Saturday, February 21, 2009

Hati yang Terluka 35

Tengku Zamran Hakim menyandar lesu pada dinding di ruang menunggu. Sejak tadi tidak jemu-jemu dia menunggu. Pakaiannya yang basah juga masih belum berganti.

“Banyak bersabar, Zam.” Naufal menepuk-nepuk bahu Tengku Zamran Hakim. Dia tidak dapat merungkai apa yang bermain di fikiran sahabatnya itu. Hanya Tengku Zamran Hakim yang menaggung segalanya dan hanya dirinya sendiri yang mengerti.

“Kalaulah aku selalu ada di sisi Emy…mesti benda ni tak jadi.” Keluh Tengku Zamran Hakim.

“Semua ni memang sudah ditakdirkan. Kau tak boleh salahkan diri kau. Kau dah cuba sedaya upaya selamatkan Emy. Aku pun belum tentu mampu nak buat apa yang kau buat tadi. Kau langsung tak fikir nyawa kau yang mungkin akan turut terkorban.”

“Masa tu aku cuma fikir perkara lima belas tahun yang lepas. Aku tak mahu peristiwa tu berulang. Paling penting, aku betul-betul takut kehilangan Emy.” Tengku Zamran Hakim mengurut kepalanya yang berdenyut.

Naufal mengerti. Siapa yang sanggup kehilangan orang yang dicintai?

“Aku terlupa nak telefon keluarga aku.” Kata Tengku Zamran Hakim selepas itu.

“Aku dah call tadi. Mereka dalam perjalanan ke sini. Jue pun dah beritahu pada bonda Emy.” Dia, Syiqa, dan Juita membuat keputusan mengikut ambulans yang dinaiki Tengku Zamran Hakim dan Emily. Afiqah tidak mengikut kerana membantu menguruskan majlisnya, namun berjanji akan datang keesokan harinya. Amir mahu turut serta pada mulanya, namun awal-awal lagi sudah ditegah Juita.

“Thanks Fal. Majlis kau macam mana?” Baru dia teringat pada majlis Naufal yang menjadi kecoh kerana kejadian yang menimpa Emily.

“Abah dengan mak aku uruskan.”

“Kau jangan fikir pasal tu lah. Sekarang ni, kau tumpukan pasal Emy dulu.” Syiqa mencelah.

“Aku tak sangka Maria sekejam tu. Macam mana kau kenal dengan Maria, Nad?” Juita meyoal. Marahnya masih belum hilang.

Syiqa mengeluh. “Anak kawan ayah aku.”

“Amir pulak?"

“Client Naufal.”

“Patutlah kau jemput dia.”

“Sebenarnya aku jemput diorang berdua tu sebab nak bongkar pasal Zam dengan Emy. Tapi tak sangka jadi macam ni. Sekarang benda ni dah jadi kes polis. Maria tu dah comfirm bermalam dalam lokap malam ni.” Syiqa menggeleng. Masih terbayang Maria yang meronta-ronta digari tadi.

“Keluarga Zam dah sampai.” Juita memandang ahli keluarga Tengku Zamran Hakim yang baru tiba.

“Macam mana dengan Emy?” Raja Muzairah bertanya kalut.

“Belum ada berita. Doktor pun belum keluar lagi.” Beritahu Juita.

“Sebenarnya apa yang jadi ni? Macam mana boleh jatuh dalam tasik tu?” Kecoh Vila Astana apabila menerima panggilan telefon dari Naufal sebentar tadi.

“Sebanarnya, masa kejadian tu kami tak ada di situ. Tapi ada orang nampak Maria tolak Emy.” cerita Syiqa.

“Maria? Maria anak Tan Sri Shuhaimi tu?” Tengku Zaidi terperanjat.

Syiqa mengangguk.

Mengucap panjang mereka yang berada di situ.

“Apa yang nak dimarahkan sangat pada Emy tu?” tanya Tengku Zaidi lagi sambil menggeleng tidak percaya.

“Mungkin sebab Zam tak mahu dia. Tu jadi macam tu. Mak dia pun sibuk sangat nak jodohkan Maria dengan Zam. Saya pulak buat tak faham bila Kamariah tu berkias.” ujar Raja Muazairah pula. Matanya memandang Tengku Zamran Hakim yang diam dari tadi. Ada sesuatu yang menghairankannya.

