Monday, May 18, 2009

Hati yang Terluka 38


“Selamat tengah hari, Tuan.” Halina menyapa Tengku Zamran Hakim yang tersenyum sejak dia melangkah masuk ke bilik ketuanya itu.

“Selamat tengah hari.”

“Puan Emy dan keluar hospital?”

“Dah. Kelmarin.”

“Oh…patutlah berseri-seri sejak masuk pejabat pagi tadi. Senyum pun dah tak boleh nak contol dah. Kalaulah Kak Ina boleh ambil gambar kamu yang sebelum ni dengan hari ni, siap boleh buat sebelum dan selepas lagi. Sebulan ni, Kak Ina nak tegur pun takut.”

“Saya macam tu ke Kak Ina?” Tengku Zamran Hakim memanggung kepalanya.

“Iyelah. Satu pejabat kecut.” Halina tayang muka gerun.

Tengku Zamran Hakim tergelak. “Hmm…fail tu untuk saya ke?” tanyanya selepas itu apabila terpandang fail di tangan setiausahanya itu.

“Ha? A’ah. Ye la. Lupa pulak nak bagi.” Halina menghulur fail yang dipegangnya. “Kak Ina keluar dula ya, bos.”

Tengku Zamran Hakim mengangguk. Hanya memerhati pintunya yang ditutup. Senyuman kembali terbit di bibirnya. Hatinya benar-benar lapang apabila mengenang Emily yang sudah kembali ke sisinya. Buat sementara ini, Emily bercuti dari menyibukkan diri di pejabat.

Cuma perangai Emily sejak malam mereka menghantar Syiqa dan Naufal agak berlainan. Langsung tidak berminat mengenai majlis sanding yang diperkatakannya.

Bunyi dari telefon bimbitnya yang tiba-tiba menyentak lamunannya.

“Zam! Kak Ina ni. Akak ada depan rumah kamu sekarang. Mummy suruh akak jenguk Emy. Emy tak kerjakan?” Bagai peluru Rozina memulakan bicara.

“Tak. Kenapa Kak Ina?” Tadi Kak Ina sekarang pun Kak Ina. Mujur dia masih mampu membezakan.

“Akak tekan loceng tak ada orang buka pun.”

“Akak dah cuba panggil?”

“Dah nak terkeluar anak tekak akak terlolong tadi. Nasib baik tak ada orang tengok. Kalau tak, mesti akak dah kena hantar pergi rumah sakit jiwa.” Selorohnya.

“Biar betul kak.” Nadanya berubah risau. Tadi, tak ada pula Emily pesan kepadanya mahu keluar.

“Apa yang tak betulnya pulak. Akak call handset Emy pun tak dapat.”

Tengku Zamran Hakim terdiam seketika. Lama dia memikir. Tiba-tiba dia teringat perangai Emily yang berubah. Kalau perangai isterinya itu berubah mendadak, satu sahaja puncanya.

“Saya rasa saya tahu Emy di mana.” Ujarnya selepas itu.

“Kalau macam tu Kak Ina balik dulu. Lepas kamu jumpa Emy, beritahu akak.”

Selepas mematikan talian, Tengku Zamran Hakim tergesa-gesa keluar dari bilik pejabatnya.

“Kak Ina, saya nak keluar. Kalau ada apa-apa pesanan untuk saya nanti, akak call terus handphone saya.” Sempat dia berpesan pada Halina sebelum keluar mendapatkan keretanya.

Keretanya dipecut selaju mungkin ke rumah mertuanya. Nalurinya kuat mengatakan Emily ke rumah bonda. Dalam keadaan sekarang, tidak mungkin Emily boleh pergi jauh dari itu. Terfikir-fikir dia apa agaknya yang membuatkan Emily merajuk dengannya.

Keretanya laju sahaja masuk ke perkarangan rumah apabila pagar dibuka dari dalam.

“Syukurlah kamu datang Zam.” sapa Puan Zharifah apabila kelihatan kelibat Tengku Zamran Hakim yang keluar dari keretanya.

“Ya lah. Elok benar kamu datang.” Ujar Tengku Tajuddin pula. Sejak dia bersatu semula dengan keluarganya, dia sudah mengambil keputusan untuk menetap di rumah isterinya.

“Bonda dengan ayah sihat?”

“Alhamdulillah, sihat.”

“Maaf bonda, ayah kalau saya ganggu. Tapi saya cari Emy. Emy ada datang ke sini kan?”

