Tuesday, January 27, 2009

Hati yang Terluka 27


“Sayang, dah siap ke belum?” tanya Tengku Zamran Hakim sambil membetulkan baju batik yang dipakainya. Matanya memandang televisyen sementara menunggu Emily turun.

“Dah…Majlis start pukul berapa?” Emily sudah tercegat di tepi sofa.

“Pukul se…” kata-kata Tengku Zamran terhenti. Memandang Emily dari atas ke bawah. Dia terkesima. Baju kepaya moden yang berlatar hitam dan bercorak bunga ros merah hati serta kain kipas belakang yang turut bewarna merah hati benar-benar padan dengan tubuh lampai Emily. Dipadan pula dengan tudung yang dililit kemas, turut bewarna merah hati bermanik hitam halus-halus di tepinya. Cantiknya...

“Kenapa ni?” Emily bertanya kaget. Ada yang tak kena ke?

“Bila pulak beli baju ni? Tak pernah nampak pun.” Berkerut-kerut dahinya mengawal nafas.

“Dah lama. Bonda bagi. Tapi tak pernah pakai. Baru hari ni rasa nak cuba. Kenapa muka abang macam tu? Baju ni tak sesuai dengan Emy ek?”

“Eh, tak. Bukan tak sesuai, tapi bila Emy pakai macam ni abang rasa macam…” ayatnya tergantung.

“Macam apa?” Emily merenung suaminya menunggu jawapan.

“Emm…macam…macam tak nak pergi pulak majlis kahwin Naufal. Baik duduk rumah berdua je dengan sayang.” Tengku Zamran Hakim menjungkit kening nakal. Cuba meyampaikan maksudnya pada Emily.

Emily yang pada mulanya terpinga-pinga akhirnya terjerit kecil apabila dapat menangkap maksud Tengku Zamran Hakim.

“Abang ni!” Emily menampar perlahan lengan Tengku Zamran Hakim. Boleh pulak masa-masa macam ni fikir pasal tu. Teruk betul! Terasa membahang wajahnya.

Tengku Zamran Hakim ketawa kecil memandang pipi Emily yang sudah bertukar warna.. “Tak habis-habis blushing. Takkan dengan abang pun nak malu lagi?”

“Mana ada!” Emily mengetap bibirnya geram. Semenjak dua menjak ni Tengku Zamran Hakim suka sangat menyakatnya. Dia pula sering mati akal untuk membalasnya. Penghabisannya, bila muncungnya sudah ditarik sedepa mulalah lelaki itu kelam-kabut memujuk.

“Betul? Kalau macam tu, biar abang test sayang sikit.” Tengku Zamran Hakim mendekatkan wajahnya dengan wajah Emily.

Test? Test apa? Emily tertanya-tanya seketika. Namun belum sempat dia berfikir lanjut terasa bibirnya disentuh lembut. Bulat matanya apabila bibir Tengku Zamran Hakim sudah bercantum dengan bibirnya. Lama.

“Ya Allah…merahnya pipi.” Tengku Zamran Hakim tergelak lagi sambil menyentuh pipi mulus Emily.

“Abang ni memang tau!” Emily menjeling geram. Ambil kesempatan betul! Bibirnya sudah memuncung sedikit.

Tengku Zamran Hakim memandang wajah Emily yang mencuka. Marah ke? Alamak! Mahu mogok tak bercakap pulak lepas ni. Kalut sugguh dia ketika itu. Sebelum mengusik tadi tak pula dia beringat.

“Sayang…” panggilnya lembut, memujuk.

Emily buat-buat tak dengar. Matanya dialihkan ke arah lain. Protes.

“Tak baik tau tak pandang abang masa abang tengah bercakap.”

Emily tetap buat tak tahu.

“Sayang abang ni selalu sangat merajuk sekarang ni.” Tengku Zamran Hakim meletakkan kedua tangannya pada pinggang Emily. Cara biasa yang dilakukannya ketika memujuk isterinya itu.