“Boleh pulak kamu tahan lama duduk dalam hospital ni Zam. Selalunya nak mengelat memanjang.”

Tengku Zamran Hakim terkedu. Sungguh, kerana terlalu risau dia langsung terlupa mengenai kelemahannya yang satu itu. Patutlah kepalanya terasa berdenyut dari tadi. Rupanya kerana bau hospital ini.

Tidak lama kemudian, kelihatan pula Puan Zharifah yang dipimpin Tengku Tajuddin.

Tengku Zamran Hakim memandang serba-salah wajah sembab Puan Zharifah. Raut wajah Ayah Dinnya juga mendung. Makin tebal perasaan bersalahnya.

“Emy tak apa-apa kan Zam?” sebak suara Puan Zharifah. Air matanya tidak henti-henti mengalir.

Tengku Zamran Hakim diam. Tidak tahu apa yang patut dikatakannya.

Tiba-tiba pintu bilik kecemasan ditolak dari dalam. Muncul seorang doktor dengan pakaian seragamnya.

“Boleh saya tahu siapa Tengku Zamran Hakim, suami kepada Puan Tengku Emily Natasha?" tanyanya.

Semua mata terarah pada Tengku Zamran Hakim.

“Saya. Bagaimana dengan keadaan isteri saya?" tanya Tengku Zamran Hakim risau ketika menghampiri doktor tersebut. Dadanya berdebar. Seolah ada berita buruk mengenai Emily.

“Kalau lambat sikit dia dibawa ke sini tadi, memang kami tak boleh nak membantu lagi. Sekarang ni pun, dia masih tidak sedar. Saya cuma boleh katakan sekarang isteri Tengku berada dalam keadaan koma." Ujar doktor awal 40-an itu.

“Koma?”

Puan Zharifah menekup mulut. Tengku Tajuddin memeluk isterinya. Air matanya tidak dapat dibendung dari turut sama mengalir.

Doktor Sarimah mengangguk. “Hanya itu yang boleh saya katakan mengenai keadaan isteri Tengku. Kalau boleh saya tahu, isteri Tengku pernah mengalami keadaan yang sama sebelum ini?”

Lambat-lambat Tengku Zamran Hakim mengangguk. Peristiwa lampau itu menjengah kembali.

“Hasil daripada ujian, menunjukkan tanda-tanda perkara yang sama pernah berlaku. Tanda-tanda inilah yang menyebabkan keadaan isteri Tengku bertambah parah dan mungkin…” penerangan Doktor Sarimah terhenti seketika.

“Saya rasa Tengku juga mengerti apa yang saya cuba maksudkan. Tengku perlu bersedia walau apapun yang berlaku selepas ini.” Sambungnya.

Tengku Zamran Hakim mengetap bibirnya. Kalaulah apa yang didengarnya ini hanya mimpi…

“Dan, paling saya takut…kandungannya mungkin tidak dapat bertahan jika keadaannya terus begini.” Ujar doktor itu lagi.

Tengku Zamran Hakim tersentak. Matanya tepat memandang Doktor Sarimah. “Kandungan? Maksud doktor?”

“Ya, kandungan. Tengku tak tahu yang isteri Tengku mengandung lapan minggu?”

“Isteri saya...mengandung?” nafasnya tersekat.

Doktor Sarimah mengangguk lagi, teragak-agak. “Saya tak pasti sama ada ini masa yang sesuai untuk saya ucap tahniah. Keadaan isteri Tengku sendiri pun saya tak boleh nak kata apa. Berserah pada takdir, banyak-banyakkan berdoa agar semuanya selamat.”

Sehingga doktor tersebut berlalu, Tengku Zamran Hakim masih terpaku di situ. Dia kehilangan kata. Emily mengandung?

“Emy mengandung, Zam?” Raja Muzairah bertanya mahukan kepastian dengan apa yang didengarnya tadi.

Puan Zharifah sudah terduduk. Tengku Tajuddin masih setia di sisi isterinya itu.