Puan Zharifah mengangguk. “Ada di bilik dia. Bonda bukan nak masuk campur, tapi bila sampai lari dari rumah macam ni bonda pun naik risau. Kalau boleh bonda tahu, kamu berdua bergaduh?”

“Tak ada pulak bonda.” Sejak kejadia sebulan yang lalu, dia cukup serik untuk bertengkar dengan Emily. Tambah sejak Emily mengandung, makin sensitif pula isterinya itu.

“Terkejut bonda bila Emy sampai pagi tadi. Yang bonda pelik, Emy bawak beg besar. Bila ditanya, dia tak nak jawab.”

“Bawa beg besar?!” Terkejut Tengku Zamran Hakim. Sah Emily merajuk dengannya.

“Itulah bonda pelik. Dia pesan pada bonda jangan beritahu kamu. Jadi bonda pun tak telefon kamu. Lagipun bonda tahu kamu pasti datang jugak nanti. Tak tahulah sebab apa tiba-tiba dia jadi macam tu.”

“Dia merajuk dengan saya.”

“Merajuk?”

“Selalunya kalau perangai Emy macam ni, maknanya dia merajuk dengan saya. Tapi sebelum ni tak adalah sampai keluar rumah.”

“Kamu tahu Zam, selama bonda jaga dia dari kecil sampai dia besar tak pernah dia merajuk. Tapi dengan kamu bonda tengok ada je benda yang dia nak rajukkan.” Dia perasan mengenai hal itu sejak Emily berada di hospital tempoh hari. Kadang-kadang kasihan melihat menantunya itu.

Tengku Zamran Hakim tersenyum. “Kalau sehari tak pujuk isteri saya tu, macam tak lengkap pulak hidup saya.”

“Sajalah tu nak bermanja dengan Zam.” Tengku Tajuddin yang berdiam diri sejak tadi mencelah.

“Zam pergi jumpa Emy dululah.”

“Pergilah. Ada dekat atas tu. Berkurung dari pagi tadi tak turun-turun. Ajak Emy makan sekali. Kesian anak dalam perut tu.”

“Emy tak makan lagi dari pagi tadi?” nada Tengku Zamran Hakim berubah mendengarkan itu.

“Bonda ajak, tapi katanya tak lapar. Merajuk betul la tu.”

“Kunci pendua ada tak bonda?”

“Nak buat apa?”

“Mesti Emy kunci bilik dari dalam.”

“Betul jugak. Bonda pun tak cuba buka pintu bilik dia tadi. Ketuk dari luar je. Sekejap ya, bonda pergi ambil.” Puan Zahrifah berlalu dan kembali bersama segugus kunci.

Selepas mendapat kunci pendua, Tengku Zamran Hakim terus ke tingkat atas, ke bilik Emily. Seperti jangkaannya, pintu berkunci. Pintu dibuka perlahan-lahan. Matanya menangkap satu tubuh yang sedang terbaring lesu di katil.

Katil dihampiri. Emily sedang tidur. Dia terperasan air mata yang masih bersisa di tepi mata Emily. Dikesat perlahan. Apa agaknya kesalahan dia kali ini sehingga Emily menangis begitu?

Emily yang terasa sentuhan pada wajahnya, terjaga dari lenanya. Perlahan-lahan dibuka kelopak mata. Dia kaget melihat wajah yang sedang menatapnya sayu.

“Tolong jangan tinggalkan abang macam dulu lagi.” pinta Tengku Zamran Hakim lirih.

Mendengarkan itu, air mata Emily laju menitis.

“Kenapa ni sayang?” Tengku Zamran Hakim mengelus lembut pipi Emily.

Emily tidak menjawab. Dikesat air matanya.

“Abang buat salah lagi?”

Emily menggeleng dan perlahan bangkit dari pembaringannya.

“Abang tahu sayang merajuk. Dan kalau sayang merajuk pasti ada yang merunsingkan sayang. Cerita dengan abang apa yang sayang risaukan. Abang dah janji kalau sayang sedih, abang lagi sedih. Kalau sayang runsing abang pun runsing sama. Kita dah janji nak hadapinya sama-sama.”

Air mata Emily kembali menitis. Dia benar-benar bertuah dihadiahi lelaki seperti Tengku Zamran Hakim. Rasanya Tengku Zamran Hakim patut tahu apa yang terjadi. Nafasnya ditarik supaya teratur.

“Mastura datang jumpa Emy di hospital hari tu.” Dia menceritakan segala yang berlaku di hospital ketika kedatangan Mastura. Satu pun tidak tercicir.

