Sunday, February 8, 2009

Hati yang Terluka 33

Tengku Zamran Hakim menjumpai jalan buntu dalam pencariannya mencari Emily. Langsung tak dapat dijejak. Hari ini, pencariannya terpaksa diberhentikan buat sementara waktu kerana menolong Tan Sri Shuhaimi bertemu dengan clientnya. Ikutkan hatinya dia mahu menolak, namun memikirkan hubungan baik bapanya dengan Tan Sri Shuhaimi dia bersetuju dengan berat hati. Pintu bilik pejabatnya tiba-tiba ditolak dari luar.

“Hai Zam…you dah bersiap nak jumpa client?”

“Apa kena-mengena dengan you?”

“Abah ada kerja. Jadi dia suruh I ganti tempat dia. Emm…I rasa mungkin abah I nak bagi kita peluang berdua.” Ujar Maria manja. Bukan main dia memujuk abahnya menyerahkan projek kali ini padanya supaya dia dapat berada dekat dengan lelaki tampan itu. Sejak sebulan ini, Tengku Zamran Hakim langsung tidak mahu melayannya. Ingatkan, bila putus dengan Emily dia boleh mendekati lelaki itu, tapi sebaliknya pula yang berlaku.

“You jangan nak beranganlah Maria. Telinga I tak lalu dengar you merepek yang bukan-bukan.”

“Kenapa you layan I macam ni? Tiga minggu lepas elok je you layan I, layan panggilan-panggilan I.”

Tengku Zamran Hakim buat tak dengar. Briefcasenya dicapai dan melangkah keluar dari pejabat.

“I sedih tengok keadaan you sekarang. Ada kekasih pun tak guna. Jual body dengan bermacam jantan.” Maria masih cuba memancing perhatian Tengku Zamran Hakim.

Langkah Tengku Zamran Hakim berhenti mendadak. Matanya memandang tajam Maria. “Sekali lagi I dengar you cakap buruk pasal Emy…”

“Apa? You nak buat apa? Peduli apa I. Kalau perlu, lenyapkan perempun tu pun I sanggup.” Ujar Maria memotong kata-kata Tengku Zamran Hakim.

“Cuba sentuh dia kalau you rasa, you dah lama hidup.” Tidak pernah dia rasa sepedih itu sebelum ini. Hatinya turut sama terguris mendengar hinaan Maria tentang isterinya. Agaknya inilah perasaan Emily ketika mendengar hinaan darinya. Lukakan Emily samalah seperti merobek-robek sekeping hatinya. Langkahnya kembali diatur menuju ke kereta.

“I naik kereta you ya?”

“Tak boleh!” tegas Tengku Zamran Hakim sambil masuk ke dalam keretanya.

“Boleh la…Kitakan nak pergi tempat yang sama.”

“You ada keretakan? Naiklah kereta you sendiri. I tak nak kereta I kotor.” Dingin Tengku Zamran Hakim membalas sebelum memecut laju. Tak ada masa untuk bertekak dengan Maria.

Maria mengetap gigi ditinggalkan begitu sahaja. Bertambah geramnya mendengar kata-kata Tengku Zamran Hakim. Betapa hinanya dia pada pandangan mata lelaki itu. Arrghhhhh!

* * * * *

“Zam! Tunggulah I. Kenapa jalan laju sangat?” suara Maria terjerit-jerit memanggil Tengku Zamran Hakim sejak mereka tiba di bangunan Bumi Development. Mata-mata yang memandang jengkel dibiarkan.

Tengku Zamran Hakim buat tidak tahu. Tak ada masa melayan kerenah Maria yang merimaskan. Langkahnya semakin dilajukan. Perasaannya tidak menentu. Seperti akan ada sesuatu berlaku nanti.

Bukk!!!

Tubuhnya terlanggar seseorang yang baru keluar dari pintu lif. Seperti magnet, cepat sahaja tubuh tinggi lampai yang dilanggarnya disambut. Berterabur segala kertas yang dipegang gadis tersebut. Jantungnya berdegup kencang. Untuk sesaat dua pandangan mereka bertaut. Masing-masing terpaku di situ.

“Emy?” satu suara yang tiba-tiba mencelah di antara mereka, membuatkan dunia yang mereka cipta tadi pecah berderai.

“Tak nak lepaskan my girl ke?” Suara Amir kedengaran tidak puas hati. Bengang melihat tangan Tengku Zamran Hakim yang masih dipinggang Emily.

Terlepas tangan Tengku Zamran Hakim mendengar sebaris ayat tersebut. Pedih. Itulah yang dirasakan hatinya ketika itu. My girl? Dia silap dengar atau dia tersalah orang? Mana mungkin dia tidak dapat mengenal isterinya sendiri? Sebatu jarak mereka pun sudah cukup membuatkan hatinya berdegup rancak. Hanya Emily yang mampu membuatkan perasaannya begitu. Matanya memandang Emily dengan seribu pertanyaan.

Emily buat tidak mengerti dengan pandangan tersebut. Matanya dilarikan dari bertentang dengan mata redup itu. Kenapa takdir menemukan mereka kembali? Tidak cukupkah langkah yang dibukanya untuk menjauh dari lelaki itu?