“Kenapa? Abang dah bosan dengan Emy?” air matanya bertakung. Kecil hati dengan kata-kata Tengku Zamran Hakim.

“Bila pulak abang cakap macam tu?” Tengku Zamran Hakim terpinga-pinga. Sepanjang mereka hidup sebagai pasangan suami isteri yang sebenar selama sebulan ini, tidak pernah langsung terdetik di htinya perasaan bosan. Malah, setiap hari yang dilalui bersama Emily bagaikan tidak puas.

“Habis tu dah abang cakap Emy selalu merajuk.”

“La…memang betul kan?”

Emily terdiam. Dalam diam dia mengakui kata-kata itu. Dia sendiri tidak tahu mengapa perangainya begitu sejak akhir-akhir ini. Ada sahaja perkara yang dia ingin merajuk dengan Tengku Zamran Hakim. Padahal mana pernah sebelum ini malah seumur hidupnya dia merajuk dengan sesiapa. Namun mudah sahaja dia merajuk dengan suaminya itu. Nasib baik Tengku Zamran Hakim jenis yang penyabar. Sabar sungguh lelaki itu dengan kerenahnya.

“Kenapa diam pulak ni?”

“Emy mintak maaf sebab Emy selalu menyusahkan abang. Mesti abang dah tak larat layan Emy.”

“Sayang, dengar sini. Abang langsung tak kisah kalau Emy nak merajuk dengan abang setiap hari, setap jam, setiap minit, atau setiap saat sekalipun. Abang tak kan pernah jemu memujuk. Abang dah lebih dari bahagia dengan kehidupan macam ni. Sepanjang kita hidup sebagai pasangan suami yang sebenarnya, abang tak pernah langsung terdetik perkataan susah, tak larat, lebih-lebih lagi bosan. Tak puas adalah.” Tiba-tiba Tengku Zamran Hakim tersenyum nakal.

“Abang ni tak habis-habis tau dengan perangai gatal tu.” baru nak menusuk jiwa mendengar kata-kata Tengku Zamran Hakim namun berubah geram bila terdengar nada yang cukup nakal pada ayat terakhir lelaki itu.

“Abang gatal dengan isteri sendiri apa salahnya, bukan gatal dengan orang lain.” Balasnya pula. Sebelah matanya dikenyitkan pada Emily.

“Abang, cuba tengok jam tu. Dah nak dekat pukul 2. Dari tadi kita dekat sini, bila nak bertolak?”

“Opss…abang lupa la sayang. Ingat tak jadi.” Tersenyum-senym Tengku Zamran Hakim ketika menuturnya.

Emily menjeling. Tak habis-habis!

* * * * *

“Mananya wife kau? Kan aku suruh bawak sekali.” Naufal berbisik. Syiqa yang berada disebelahnya tayang wajah pelik melihat perangai suaminya itu.

“Itulah pasal. Tadi aku suruh Emy pergi dulu sementara aku parking kereta. Sekarang bayang-bayang Emy pun aku tak nampak.” Matanya turut melilau mencari kelibat Emily. Dari jauh kelihatan Emily yang sedang bergelak ketawa dengan seorang wanita di tepi tasik. Terdapat beberapa buah khemah yang mengelilingi kawasan tasik.

“Fal, aku pergi sana kejap. Lepas ni aku datang balik.”

Naufal cuma mengangguk.

“Emy, cuba kau tengok tu. Ada pakwe handsome yang datang kat kita la. Aku dapat ni, comfirm tak cari lain.”

Emily tergelak kecil. Juita ni memang. Selalu lupa diri bila nampak lelaki tampan. Padahal terang-terang dia sudah mempunyai buah hati. Tidak sangka dia akan bertemu dengan Juita pada majlis yang sama. Kata Juita, majlis sahabat mereka. Langsung dia tidak mengerti dengan maksud Juita itu.

“Yang peliknya, asal pulak baju kau dengan dia yang sedondon? Merah hitam. Aku hijau. Tak adil betul!”

