Thursday, July 9, 2009

Hati yang Terluka 40

“Emy!” terdengar satu jeritan dari arah pintu.

Emily menoleh.

“Nad! Bila balik?” Memang sejak tadi dia menantikan kehadiran Syiqa sekeluarga.

“Semalam. Singgah rumah mak mertua aku dulu. Hari ni baru bertolak datang sini.”Syiqa mengambil tempat duduk tidak jauh dari Emily yang sedang meghadap cermin.

“Family kau dengan family Naufal ikut sekali tak? Aku dah suruh kau ajak datang kan?” Emily bangun dari tempat duduknya dan mendekati Syiqa.

“Ada dekat dalam bilik. Rehat kejap sementara nak tunggu malam ni.”

“Naufal mana?”

“Pergi cari Zam kot. Dia nak ikut masuk sini tadi, tapi aku tak bagi. Menyibuk je kerjanya. Eh, kau bersanding hari ni kira bunting pelamin lah kan?” usik Syiqa sambil tergelak.

“Itulah. Aku dah cakap dekat Zam, tapi dia kata okey apa sanding tiga orang. Aku pulak yang segan fikir apa orang cakap nanti.” Emily mengeluh sedikit.

“Okey apa. Perut kau pun mana nampak lagi. Sama je macam aku tengok dua minggu lepas.” Syiqa merenung perut Emily yang masih belum kelihatan.

“Tengku…you patut salin baju sekarang.” Suara lembut yang sengaja dibuat itu mengganggu perbualan mereka berdua.

Emily tersenyum dan mengangguk pada jurumekap tersebut. Jurumekap yang sama menyoleknya pada hari pementasan rekaan butik. Kebetulan yang tak disangka. “Nad, aku salin baju kejap ya?”

“Okey.”

“Tengku tu…jealous I. Cantik betul. I pun terasa kalah tau dengan dia.”Ujar jurumekap itu pada Syiqa sebaik sahaja Emily menghilang ke bilik persalinan.

Syiqa tersenyum mendengarnya. Memang itu tidak boleh disangkal. Namun siapa tahu, di sebalik wajah jelita itu pernah terselit seribu penderitaan. “You dah tengok husband dia?”

“Belum. Ada jugak I jenguk-jenguk masa mula datang tadi, tapi tak nampak. I rasakan mesti tak handsome, ye la kalau handsome mesti I dapat tengok awal-awal lagi. Sebab tak handsome tu la tak I tak dapat tengok.” balasnya lagi sambil tergelak-gelak.

“You tak tengok lagi, bolehlah cakap macam tu. You tengok husband dia nanti mesti tak tidur malam.”

“Really? Tak percayalah. I punya taste tinggi tau.”

Pintu diketuk dari luar. Syiqa menjenguk sedikit. “Jue!”

“Eh, Nad. Bila sampai? Rancak aku dengar dari luar. Sembang apa?”

“Baru kejap tadi. Layan la ‘cik’ ni cakap sementara tunggu Emy kat dalam tu.”

“Emy dah siap ke belum? Tetamu dah sampai.”

“Pengantin lelakinya dah siap?”

“Dah.” Tidak sempat Juita membalas, ada suara yang memberikan jawapan terlebih dahulu.

Kelihatan Naufal yang berbaju batik bersama Tengku Zamran Hakim yang berdiri disisinya sudah segak dengan baju tuxedo hitam. Sesuai sekali dengan tubuhnya yang tinggi dan tegap.

Syiqa perasan mulut jurumekap tadi sudah ternganga memandang Tengku Zamran Hakim.

“Betul tak I cakap tadi?” Syiqa menjungkit kening.

“100% betul. Kalau macam ni memang tak tidur malamlah I.” Ujar jurumekap itu lagi sambil tersenyum sipu.

Mereka yang tidak mengerti apa-apa hanya mampu mengangkat bahu.

“Wife I dah siap ke?” tanya Tengku Zamran Hakim pada lelaki lembut dihadapannya. Renungan lelaki itu padanya langsung tidak diambil peduli.

“Ha? Err…dah..eh belum..ha belum… belum…” gelengnya kalut dengan sapaan yang tiba-tiba itu.