Rozina, Farhana, dan Farzana memandang sesama sendiri. Doa mereka bertiga yang mahukan anak saudara dari Emily dan Tengku Zamran Hakim hampir tercapai. Hanya Emily satu-satunya harapan mereka untuk memberikan waris pada keluarga itu. Tapi berita tentang keadaan Emily membuatkan harapan mereka hanya tinggal harapan.

Air mata Juita semakin laju mengalir. Tangannya menggigil. Takut untuk marasai kehilangan lagi.

Tengku Zamran Hakim terus membisu. Perasaan bersalahnya bertimpa-timpa bila terbayang wajah pucat Emily setelah mereka bertemu kembali seminggu yang lepas. Dengan masalah yang dia timbulkan ditambah pula bila mengandungkan zuriatnya, pasti kesihatan isterinya itu terganggu. Air matanya menistis untuk kesekian kalinya.

Naufal hanya mampu memandang keadaan sahabatnya. Begitu berat dugaan untuk Tengku Zamran Hakim dan Emily tempuhi.

Syiqa memandang Naufal dan berkata perlahan. “Mungkin Allah beri ujian yang bermacam pada mereka sekarang untuk hadiahkan kebahagiaan yang lebih bernilai pada mereka satu masa nanti.”

Naufal membalas pandangan Syiqa. Dalam sungguh makna yang diucapkan isterinya. “Kita kena pergi balai polis kan?”

Syiqa mengangguk. “Kita pergi sekarang. Tadi kita janji nak bagi keterangan lepas tahu keadaan Emy.”

Naufal menghampiri Tengku Zamran Hakim. “Aku nak pergi balai polis. Buat keterangan. InsyaAllah esok aku datang lagi.”

“Bila kau berangkat?”

“Sabtu minggu depan. Aku harap masa tu kau dan Emy datang sama-sama ke airport.”

Tengku Zamran Hakim mengeluh berat. “Harap-harap macam tu lah.”

“Banyakkan sabar. Allah menguji hambanya bersebab. Allah tahu kau mampu untuk hadapi dugaan ini.” Mata Naufal memerah ketika menuturkan kata-kata itu. Sedikit sebanyak dia dapat merasakan kesedihan yang ditanggung sahabatnya itu.

“Aku yakin Emy dapat bertahan selagi ada kau di sisinya. Saat-saat macam ni lah Emy amat perlukan semangat dari kau. Kau perlu kuat semangat untuk Emy dan anak kau.” Syiqa mencelah memberikan kata-kata semangat.

“Thanks.” Tengku Zamran Hakim tersenyum hambar. Matanya menghantar pemergian Naufal dan Syiqa.

“Lebih baik kita sembahyang hajat berjemaah untuk Emy. Hanya itu yang kita mampu lakukan sekarang. Berserah pada Allah. Dia lebih mengetahui segala-galanya.” Tengku Tajuddin mengesat matanya. Parasaan sedihnya tidak mampu diluahkan. Belum sempat dia mohon maaf pada anak gadisnya, tiba-tiba sahaja dia terpaksa menerima hakikat yang anak gadisnya itu sedang betarung nyawa antara hidup atau mati.

* * * * *

“Mummy balik dulu. Pagi-pagi esok mummy datang lagi. Kamu jaga Emy dan cucu mummy tu elok-elok. Mereka perlukan kamu sekarang ni.” Pesan Raja Muzairah setelah melihat keadaan Emily. Sepenuh harapan dia mengharapkan Emily dan cucunya yang dalam kandungan selamat.

“Betul cakap mummy kamu tu Zam. Jaga menantu dan cucu daddy tu baik-baik.” Tengku Zaidi tidah mahu melepaskan peluang meninggalkan pesan.

Tengku Zamran Hakim hanya mampu mengangguk.

Tengku Tajuddin memandang Tengku Zamran Hakim. “Kamu pun Zam, jangan tanggung masalah kamu sorang-sorang. Jaga kesihatan kamu. Kalau kamu sakit, macam mana nak jaga Emy?”

Puan Zharifah yang berada di sebelah suaminya mengiakan. Kasihan melihat wajah menantunya yang kelihatan agak pucat. Mungkin letih kerana terlalu memikirkan keadaan Emily.

“InsyaAllah.” Balas Tengku Zamran Hakim.

