidaknya kau tak ada saingan. Orang tak kacau hubungan kau dengan Nazrin. Mungkin Nazrin nak betul-betul siapkan diri dia sebelum jadi suami kau."

“Kalau betul macam tu, okeylah. Tapi kalau dia memang tak pernah fikir macam tu, macam mana pulak?”

“Fikir negatif je kau ni. Takkanlah dia nak biarkan kau macam tu. Kau dengan dia dah lama.”

“Harap macam tu lah. Tapi…kalau ditakdirkan aku jadi andartu sampai ke tua, kau nak temankan aku?” Juita mengangkat kening bergurau. Sengaja dia lari dari memikirkan masalahnya.

“Boleh jugak tu. Mana tahu, masa kau dah bongkok, aku pulak boleh diri tegak lagi. Jadi atas rasa simpati, aku tolonglah kau.” Emily membalas gurauan Juita sambil tergelak.

Bulat mata Juita mendengarnya namun turut sama tergelak selepas itu.

* * * * *

Emily membawa secawan kopi buat Tengku Zamran Hakim yang kelihatan sibuk di bilik kerjanya.

"Kenapa tak tidur lagi ni?" Tengku Zamran Hakim mengalihkan tumpuannya.

"Teman abang." ringkas jawapan Emily.

Berkerut Tengku Zamran Hakim mendengarnya. "Nak teman abang?”

Emily mengangguk.

“Abang kan dah beritahu tadi, abang kena berjaga malam ni nak siapkan kerja pejabat. Kalau teman abang, nanti tak cukup tidur."

Emily tersenyum. Jemari Tengku Zamran Hakim diambil dan digenggam. "Kalau abang boleh korban masa kerja abang untuk siapkan kerja Emy, kenapa Emy tak boleh korban masa tidur Emy untuk abang?"

Tengku Zamran Hakim merenung Emily lama sehingga Emily jadi tidak keruan.

"Kenapa pandang macam tu?"

"Ada benda yang Emy nak tanya abang ke?" tanya Tengku Zamran Hakim tanpa menjawab Emily.

Emily menarik nafas. Bijak sungguh Tengku Zamran Hakim membaca fikirannya. "Kenapa abang tak cerita pasal kes dinding rumah retak tu kat Emy langsung?"

“Mana tahu ni?” Tengku Zamran Hakim terkejut.

“Jawab soalan Emy dulu.”

Tengku Zamran Hakim menolak rambutnya yang sedikit terjatuh di dahi. Emily direnung seketika sebelum membuka mulut. “Masa kes tu, sayang dalam koma lagi.”

“Lepas Emy sedar, kenapa abang tak cerita?”

“Takkan lepas sayang sedar terus abang nak cerita pasal kes tu. Kejamnya abang kalau buat macam tu.”

Emily mengeluh. Tengku Zamran Hakim terlalu menjaga perasaanya. “Abang tak penat ke buat dua kerja sehari? Kalau abang rasa beban sebab selesaikan kerja pejabat Emy, biar Emy yang ambil alih balik kerja Emy tu. Kesian abang. Sebab selesai masalah pejabat Emy, tak pasal-pasal kena berjaga malam sorang-sorang.”

“Abang suami Emy kan?”

Terpinga-pinga Emily mendengar soalan dari Tengku Zamran Hakim namun dia tetap mengangguk.

“Jadi, biar abang yang urus semua ni. Abang tak nak sayang tertekan dengan masalah syarikat. Apa guna gelaran seorang suami kalau tak mampu ringankan masalah isterinya. Kalau boleh, abang nak tanggung semua masalah sayang. Abang nak tebus balik lima belas tahun dulu. Abang kan pernah janji, segala masalah Emy biar abang yang tanggung.”

Terkelu Emily mendengarnya. Tidak menyangka Tengku Zamran Hakim masih ingat janjinya pada zaman kanak-kanak dulu. Benar kata Juita, dia begitu beruntung kerana ditakdirkan berpasangan dengan Tengku Zamran Hakim.

Dia melingkarkan tangannya pada leher Tengku Zamran Hakim dari belakang. Tubir matanya bertakung.

"Emy sayang abang." bisiknya sendiri, namun Tengku Zamran Hakim sempat menangkapnya.

"Lain macam je ni…" usik Tengku Zamran Hakim nakal.

"Isy, abang ni." Emily mengetap bibir.

Tengku Zamran Hakim menarik Emily duduk dipangkuannya. "Ya Allah, merahnya muka."

Emily buat-buat pandang ke arah lain.