“Majlis nak mula lagi sepuluh minit. Jadi aku tunggu Emy dekat depan dulu.” Tak sempat Tengku Zamran Hakim melangkah keluar, pintu bilik persalinan dibuka dari dalam. Semua mata terarah ke situ.

Emily lengkap dengan busana labuh putih gading bersama tudung yang setona dengannya dililit kemas. Di bahagian bawah baju pula dipenuh labuci yang berkilauan. Solekan yang nipis sudah cukup memukau mata yang memandang. Sebentuk tiara dihias di atas kepala menambah kejelitaan semula jadinya.

“Err…kenapa pandang macam tu? Teruk sangat ke?” Emily jadi serba salah bila semua mata memandangnya tidak berkelip.

“Cun habis la.” Naufal memuji seketika sebelum mendapat cubitan kecil dilengannya.

“Gatal!” Syiqa menjegil pada suaminya.

“Bini orang tu.” Juita pula menambah menjeling Tengku Zamran Hakim yang nampak tenang walaupun matanya tertumpu pada Emily.

“Kau tak nak cakap apa-apa Zam?” tanya Naufal, mengusik.

Tengku Zamran Hakim menghampiri Emily. Tangan dihulurkan. “Dah lewat, sayang.”

“Itu je kau cakap Zam? Tak nak puji apa-apa ke?”

Mereka yang lain sudah tergelak.

“Sorry ya.” Lembut Emily membalas sambil menyambut huluran Tengku Zamran Hakim.

“Macam pinang dibelah dua!” komen jurumekap tadi. Dia pula rasa exited untuk menunggu acara seterusnya berlangsung.

“Aku nak ambik pic jap. Zam, rapat sikit lagi dengat Emy. Senag-senang peluk je pinggang Emy tu.” Juita sudah bersedia dengan kamera digital ditangannya.

“Jue!” Emily membulatkan matanya mendengar arahan Juita.

Tengku Zamran Hakim tersenyum dengan telatah isterinya, namun dituruti juga permintaan Juita. Memang itu yang mahu dibuatnya tadi, tetapi sudah disuarakan terlebih dahulu oleh Juita. Pinggang Emily dipaut erat.

Klik!

"Cun!" Ujar Juita sambil menegakkan ibu jarinya ke atas.

“Weh, gambar aku dengan Syiqa tak nak ambik?”

“Emm…good idea! Suka betul aku ambik gambar berpasangan ni.” Kameranya sudah diangkat mahu mengambil gambar pasangan suami isteri di hadapannya. Ada rasa rendah diri yang menjelma, namun cepat-cepat diusir pergi. Baru beberapa hari lalu dia meminta putus dengan Nazrin. Yang dah belalu tu, biarlah. Mungkin bukan jodohnya dengan Nazrin.

Emily memandang Tengku Zamran Hakim memberi isyarat mata. Simpati dia pada Juita apabila dia melihat raut sahabatnya yang sudah keruh.

“Hari ni bukan saja hari bahagia kita, tapi hari bahagia sahabat-sahabat kita.”

Berkerut Emily mendengarnya, namun tidak pula ditanyakan selanjutnya apabila mereka disuruh bersedia untuk keluar dari bili persiapan itu.

* * * * *

selamat pengantin baru
semoga kekal abadi
bahgia ke anak cucu
sentosa murah rezeki

Kedengaran lagu Selamat Pengantin Baru dendangan Anita Sarawak saat mereka melangkah masuk ke ballroom. Karpet merah dibentang dari tempat mulanya mereka melangkah hingga ke tempat duduk kedua-dua mempelai.

Dia pernah melalui saat ini dahulu ketika majlis reunion Tengku Zamran Hakim, namun perasaannya ketika ini berlainan sekali. Mungkin kerana ketika ini hati mereka benar-benar sudah bersatu.

“Sayang abang cantik sangat malam ni.” Bisik Tengku Zamran Hakim begitu hampir pada Emily. Pinggang Emily sejak tadi masih belum dilepaskan.

Emily menggigit bibir bawah. Wajahnya terasa panas. Matanya diliarkan bagi menutup gemuruh di hati.