“Akak pulang dulu ya Zam. Jaga Emy untuk kami. Anak buah kami tu pun, tolong jaga ya.” Rozina mewakili biras-birasnya yang lain.

Tengku Syahmi menepuk-nepuk bahu adiknya memberikan semangat. Adik-beradiknya yang lain turut melakukan hal yang sama.

“Emy satu-satunya harapan untuk lahirkan zuriat dan menyambung salasilah keluarga ni. Jaga adik ipar dan anak saudara kami tu.” Ujar Tengku Rizal. Adiknya itulah harapan mereka untuk memenuhi keinginan mummy mereka yang mahukan cucu.

“Dah nak jadi papa adik Bang Chik ni.” Tengku Aizat tersenyum.

Juita pula menghampiri Tengku Zamran Hakim. “Aku yakin Zam yang aku kenal sekarang dengan budak lelaki lima belas tahun yang lalu akan terus tabah untuk orang yang dicintainya.”

* * * * *

Tengku Zamran Hakim menolak pintu wad yang menempatkan Emily setelah ahli keluarganya pulang. Pilu hatinya melihat wajah pucat isterinya yang terbaring kaku.

“Sayang…” sebutnya perlahan. Jemari runcing Emily digenggam lembut. Tubir matanya bertakung.

“Abang rindu sayang sangat-sangat.” Air matanya mengalir perlahan. Sungguh, dia benar-benar rindukan isterinya itu. Rindu dia untuk merenung wajah jelita itu. Rindu mendengar gelak tawa Emily. Rindu melihat senyum manis isterinya. Rindu untuk mengusik sehingga merah pipi isterinya itu dan akhirnya pasti Emily merajuk. Rindu dia untuk memujuk Emily yang sering merajuk apabila diusik. Dia rindukan segala-galanya tentang Emily. Mungkinkah semua itu dapat diulang kembali?

“Abang tak kisah kalau sayang nak merajuk satiap saat sebab abang pernah cakap abang takkan pernah jemu memujuk. Tapi…satu yang abang minta. Sayang perlu bertahan demi kita. Demi anak kita.” Ujarnya sayu. Pipi Emily dikucup lembut.

Dia menyentuh pula perut Emily. “Masa doktor kata sayang mengandung, tak dapat abang gambarkan perasaan abang. Abang gembira. Tapi sepatutnya kita tahu berita gembira ni sama-sama. Bukan dalam keadaan sayang yang macam ni.”

“Abang rela kalau abang yang gantikan tempat sayang. Abang nak tanggung segala penderitaan sayang.” Jemarinya mengusap lembut pipi Emily.

“Sayang…kenapa kita berpisah kemudian bertemu dan berpisah, lepas tu bertemu kembali dan berpisah lagi sehingga akhirnya kita bertemu dalam keadaan sayang yang seperti ini? Nyawa abang turut sama melayang bila tahu sayang lemas. Abang teringat peristiwa tu…tapi sebab peristiwa lemas tu lah budak perempuan yang benci sangat-sangat dengan budak lelaki tu boleh berbaik.”

Tengku Zamran Hakim menarik nafas sebelum menyambung. “Sama macam mula-mula kita jumpa beberapa bulan yang lepas. Setiap kali jumpa pasti bertekak. Patut abang rasa dekat dengan sayang masa kita jumpa tu. Rupanya sayang budak perempuan tu. Kalaulah abang tahu lebih awal maksud T.E.N tu Tengku Emily Natasha, pasti peristiwa macam ni tak kan berlaku. Sayang pun tak menderita macam sekarang.”

Emily terus kaku. Tengku Zamran Hakim mengeluh berat.

“Sayang…bangunlah…banyak yang abang nak cerita pada sayang. Bagi abang peluang kedua untuk membahagiakan sayang dan anak kita. Abang janji abang takkan lukakan sayang lagi.” Setitik air matanya jatuh mengenai wajah Emily.

29 comments:

  1. waa.. sedih nya.. moga emy dan anak dia selamat.. amin.. T_T semoga zam terus tabah.. huhu...

    ReplyDelete
  2. jgn la jadik pape kt emy ngan baby tu ek...
    pape pun best...
    sambung cepat2 kak min...