Emily yang mendengarnya terus menoleh kepada lelaki yang dimaksudkan Juita. Emily menghadiahkan senyuman pada lelaki itu. Dia hampir terlupa yang Juita belum pernah melihat Tengku Zamran Hakim sebelum ini.

“Sayang pergi mana? Puas abang cari.” Ujar Tengku Zamran Hakim sambil tangan kanannya melingkar pada pinggang Emily. Sudah jadi kebiasaannya pula.

Membulat mata Juita. Terkejut melihat keselambaaan lelaki itu memeluk sahabatnya. Emily pula langsung tak melarang walaupun kelihatan wajah Emily yang sudah memerah. Matanya merenung Emily meminta penjelasan.

“Abang, ini Juita. Best friend Emy.”

Tengku Zamran Hakim menunduk sedikit pada Juita. “Zam.” Pendek sahaja dia memperkenalkan dirinya.

“Apa hubungan korang?” Juita blur.

“Jue, Zam ni la hubby aku.” kenalnya sambil mengerling Tengku Zamran Hakim.

Juita ternganga. “Serius?”

“Takkan main-main kot. Itulah kau, masa akad nikah aku tak datang. Lepas tu buat-buat terkejut beruk.”

“Aku terkejut betullah. Bukan buat-buat. Handsomenya hubby kau Emy.” Terus-terang Juita memuji. Pasangan di hadapannya nampak begitu sepadan. Bagai pinang di belah dua!

Tengku Zamran Hakim hanya tersenyum mendengar pujian Juita. Terselah lesung pipitnya.

Juita seolah terpukau. Perghh… senyuman tu. Sweet gila….tapi, seperti pernah dilihatnya sebelum ini.Juita memandang pula pada Emily yang turut tersenyum manis. Sekejap-sekejap matanya memandang pada Emily kemudian beralih pula pada Tengku Zamran Hakim. Akhirnya Juita terlopong. Sama! Lesung pipit mereka berdua memang sama. Tak silapnya, hanya seorang yang lesung pipitnya sama bentuk seperti Emily. Lima belas tahun yang dulu. Budak lelaki itu! Tapi, benarkah telahannya?

Sekali lagi mata Juita memandang Emily menanti sebuah jawapan yang pasti. Kalau benarlah telahannya, sungguh rumit perjalanan hidup mereka berdua.

* * * * *

“Ini ke wife kau?” terjah Naufal tanpa sempat Tengku Zamran Hakim kenalkan. Syiqa diseblahnya pula seolah terpaku.

Tengku Zamran Hakim mengangguk. “Sayang, ini Naufal dan yang sebelah tu isteri dia, Syiqa.”

Emily merenung Syiqa dalam. Seperti pernah dilihat sebelum ini. Lama dia berfikir. Dan…Nad? Mustahil dia lupa dengan musuh tradisinya sejak di sekolah rendah hingga ke sekolah menengah ini.

“Emilia?” tanyanya.

Emily menggeleng. “Emily...Emily Natasha.”

Wajah Syiqa bertambah terperanjat. “Emy?”

“Yup. Lama tak jumpa…Nad.” tenang Emily menyapa.

Syiqa sudah menggigit bibir. Sudah lama dia ingin bertemu dengan Emily, namun ada sahaja yang menghalangnya. Dia ada berhubung dengan Emilia dan Juita ketika mereka satu universiti dahulu, tapi dia tidak pernah lagi bertemu dengan Emily sejak tamat SPM. Dia mahu memohon kemaafan dari Emily. Mengenal Naufal sedikit sebanyak mengubah tingkah-lakunya. Emilia dan Juita terima baik salam persahabatan darinya, tapi Emily tidak dapat dijejaki. Apabila ditanya pada Juita tentang keberadaan Emily pada ketika itu, katanya Emily menyambung pelajaran di Luar Negara. Lama-kelamaan dia lupa hal yang satu itu. Namun hari ini, bila takdir menemukan mereka kembali, dia jadi kelu.

No comments:

Post a Comment