Dari jauh dia dapat melihat ahli keluarganya, Tengku Tajuddin, Puan Zharifah, Tengku Zaidi, Raja Muzairah, Tengku Rizal, Kak Rozina, Tengku Syahmi, Kak Farhana, Tengku Aizat, dan Kak Farzana pada meja paling hadapan. Tidak jauh dari situ kelihatan kaum kerabat belah Tengku Zamran Hakim termasuk Raja Nafisah. Mak Teh sekarang sudah banyak berubah. Kalau dulu amat jarang mahu ke vila Astana, sekarang menjadi kewajipan pula sebulan paling tidak pun sekali. Tiada lagi sindiran pada biras-birasnya. Dia bersyukur untuk hal yang satu itu. Dan Hazimah, tetap dengan renungan tajamnya. Dia tidak tahu apa yang berselirat pada wanita itu namun dia cuma berharap semuanya akan menjadi baik selepas ini. Razlan pula, masih seperti dulu. Kadang-kadang ada sahaja panggilan lelaki itu mengganggunya. Mana dia dapat nombor telefonnya, dia sendiri kurang pasti.

Beberapa jarak dari situ, dia terpandang kelibat Doktor Fauzi yang memandang mereka keliru. Biarlah, ada sesuatu yang Tengku Zamran Hakim akan selesaikan dengan sahabatnya itu selepas ini. Dia tidak pasti perasaan yang sebagaimana lelaki itu rasa padanya, cuma dia berdoa kalau benar ada perasaan lain yang terbit di hati lelaki itu, minta-minta dijauhkan segera.

“Nampaknya kedua-dua mempelai sudah mula berarak masuk. Begitu sepadan kedua-duanya bagai pinang dibelah dua. Zam, tak boleh lepas nampak?” Naufal yang berada di atas pentas, mengusik. Gembira bila juru acara sebenar majlis bersetuju mahu dia menggantikan tempatnya. Bukan senang nak dapat peluang ni. Peluang mengenakan pengantin cukup-cukup!

Usikan Naufal mendapat sambutan dari tetamu apabila satu dewan riuh dengan ketawa.

Tengku Zamran Hakim buat tidak tahu dengan usikan tersebut. Emily disebelah sudah merah satu muka.

Syiqa yang turut berada dikelompok tetamu, hanya menggeleng mendengar celoteh suaminya. Dia sendiri hairan, sejak bila suaminya itu dilantik menjadi juru acara? Memang masaklah Emy dan Zam malam ni.

"Habislah pengantin malam ni..." ujarnya pada Juita.

Juita tergelak. "Bukan senang nak kenakan pengantin. Baru meriah sikit."

Selepas itu, para tetamu di jemput makan sambil diiringi pelbagai persembahan.

Selepas semua persembahan selesai, Naufal kembali berada di atas pentas.

"Di sini ada satu permintaan dari tetamu-tetamu kita. Permintaan khas buat pengantin lelaki." Naufal memandang Tengku Zamran Hakim.

Tepukan riuh kedengaran seolah bersetuju dengan juru acara bidan terjun itu.

"Aku tak tahulah Zam, kau okey ke tak dengan permintaan ni. Tapi sporting okey. Masa ni lah nak tahu kau ada bakat ke tak."

"Tetamu minta pengantin lelaki dendangkan sebuah lagu buat isterinya. Amacam Zam? Berani sahut cabaran ni?" Naufal selamba, siap menjungkit-jungkitkan keningnya.

Emily di sebelah sudah telan liur. Siapalah yang buat permintaan merepek-repek ni. Ada sahaja idea mahu mengenakan mereka berdua. Tengku Zamran Hakim di sebelah di jeling. Lelaki itu masih mampu bertenang dan dengan bersahaja bangun dari kerusinya dan melangkah naik ke pentas.

Naufal sudah turun dari pentas menyertai para tetamu yang lain membiarkan Tengku Zamran Hakim dengan agendanya.