    ReplyDelete
  3. uh~
    sedey la..
    rse nak nangis neh..
    jgan ape2 t'jdik kt emy ngan anak dy tu..
    kalu x..haru nyer..

    ReplyDelete
  4. sayu je...
    kesian dgn zam...mntx2 dia tabah...
    jgn putus asa...sob...sob..
    emy pasti bertahan sbb zam ada dismping dia..
    jgn ape2 jd dkt diorg ye min...

    ReplyDelete
  5. sian zam..
    sedar la emy..
    bagi peluang kedua kat zam..

    ReplyDelete
  6. haiya...
    sdey je bce n3 ni..
    jgnla jd pape kt emy+baby..
    cian kt zam nnt..

    smbg2

    ReplyDelete
  7. Wargh.... Sedih sngt2 n3 kali ini... Lebih2 lagi kata2 Zam masih emy koma... Mcm gini min jgn siksa zam teruk2 sngt... Cian pulak dkt dia nie...

    ReplyDelete
  8. ahhh...
    mintak2 la emy x ape2..
    huhuhu..
    cian kat zam..
    pdan muka maria..
    tido la ko kat lokap tu lelama sket..

    ReplyDelete
  9. next entry...next entry..
    waaa...sebak jerk bile baca...

    ReplyDelete
  10. alaaahhh....
    sedeyyyy nyeee..
    cepat la emily tuhh sedar~
    cian lt zammm...

    ReplyDelete
  11. huhuhu..cedih gile..nak nangis..cepat2 la smbg..x sbr nak bca..n x sbr nak tauending dia camna..awak..cepat skit ye..harap2 la.. zam n emy n baby dia bhgia...

    ReplyDelete
  12. huhu.sedihnye citer.
    leleh siot.


    "Aku yakin Zam yang aku kenal sekarang dengan budak lelaki lima belas tahun yang lalu akan terus tabah untuk orang yang dicintainya.”

    zam harus tabah.huhu.smbung2
    -na'dz

    ReplyDelete
  13. this is very very sad.. but this story really is good. God, i lov it..can't wait 4 da nxt n3..

    ReplyDelete
  14. sdey nyer..
    cpat2 la smbung eh..
    x sabar neh..

    ReplyDelete
  15. best cite ni dik, menyentuh perasaaan dan kol....bu! nak lagi...........................

    ReplyDelete
  16. Sdey nyer..
    Cpt2 laa smbg..
    X sbr nk bce..

    ReplyDelete
  17. akak, cptla smbung...
    xsbr nk baca ni...
    sedih maa..
    suka2..

    ReplyDelete
  18. bile nak sambung lagi nie?...lama dah tunggu

    ReplyDelete
  19. plot cerita dh ok, menarik. tp.... tak pelik ke smua watak dlm cte ni smuanya berkait. org ni kenal org ni, org ni kenal org ni. x de pun yg x berkait. agaknya betul la org kata k.l tu tak besar mana. klau emy n zam yg berkait x heran la. ni smpai syiqa pun kenal maria, naufal pun kenal amir. what a nonsence

    ReplyDelete
  20. mana ada nonsence...logik apa....anything can happen..not only in kl...anywhere could happen...

    ReplyDelete
  21. wahhhh!!!!!!!!!!
    citer ni mmg best giler...
    hampir2 daku menitiskan airmata...huhuhu
    mcm btl2 terjadi plak....
    cpt2 smbg ek...
    i'm waiting...
    -tulipvscendawan-

    ReplyDelete
  22. sedihnyer..
    meleleh air mata nie..
    stakat nie citer nie top 5..
    bg sy lah..
    mmg best giler..
    -missstarmoon-

    ReplyDelete
  23. salam......
    sy bru je bkak blog nie smlm...1st time bca trus t'tarik nk tau cter ni cmne...sume ada dlm cter ni,sdih ada,klakr pun ada....nway cptlah smbg xsbr nk tau endingnye cmne...
    hope emy n zam dpt idup bhagia smpai akhir hyt...

    -nor0787-

    ReplyDelete
  24. sedihnya...
    ape pun gud luck ye..

    ReplyDelete
  25. best2...
    nk lg..

    lmenye nk 2ggu next n3..

    ReplyDelete
  26. best2..
    lmeny nk ambung..
    huhu...

    ReplyDelete