Tengku Zamran Hakim cuit hidung Emily. "Dah nak dapat baby pun malu dengan abang lagi?"

Emily tidak menjawab cuma melarikan pandangannya dari bertentang mata dengan Tengku Zamran Hakim.

"Hmm...soalan abang yang tadi. Mana tahu abang selesaikan kerja pejabat sayang?"

"Emy masuk office tadi. Jue yang cerita."

Tengku Zamran Hakim membulatkan mata. "Sayang drive dari rumah ke Perkasa Holdings?"

Emily mengangguk. "Emy ada beritahu abang pagi tadi, Emy nak keluar."

"Abang ingat Emy nak pergi market dekat depan tu je. Tak sangka sampai ke pejabat. Abang kan dah pesan sebelum ni, pergi kerja abang hantar."

"Itu pergi kerja. Hari ni, lawatan. Lagipun, Emy boleh drive sendiri. Siap boleh lumba lagi."

"Kalau abang kata tak boleh, maknanya tak boleh la sayang. Tolong ya, jangan buat abang sakit jantung. Nak abang mati cepat ke?" Lembut nada Tengku Zamran Hakim.

Emily renung Tengku Zamran Hakim tidak berkelip. Sedar-sedar ada air mata yang mengalir.

“Kenapa pulak ni?” Tengku Zamran Hakim pula yang kalut. Terpinga-pinga memandang Emily. Salah cakap ke?

“Emy tak nak abang mati. Emy baru nak bahagia dengan abang. Emy janji tak drive sorang-sorang lagi lepas ni. Emy pergi mana-mana dengan abang je.” Makin laju air matanya mengalir.

“Shhh…janganlah macam ni sayang. Abang terlepas cakap. Abang minta maaf, ya?” Rambut ikal Emily dibelai lembut.

“Emy nak hidup dengan abang sampai hujung hayat Emy. Emy nak hidup semati dengan abang…”

“Insya Allah kalau diizin Allah.” Tengku Zamran Hakim terseyum hambar sambil mengesat air mata Emily. Sejak beberapa hari ini, hatinya tidak enak. Ketika di pejabat apabila terlintasEmily difikirannya, hatinya berdebar-debar. Dia tidak risau kalau sesuatu yang buruk terjadi padanya, tetapi dia risaukan keselamatan Emily.

"Abang..." panggilnya perlahan. Emosinya sudah terkawal.

"Hmm?"

"Lelaki ni, susah nak faham perempuan ke?"

Terjungkit kening Tengku Zamran Hakim mendengar soalan Emily. "Kenapa tiba-tiba tanya soalan macam ni? Ada yang abang tak faham pasal Emy ke?"

"Tak. Bukan macam tu." Geleng Emily sambil menarik nafas sebelum menyambung,

"Tadi, Juita cerita masalah dia dengan Nazrin. Katanya, Nazrin macam tak faham dia. Tak faham kehendak hati dia."

"Owh...patutlah dekat airport hari tu bukan main dia cakap pasal orang lelaki. Ini ada kena-mengena dengan kes dia jerit dekat hospital hari tu kan?"

"Emy rasa sejak hari tu dia jadi macam ni. Kesian pulak dengan Jue...dia macam dah give up dengan Nazrin. Sayang pulak rasanya sebab diorang kenal dah lama."

"InsyaAllah…kalau ada jodoh, ada la tu. Mana tahu, nanti tiba-tiba Nazrin buat kejutan lamar Jue. Kalau betul dia sayang, mesti dia perasan apa yang Jue nak dari dia."

"Boleh ke macam tu?"

Tengku Zamran Hakim mengangguk. “Kita tunggulah nanti.”

“Emm…Emy dah lama nak tanya pasal ni dekat abang.”

“Pasal apa?”

“Abang benci sangat ke dekat perempuan lepas kejadian…” Emily tidak meneruskan kata. Pilu bila mengenangkan peristiwa tersebut.

Tengku Zamran Hakim tersenyap untuk beberapa saat. “Mummy kan perempuan jugak. Abang okey je dengan dia."

"Maksud Emy, selain mummy."

"Macam mana boleh terfikir nak tanya soalan ni?"

"Emy baru teringat masa mula-mula kita jumpa tu, abang macam marah sangat-sangat. Suka hati je cakap Emy buta." Riak wajah Emily sedikit geram ketika mengungkit kejadia tersebut.