“Ya Allah…kenapa tak beritahu abang langsung?” Tengku Zamran Hakim terasa darahnya mendidih mendengar cerita Emily. Mastura benar-benar suda melampau.

“Jadi, sayang ingat abang nak bersanding dengan dia?” sambung Tengku Zamran Hakim, sudah mula dapat menangkap perkara yang membuatkan isterinya itu merajuk.

Emily dia tidak menjawab. “Dah abang yang cakap nak bersanding.”

“Memanglah abang nak bersanding, tapi abang nak bersanding dengan sayang. Bukan dengan dia.”

Emily membulatkan matanya. “Hisy, merepek je abang ni. Kita dah lebih setengah tahun kahwin. Apa orang cakap nanti. Emy pun dah…” Emily membiarkan ayatnya tergantung namun matanya memandang pada perut yang belum kelihatan.

“Baguslah tu. Bersanding tiga orang. Lagipun kata mummy, ramai yang tak tahu kita dah kahwin. Mummy tuntut janji majlis kesyukuran yang abang janji dengan dia masa mula-mula kita nak kahwin dulu. Dia suruh tukar jadi majlis bersanding.” Teringat pilihan yang dibuat dengan mummy dahulu. Punyalah nak kahwin cowboy sampai mummy terpaksa mengugut kenduri kahwin tujuh hari tujuh malam atau kenduri kesyukuran. Sekarang ni, buat kenduri apa pun tak kisah.

“Abang setuju dengan cadangan mummy?”

“Apa salahnya sayang. Abang nak jadikan detik tu sebagai kenangan terindah dalam hidup kita. Biar semua orang tahu Emily Natasha ni dah jadi milik abang. Nanti jadi salah faham macam dulu.” Tengku Zamran Hakim sudah lama tidak bertemu Doktor Fauzi. Dia yakin hingga kini sahabat yang seorang itu belum tahu statusnya.

Emily menyandar pada bahu Tengku Zamran Hakim. Hatinya sudah lega. “Abang…”

“Hmm?”

“Janji dengan Emy….”

“Janji apa?”

“Janji jangan tinggalkan Emy. Masa Emy bersalin nanti, Emy nak abang ada di sisi Emy. Apa pun yang terjadi Emy nak abang ada dengan Emy. Kalau tak, Emy tak tahu macam mana keadaan Emy nanti. Janji ya?” Sungguh, perkara yang dia amat takutkan sekarang jika Tengku Zamran Hakim jauh darinya. Dia benar-benar takut.

Tengku Zamran Hakim terdiam. Tidak tahu kenapa, dia terasa berat untuk berjanji.

“Abang?” Panggil Emily bila tiada jawapan dari suaminya itu.

Tengku Zamran Hakim memandang Emily sebelum mengangguk perlahan. Walau dirinya dalam keadaan apa sekalipun pada waktu itu, dia akan cuba untuk menemani Emily.

“Emy peliklah. Macam mana abang tahu Emy balik rumah bonda?” Tak silapnya dia sudah pesan pada bondanya jangan beritahu pada Tengku Zamran Hakim kedatangannya dan dia yakin bonda pasti pegang akan janjinya.

“Abangkan ada enam deria.” Balasnya.

“Ya la tu.” Emily mecebik.

“Betul, salah satunya abang tahu sayang dah buat satu kesalahan yang sangat besar.”

Emily mengangkat kepala. Menunggu bicara dari suaminya.

“Sayang tak makan lagi kan?” Nada Tengku Zamran Hakam bertukar tegas apabila teringat pesanan bonda yang menyuruhnya mengajak Emily turun makan.

“Err…” Emily terkebil-kebil. Dia teragak-agak untuk mengiakan. Dia kenal suaminya itu. Tengku Zamran Hakim cukup pantang kalau dia melambatkan menjamah makanan.

“Nak suruh abang pesan berapa kali? Kalau merajuk sekalipun, jangan sampai tak makan. Ini dah tengah hari, nak masuk petang dah pun.” Tengku Zamran Hakim mula mahu bersyarah walau dia pasti ia takkan lama.

Emily sudah menunduk. Tidak berani memandang Tengku Zamran Hakim. Dia terasa mahu menangis.

Tengku Zamran Hakim mengeluh.

“Kenapa buat macam ni? Sayang tak kesian kat abang ke?” suaranya kembali kendur apabila melihat tubir mata Emily yang bertakung. Hanya tinggal beberapa saat sahaja untuk jatuh ke pipi.