“Untuk permintaan tu kita tangguhkan dahulu. Saya mahu dahulukan satu perkara. Pada kesempatan ini, saya ingin menyampaikan sejuta penghargaan pada keluarga dan saudara-mara yang telah banyak membantu menjayakan majlis perkahwinan kami malam ini. Tidak lupa juga kepada sahabat-sahabat yang tidak jemu menghulur pertolongan. Dan pada malam ini, kita bukan sahaja meraikan perkahwinan kami, malahan satu lagi majlis akan diadakan sebentar lagi.” Riuh sebentar ballroom itu mendengar pernyataan Tengku Zamran Hakim.

Tengku Zamran Hakim mencuri nafas sebelum matanya terarah pada satu sudut.

“Nazrin, aku serahkan pada kau.” Ujarnya lagi.

Juita kaget saat memandang Nazrin yang naik ke pentas. Dia langsung tidak tahu yang Nazrin turut serta pada majlis malam itu. Dan entah mengapa, dadanya berkocak hebat.

Emily memandang Tengku Zamran Hakim yang kembali duduk di sebelahnya. Jelas pandangannya itu mahukan jawapan. Namun Tengku Zamran Hakim hanya tersenyum bersahaja.

“Assalamualaikum semua. Maaf kerana mencelah dalam majlis yang begitu meriah pada malam ini. Cuma saat ini sahaja saya berpeluang untuk menyatakan hasrat saya. Ini sahaja peluang yang saya ada untuk mengejar kembali cinta yang dah terlepas.” Mata Nazrin tidak lepas memandang pada Juita.

“Saya mengaku, saya bukan seorang yang romantik dan pandai bermanis kata. Dan saya juga mengaku saya bukan seorang yang peka. Saya tidak pernah menjaga perasaan dia dan saya telah mengabaikannya. Saya tidak pernah sedar kebodohon saya ini, sampailah ada seseorang yang kata kepada saya, ‘kalau tak mahu menyesal di kemudian hari, hargailah orang yang kita sayang. Mungkin bila kita rasa dekat, kita tak akan pernah rasa tercabar. Tetapi bila dia sudah jauh dari kita, baru kita tahu tanpa dia jasad kita seolah hidup tanpa hati’.”

“Saya akui kata-katanya itu. Dan kata-katanya yang berpesan pada saya ‘wanita mahu dimengerti’ memang benar-benar menyedarkan saya. Di hadapan semua tetamu hari ini saya rendahkan ego saya untuk memohon kemaafan pada gadis itu. Gadis yang banyak makan hati dengan sikap saya. Juita, I’m sorry for everything. I tak peka perasaan you. I tak pandai pujuk. I tak faham you. Tapi jujur I katakan, I benar-benar cintakan you. Dan di hadapan semua hadirin hari ini, saya ingin melamar Juita Ashikin binti Ahmad sebagai suri hidup saya.” Sepenuh ikhlas Nazrin menuturkanya sambil matanya tepat bertentang dengan Juita. Dan saat itu, cahaya sportlight mengarah tepat pada tempat duduk Juita.

Juita terkedu ditempatnya. Tangannya menekup mulut. Air hangat mengalir ke pipinya. Ya Allah, jika ini hanya mimpi Kau sedarkan aku agar tidak terus hanyut. Namun jika ini benar-benar realiti dia mahukan detik ini disemadikan sebagai detik terindah dalam hidupnya.

Dewan menjadi senyap kerana masing-masing menumpukan sepenuh perhatian pada drama yang bukan selalu boleh dilihat secara langsung.

Nazrin turun dari pantas dan melangkah ke arah Juita. Sebelah lututnya mencecah lantai. Tangannya dihulur pada Juita. “Jadi isteri I.”

Syiqa menyentuh bahu Juita yang nampak tergamam. Matanya menghantar pesanan supaya Juita memberi tindak balas dengan lamaran Nazrin.

Juita memandang Emily yang duduk tidak jauh darinya. Dia melihat Emily tersenyum dan mengangguk.

Juita menarik nafas dalam sebelum meletakkan telapak tangannya pada tapak tangan Nazrin. Bismillah...

“Allhamdulillah...” ucap Nazrin. Suaranya kedengaran begitu lega. Bukan senang nak lamar anak orang!