Tengku Zamran Hakim tergelak mengingatkan kejadian itu. "Masa tu abang baru keluar dari restoran Ayah Din. Entah macam mana boleh terleka, tengok-tengok jam dah lewat. Bukan main nak cepat masa tu, tapi tiba-tiba pulak jatuh terduduk kat lantai."

"Restoran Ayah Din? Yang kita jatuh tu, depan restoran Ayah Din?" Emily bagai tidak percaya.

Tengku Zamran Hakim mengangguk. "Perasan tak, nama restoran tu 'suri hati'. Restoran tu khas untuk isterinya. Tapi Ayah Din jarang ada dekat restoran tu, sebab setiap kali di ke sana dia selalu teringat kat isteri dia. Kerja pun tak boleh nak buat."

Begitu dalamkah cinta ayahnya pada bondanya itu? Dia tidak pernah tahu retsoran yang selalu dia bersarapan itu adalah milik Tengku Tajuddin. Bukan jauh mana dari Perkasa Holdings. Tapi, sudah suratan dia mahupun bondanya langsung tidak pernah terserempak dengan Tengku Tajuddin sebelum ini. Selepas hubungan mereka kembali jernih, ayahnya juga tidak pernah menyebut mengenai restoran-restoran yang dimilikinya kerana keadaannya ketika itu tidak sesuai membincangkan hal-hal kerjaya.

“Ayah sayang betul dekat bonda. Patut dulu bonda selalu pesan kat Emy jangan benci ayah. Bonda kata ayah baik.”

“Sayang nak tahu tak, mana abang dapat klip bunga tulip tu?”

“Dari mana?”

“Ayah Din. Katanya, itu isteri dia punya. Setiap kali dia tengok klip tu, dia jadi tak tentu arah. Entah macam mana satu hari tu, dia badi pada abang, dan pesan bagi pada orang yang betul-betul penting dalam hidup abang. Masa tu umur abang baru 12 tahun. Mana nak faham apa-apa. Tapi, klip tu sentiasa ada dengan abang. Mana-mana abang pergi mesti bawak klip tu. Ada la kot dalam 3 bulan abang pegang klip sebelum bagi kat Emy.” Panjang lebar Tengku Zamran Hakim membuka kisah lama.

Bertambah terkejut Emily mendengar cerita tersebut. “Klip bunga tulip tu…klip bonda?”

“Sebenarnya abang pun terkejut masa dapat tahu bonda tu isteri yang Ayah Din cari selama ni. Tapi masa tu mana nak fikir pasal benda-benda ni sebab tengah risau pasal Emy. Bila abang tengok klip tu balik, baru abang teringat. Kebetulan kan sayang?”

“Tak sangka betul. Emy pulak langsung tak tunjuk klip tu kat bonda sejak abang bagi. Kalau tak, mungkin bonda ingat lagi klip tu.” Emily mengeluh kesal.

Selepas itu masing-masing mendiamkan diri. Tengku Zamran Hakim pula mengambil kesempatan itu untuk merenung Emily. Sehingga sekarang, dia masih terfikir takdir yang terjadi antara mereka berdua. Tanpa sedar, ada keluhan yang terbit dari bibirnya.

“Abang tengah fikirkan sesuatu ke?”

“Maaf untuk segalanya sayang. Abang tak tahu macam mana nak tebus kesilapan abang. Abang buat Emy terluka berkali-kali. Sejak zaman kanak-kanak kita, sampai kita kahwin.”

“Apa yang terjadi dulu bukan salah abang. Zaman kanak-kanak, kenangan paling indah buat Emy walaupun kesudahannya macam tu. Kahwin dengan abang pula hadiah paling berharga pada Emy. Abang suami terbaik. Kalau Emy kahwin dengan orang lain, belum tentu Emy sebahagia ni.”

Tengku Zamran Hakim terus-terusan merenung Emily. Ada perasaan risau yang bermukim di dadanya. Ya Allah, apa-apa pun yang berlaku selepas ini, Kau lindungilah isteriku dan anak yang dikandungnya.

28 comments:

  1. hehehe org fist komen
    best sgt.ada konflik lg ni
    xsabor teman

    ReplyDelete
  2. harap2 xde laa bnde buruk yg terjadi kt zam@ emy @ anak die..
    bestla..thanks kakmin, smbung cite ni blik..
    smbung lg ye..!

    ReplyDelete
  3. tq kakmin 4 da new en3....
    best2...tp xnk la sad ending...huhu...

    ReplyDelete
  4. min....thanks for the n3....
    jgnla bg sad ending ye.....
    cian sgt kt zam n emy....