“Emy minta maaf.” Seperti yang diduga, air matanya mengalir perlahan.

“La…kenapa menangis ni?” sengaja Tengku Zamran Hakim bertanya walaupun dia sudah maklum akan Emily yang begitu sensitif dengannya. Bila difikir balik, Emily sekarang dengan budak tomboy yang dikenali dulu memang terlalu jauh berbeza.

“Sebab abang marah Emy.”

“Abang tak marah.”

“Tadi tu…”

“Itu tanggungjawab abang."

“Abang dah maafkan Emy?”

“Belum, sampai abang tengok sendiri sayang makan.” Tegasnya lagi.

Emily memuncung. Selera makannya makin berkurang sejak berbadan dua.

“Kenapa buat muka macam tu? Nak tak nak, selera tak selera, makan sampai abang puas hati.” Tengku Zamran Hakim memberi kata putus. Sikap lain berubah tetapi perangai degil yang satu ni susah sangat nak berubah.

Makin panjang muncung Emily. Namun dituruti juga langkah Tengku Zamran Hakim yang menarik lembut tangannya.

21 comments:

  1. Thanks akak!
    Ingatkan kena tunggu lama lagi nak baca next n3..
    Heeee..

    X sabar nak tau ending ni..
    Huhuhuhu~

    ReplyDelete
  2. adooyy..
    sensitif gler emy lately nieh..
    pembawakan budak kot..
    nseb bek si zam saba n tahan..huhu..
    smbung2..

    ReplyDelete
  3. best! lagi la....

    ReplyDelete
  4. haihh apasal semua character dlm novel2 yg aku baca hari ni sume comel2
    haha xD
    mintak2 la happy ending
    AMIN! :)

    ReplyDelete
  5. awww..cumel nye zam ng emy..
    huhu..
    thanks ye kak..

    x sabo nk tunggu hepi ending..

    ReplyDelete
  6. huhhuhhu
    comel2 je dorg ni

    hopefully takde gadoh2 lg

    ReplyDelete
  7. huhuhu..sabar gile zam layan kerenah emy..
    mmg suami idaman tol la zam ni..sensitif gak org mngndung ni..
    thanks kakmin..!

    ReplyDelete
  8. tq ada gak n3,
    mcam 2 ker org mengandung
    100% berubah
    tkut lak rasanya,
    akak cepat smbg ek

    ReplyDelete
  9. mm..mcm tu la agaknya klu dh ngandung kan?mcm perangai2..apepun nice story..

    ReplyDelete
  10. comelnye diorg ni..
    cepat2 sambung!

    ReplyDelete
  11. wahhahhaa
    cute nk mmpus emy n zam..
    by da way..syok giler bc
    dah lme tunggu n3 nie taw..
    sbr nk bc eps last!!

    ReplyDelete
  12. wahhh..
    so caring la Zamran kt Amy...
    Kalaulah dpt hubby mcm Zamran tu....

    ReplyDelete
  13. CUMELLLLL SGTTT..
    KAK MIN NEW N3 PLZ...
    sUKA22222 SGTTTT...

    ReplyDelete
  14. mak ai, skt2 lari, apa nk jadi ngan emy tu. nasb baik zam tu penyabar, x baik tau kuar rumah tanpa izin suami, derhaka tu

    ReplyDelete
  15. ha min...tgk, siap ade bg nasihat kat emy lg...
    mmg mghayati btllah...
    kesian dkt zam...
    klu la wujud watak mcm laki mcm ni...

    ReplyDelete
  16. piewh...!at last smpi gak ke episod yg last nie..
    tak sabar nak tunggu next n3.

    pape pun this story very interesting. gud job to writer.

    biler nak post next n3? tak sbar rasernyer nak tunggu for new episod....

    ReplyDelete
  17. arrrrghhhh.....
    x sbaq tgu n3 baruuuuu........
    tolongggggggggg post baru........
    huahuahuahua.... (^_^)

    ReplyDelete
  18. kak, sambung ar cepat novel ni, minggu dpn dah start sekolah,nnti x de masa nak baca novel ni,
    please!!!!! post ar cepat sikit.

    ReplyDelete
  19. nk lg smbungan,cpt2 ye..
    bla ada masa min post ye..
    msing2 dh tk sbr dah..

    areyou

    ReplyDelete
  20. alar.. trasa bahgia sesgt..best2!chayok2!

    ReplyDelete