Naufal bangun dari duduknya sambil menepuk tangan. Perbuatannya itu kemudian diikuti oleh semua tetamu yang hadir malam itu. Gamat dewan buat seketika.

Nazrin membawa Juita naik ke pentas. Tangannya tidak lepas dari menggenggam jemari Juita. Jelas terpancar riak bahagia pada pasangan itu. Nazrin mengambil microphone.

“Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucap jutaan terima kasih pada Zam. Zam, thanks untuk kata-kata tu. Aku ingat sampai hujung nyawa.” Nazrin memandang Tengku Zamran Hakim. Tak terhingga ucapan terima kasih buat sahabat baru itu.

Tengku Zamran Hakim tersenyum dan mengangguk.

Emily yang mendengar terkejut. Tidak berkelip dia memandang suaminya itu.

“Kenapa pandang abang macam tu?”

“Sejak bila jadi matchmaker ni?”

Tengku Zamran Hakim mencuit hidung Emily. “Juita dah banyak tolong kita jernihkan keadaan masa kita ada masalah dulu. Sekarang ni lah masa abang balas balik jasa dia. Lagipun kebahagiaan Juita, kebahagiaan sayang kan?”

Emily mengangguk. Ada air mata yang bertakung. Terharu dengan sikap Tengku Zamran Hakim yang begitu mengambil berat perasaannya.

“Abang, thanks.” Emily menggenggam jemari Tengku Zamran Hakim.

“Zam, your turn.” Naufal mencelah di antara mereka.

Tengku Zamran Hakim tergelak kecil. Naufal kalau bab mengenakan orang tak pernah lupa. Dia bangun sekali lagi dan naik ke pentas yang sudah kosong melainkan sebuah piano.

Sekali lagi tepukan gemuruh kedengaran sebaik sahaja kelibat Tengku Zamran Hakim sudah berada di pentas.

"Sorry, kawan. Bila lagi nak kenakan kau." Naufal sempat memohon maaf. Microphone sudah jauh darinya.

Tengku Zamran Hakim cuma membalas dengan senyuman.

"Kau nak nyanyi lagu apa?"

"Adalah..."

"Kedekutnya...tak pe, nanti aku tahu jugak. Aku turun dulu. Kau setkan muzik latar dengan ajk belakang." Naufal berlalu dari pentas. Pentas digelapkan.

Beberapa minit kemudian, alunan piano kedengaran. Tiada muzik iringin lain melainkan alunan solo piano itu.

Emily merenung dalam pentas yang gelap. Alunan piano yang medayu-dayu itu begitu menusuk hatinya. Serta merta satu ballroom menjadi gelap. Sportlight diarah pada alunan piano. Dan beberapa saat kemudian, suara serak-serak basah kedengaran.

Demi semua yang aku jalani bersamamu
Kuingin kau jadi milikku
Kuingin kau disampingku

“Hei, tak nampak orang ke? buta?”

“Eh, siapa yang tak nampak siapa sebenarnya? Awak tu mata letak kat mana entah. Tiba-tiba je rempuh orang.”

“Mummy, kenalkan inilah bakal menantu bongsu mummy dan daddy.


Tanpa dirimu ku hanya manusia tanpa cinta
Dan hanya dirimu yang bisa
Membawa surga dalam hatiku

“Masa tu aku cuma fikir perkara lima belas tahun yang lepas. Aku tak mahu peristiwa tu berulang. Paling penting, aku betul-betul takut kehilangan Emy.”

Kuingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani…

“Abang tahu sayang merajuk. Dan kalau sayang merajuk pasti ada yang merunsingkan sayang. Cerita dengan abang apa yang sayang risaukan. Abang dah janji kalau sayang sedih, abang lagi sedih. Kalau sayang runsing abang pun runsing sama. Kita dah janji nak hadapinya sama-sama.”

Sentuhanmu
Bagaikan tangan sang dewi cinta
Yang berhiaskan bunga asmara
Dan membuatku tak kuasa

Kepala Tengku Zamran Hakim didekatkan pada dadanya. Jemari yang digenggam tadi tetap digenggam. Tangannya yang sebelah lagi mengurut perlahan dada Tengku Zamran Hakim. Berharap agar batuk lelaki itu berkurangan.