    ReplyDelete
  5. Ya Allah selamatkan rumah tanggan Ten & Zam

    bawang rasa ni mesti kerja maria

    ReplyDelete
  6. Thankssss....bebanyak...sebanyak beribu-ribu lemon kerana sambung.

    ReplyDelete
  7. tq..min sbb sambung cerita ni.

    ReplyDelete
  8. uishk
    jgn diapa2kan la ek
    cian die & hubby
    udah2 la tu huhu

    tq2 sbb sambung muah3x

    ReplyDelete
  9. hi min, TQ sbb samb balik cite ni..

    Hope happy ending, x mo sedih2 lagi sian zam n emily..

    Min Chaiyok!! teruskan berkarya. ingat x smua org ble hasilkan karya yg mnarik cm karya awk..

    ReplyDelete
  10. ada lg ke dugaan utk diorang...sambung lg yer..

    ReplyDelete
  11. salam...
    thanks akak coz smbg...
    xmo la sad ending..
    huhu..
    pe2 pon thank ye kak...

    ReplyDelete
  12. Thanks beribu lemon sebab sambung cerita ni. cerita ni best, sayang kalau ditutup. Be strong ye. Kita memang tak dapat nak puaskan hati semua orang, sedih tu memang sedihlah...teruskan menulis,stay positive :)

    ReplyDelete
  13. lorrr ape jadi nie.
    xsuke2.
    sian kat emy.
    weee.
    -na'dz

    ReplyDelete
  14. huhhu..
    cm ade mende buruk nj jd je nieh..
    xmo la..
    nk hepy ending..
    huhuhh..
    da lme dorang sengsara..hehe..
    smbung2..

    ReplyDelete
  15. besh2...
    p npe cm smthg gonna happen??
    xnk la de bnde buruk brlaku kt zam+emy+baby deorg..
    nk epy ending..
    xmo ssad ending..huhu

    ReplyDelete
  16. thanks kak min sbb x tutup blog neh..
    hehe..

    npe mcm ada bnda buruk jerk nak t'jadik neh??
    ala..
    nak happy ending..
    xnak ler sedih-sedih lgi..
    gee~

    ReplyDelete
  17. hai kak min..
    syukran jazilan 4 the new n3..
    i'm supporting u to finish dis story..
    nk hepy ending ea..
    xmau sad ending..

    ReplyDelete
  18. thnkz yaaaaa..
    ala.. konflik lg..
    xpa..
    xp hope x da papa jd kat zam, emy n baby..
    nak depa bhgia..
    hehe..
    jgn uat sad ending tau

    ReplyDelete
  19. HO..H.O.H..O..

    hope x de hlangan la pas ni!

    emy deserve to b hepy rite!

    ReplyDelete
  20. alaaa pls la x nak sad ending
    uwaaa :(

    ReplyDelete
  21. heheh.. best bace.. ni 1st time sy bg comment.. tp ape2 hal pn.. nasihat saya, jgn mudah putus asa.. ada sstgh org suka membaca, suka kritik tp tak reti menulis.. ade pulak sebalik nyer.. kalo awk rase ramai org suke awak berkarya dan sedikit org yg suke mengkritik ni.. nape awak tak pilih yg majoriti.. baru adil kate org.. ada pro and con jugak sbnrnyer pngkritik ni.. sbb kekadg dorg bleh nmpak ape yg kite tak prasan.. kat situ dah ade kebaikan.. mungkin cara penyampaian dorg mungkin menyakitkn hati.. That's life..

    ReplyDelete
  22. best...lme tgu smbgnnyer...
    jgn lh jd ape2 kt emy, zamran n baby diorg...
    smbg yer nti...
    msh menanti ni....

    ReplyDelete
  23. salam min...first of all so many thnx sbb smbg balik citer nih. sampaikan akak kena recall balik jalan citer nie..

    akak memang tunggu tau min sambung balik e-novel..memang best emy n zam nie tau...

    ReplyDelete
  24. thanks min smbg citer nie...

    ReplyDelete
  25. thanks 4 dis new n3...
    tp jgn cedey2 ek...
    kesian t.e.n ngan zam

    ReplyDelete
  26. assalamualikum kak min.....
    rindu felis terubat bila dapat baca sambungan cerpen kak min nie.....
    tapikan, kenapa macam naluri felis bgatu mcm ending citer ni akan jadi sedih????

    ReplyDelete
  27. ermmm..ade feeling yg mngatakn crite ini akan berahir dgn tragis..tidakkkkk..hope not..plezz k.min..jgn menggugat kebhgiaan zam n emy (^_^)

    ReplyDelete