“Maaf sebab buat awak jadi macam ni.” Bisik Emily pada Tengku Zamran Hakim. Setitis demi setitis air matanya jatuh.

Tengku Zamran Hakim tersenyum hambar dan menggeleng perlahan. “Sayang tak salah apa-apa.” Matanya dipejamkan.


Di setiap arung gerak
Tersimpan di hati kecilku
Bahwa dirimu terindah untukku

“Aku mengaku memang aku banyak lukakan Emy. Terlalu banyak dugaan yang datang yang akhirnya melukakan Emy. Tapi satu yang takkan pernah berubah, cinta dan kasih aku padanya. Kalau minta ditukarkan Emy dengan seribu gadis yang lain pun aku tak sanggup sebab Emy adalah anugerah terindah dari Allah untuk aku.”

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas
Selama Tuhan masih mengizinkan
Kuingin selalu menjagamu

“Jangan takut sayang, abang ada. Selagi abang ada di sisi sayang, tiada siapa yang boleh sentuh isteri abang ni.”

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas

“Jangan risau. Abang akan lindungi sayang dan anak kita.”

Laju air mata Emily mengalir mendengar bait-bait lagu tersebut. Setiap rangkap lirik yang dinyanyikan Tengku Zamran Hakim benar-benar mengusik hatinya. Matanya masih terarah pada Tengku Zamran Hakim. Cahaya yang tertumpu ke arah lelaki itu membolehkan dia nampak jelas mata Tengku Zamran Hakim yang berkaca. Wajah suaminya itu kelihatan begitu sayu.

Tepukan gemuruh yang kedengaran dari penonton menyedarkan Tengku Zamran Hakim yang tenggelam bersama emosinya. Air matanya dikesat.

31 comments:

  1. eee......sy takut......sy takut sgt nie.....enth2 da smthing kn jd kt zam.....takutnyer...plslah...jgn pisahkn mereka k.....jgn pishkn cm crite izah n hariz 'ombak rindu' itu k....xsuke sgt bab2 terpisah nie...walaupun hakikatnyer mmg da perpisahankn terjadi tp biarlah crite nie happy smpai diorang dh da ank...pastu dh besar..

    ReplyDelete
  2. lagu kt blog ni sesuai btol ngn citernye.. sdh sgt smpai menusuk hati..jgnla jd apa2 kt zam.. wargh..nk hepy ending..

    ReplyDelete
  3. waaaaaa
    lagu ni mmg match gle dgn cte.
    serious, rs cam nak nangis pun ad jugak.

    hopefully, hepi ending.

    ReplyDelete
  4. waaa cedih ni
    jgn de pe2 jadi tau
    epy2 ending je ek sis min hihi

    ReplyDelete
  5. wah..romantinye..hope kebahagiaan ant zam dn emily berkekalan selamanya..

    ReplyDelete
  6. ermm...
    lagu utk cite ni mmg sesuai sgt...
    ak pn suke gak ngan lagu nyer...

    hope zam terus berkekalan ngan emy hingga hujung nyawa...

    ReplyDelete
  7. sedihnya.bait-bait lagu nie sesuai dengan cerita nie.zam sweet sangat.jangan lah jadi pape kat diorang.nak diorang bahagia.emy dah cukup menderita bagilah peluang dia merasa kebahagiaannya dengan zam and bakal anaknya.
    sobsobsob.romantik je zam nie.comelcomel
    -na'dz

    ReplyDelete
  8. btul la..suka lagu ni..
    mmg sesuai dgn citer ni..
    aper2 pun thanks kepada penulis sbb menyambung citer ni. harap diterus kan jgn berhenti.
    sy jugak tak mahu berhenti mbaca citer ni

    ReplyDelete
  9. salam.. ala.. x nak laa sad ending.. gler lame tggu crite nie.. kalo sad ending x besh laa kak.. huhu

    ReplyDelete
  10. suka2... x nk la sad ending... hopefully zam & emy happily ever after...

    ReplyDelete
  11. jgn la jadi apa2 kat zam..
    suka sgt dgn citer nie..
    sambung lagi yer..

    ReplyDelete
  12. haha finally juita dgn nazrin :D
    comel nyaa xD tp takut ah, jgn ah jd pape kat zam/emy. please :DDD

    ReplyDelete
  13. huhu sedeyh la pulak..
    nazrin da baik balik ngn juita..
    zam ngn emy jangan la de pape halangan lagi k..
    klu blh x mo la sad ending..
    da cukup da derita yg diorg tempoh slame ni...

    cpt2 sambung k..

    ReplyDelete
  14. ngeeeeeee..
    sayu btol n3 nieh..
    huhu..
    hope kebahagiaan dorang kekal...
    jgn la pape jd pasnieh..
    hazimah,,give up la..
    ngeeeee...
    smbung2..

    ReplyDelete
  15. huhuhuh..
    jgn bg sad ending..
    huhhu..
    x mau la..
    nak epy ending..

    ReplyDelete
  16. cedey nye..
    tenanges la plak...
    jangan pisah kan diorng yek..
    plez!!

    ReplyDelete
  17. sedih....huhuhu....last episod 42 ke??

    ReplyDelete
  18. terlalu syahdu lak n3 kali nih..
    macam ada aper2 nak blaku jer...!jangan la ada berlaku pae2 kat zam n emy...

    selamatkanlah emy n baby dier....

    ReplyDelete
  19. hurm..sdey nye lgu nih..
    jgn la jdik ape2 kt zam+emy+ank deorg
    nk deorg brsm kak..
    nk deorg live happily ever aftr..
    dh puas dh deorg mnderita..
    ckup2 la pndritaan yg deorg lalui..
    plzzzz...
    epy ending yeah??..

    ReplyDelete
  20. akak,jgn la tutup blog ni.
    saye baru terjumpa blog ni.
    nak juga baca cite ni dr awal...
    klu nak tutup juga invitela saya.

    sofyahi95@yahoo.com.my

    biarlah org2 yg mengutuk akak tu.
    akak dpt pahala free je.

    ReplyDelete
  21. kak min, hunnie tertunggu n3 k.min. citernya selalu mendebarkan.. buat hunnie x sabar nak tau citer selanjutnya. hunnie harap appy ending. lagu nie pun sesuai sgt.

    ReplyDelete
  22. salammm... citer nih mmg besshhhh... tp plzz... jgn ade somethin happen ngan zam... saya pernah merasainyaa...sakit ditinggalkn oleh seseorg yg sy syg... wlu atas nama kematiann...

    ReplyDelete
  23. wish happily ever after...xde la lg dugaan yg dpt memisahkan mereka...huhu

    ReplyDelete
  24. alamak.......... nampak cam sad ending je.......
    min........ nak buat permintaan bleh tak......
    kalu cerita ni sad ending... bleh tak min buat 2 versi.....
    sad n happy ending......
    ramai yg dah meneka sad ending ni......
    saya yg baca pun dah rasa sebak2......

    apapun........ best sangat sebab dapat baca cerita ni.....
    good luck

    ReplyDelete
  25. bagsnyr....
    last2 diorg sume bhgia gak...

    epy...
    kite lak y emo...
    kikiki....

    ReplyDelete
  26. Ape lak nak jadi pasni?
    Huhuhu..

    Tp rasanya hepi ending kot..
    Coz dulu Kak Min pernah bagi hint nak kasi hepi ending.. Kalo x salah sy la.. Hehe..

    Kak Min, chaiyok2!

    ReplyDelete
  27. thank...cos trus kan citer nie..

    ReplyDelete
  28. sedih sesgt...menitis gak air mata nih...

    ReplyDelete
  29. kalau diikutkan lgu yg zam nyanyi ni..dlm video tu, lelaki tu mati..this story, will be the sad ending?? sedihnyer..xnakla, sad ending..pls kak min, jgnla jd apa2 kt zam n emy lg..sebak dah ni..wish happily ever after..

    ReplyDelete
  30. minta jgn ada sad ending kalau blh nak zam n emy live happily forever. k

    ReplyDelete