“You tak apa-apa Zam?” giliran Maria mencelah. Sibuk membelek Tengku Zamran Hakim. Matanya menjeling tajam Emily. Hairan dia bila bertemu dengan gadis cantik itu di sini.

Wajah Emily berubah ketika Maria terjengul di situ. Tak mahu melayan perasaan, tangannya ligat mengutip kertas-kertas yang bertaburan di lantai. Setitik. Dua titik. Akhirnya mutiara jernih itu tidak henti-henti mengalir. Nafasnya ditarik beberapa kali mengawal emosinya. Tidak mahu orang-orang di situ sedar akan tangisannya.

Tengku Zamran Hakim turut sama menunduk, menolong isterinya itu mengutip kertas. Pada kertas terakhir yang tinggal, tangan mereka bertaut ketika sama-sama mahu mengambil kertas tersebut. Mereka berpandangan sebelum Emily mengalihkan matanya ke tempat lain.

Tengku Zamran Hakim terkedu melihat mata yang berkaca-kaca itu. ‘Jangan menangis, sayang.’ bibirnya berbisik lembut pada Emily.

Emily cepat-cepat bangun. Kertas yang sudah dikutipnya tadi diberi pada Amir.

“I nak pergi toilet.” Katanya sebelum melangkah pantas meninggalkan tempat tersebut.

Tengku Zamran Hakim mahu mengejar namun niatnya terbantut apabila semua seperti sudah bersedia untuk memulakan perbincangan.

* * * * *

Emily menyandarkan kepalanya pada dinding bilik air. Air matanya masih belum berhenti menitis. Kepalanya yang berdenyut dipicit perlahan. Sejak akhir-akhir ini kesihatannya tidak menentu. Mungkin terlalu banyak memikirkan masalahnya.

‘Jangan menangis, sayang.’ Suara itu kembali bergema di fikirannya. Sudah lama panggilan tersebut tidak menyapa telinganya.

Telefon bimbitnya berbunyi tiba-tiba.

“Emy, you dekat mana ni? Semua tengah tunggu you.”

“Sorry Mir. Kejap lagi I sampai.”

“You tak apa-apakan?” suara Amir kedengaran risau.

“Tak. I tak apa-apa. Kenapa you tanya?”

“Boleh I tanya something?”

“Pasal apa?”

“You dengan Zam dah putuskan?”

“Putus?” Emily terpinga-pinga.

“Yeah…I masih ingat lagi masa reunion kelas I dulu, you berpasangan dengan dia. Tapi, I harap sekarang ni you dengan dia dah tak ada apa-apa hubungan lagi.”

Emily terdiam mendengarkan kata-kata Amir.

“You tahukan Emy, sampai sekarang I masih mengharapkan you.” Amir merayu di hujung talian.

“Tapi...”

“Emy, I tak harap jawapannya sekarang. You fikir dulu. Satu masa nanti, I akan tagih jawapan dari you. I harap masa tu cinta I terbalas.”

“Mir, I rasa you perlu tahu sesuatu…”

“I tak mahu dengar apa-apa sekarang, Emy. I bagi you masa untuk berfikir.” Amir cepat-cepat mematikan talian. Takut mendengar penolakan dari Emily yang entah untuk kali ke berapa. Dia mahu gadis itu berfikir sebaiknya.

Emily memandang kosong telefon bimbitnya. Geram dengan tingkah Amir. Langsung tak mahu mendengar jawapannya. Apa lagi yang boleh diberikan untuk lelaki itu jika sekeping hatinya sudah diserah pada lelaki lain? Lelaki yang lebih layak dan satu-satunya lelaki yang dapat mengetuk pintu hatinya.

Sejak dia tinggalkan rumah, dia menumpang di rumah rakan seuniversiti Kak Lia. Afiqah. Mujur dalam memikir-mikir tempat yang sesuai untuk dia berteduh, dia terserempak dengan Afiqah di masjid yang sama dia singgah selepas meninggalkan rumah. Sangka Afiqah dia Emilia. Terjerit wanita itu bila mengetahui kebenaran. Bersugguh mahu dia tinggal sekali dengannya. Pada Afiqah, disuruh merahsiakan keberadaannya pada Juita. Kalau Afiqah rakan seuniversiti Kak Lia, sudah tentu wanita itu rakan Juita kerana Juita dan Kak Lia satu universii.

Dan, siapa sangka dia lulus temuduga di Bumi Development berbekalkan sijil yang sentiasa tersimpan di dalam keretanya. Tiga hari dia memulakan tugas, dia bertemu dengan Amir. Memikirkan hubungan Amir dan Syazmir, terdetik di hatinya mahu meletak jawatan namun kontrak kerja yang ditanda tanganinya menghalang niatnya. Dia hanya mampu berdoa Amir tidak bercerita kepada abang tirinya tentang dirinya. Alhamdulillah, sampai kini bayang-bayang Syazmir masih belum kelihatan di pandangan matanya.

* * * * *

Mata Tengku Zamran Hakim tidak lepas dari memandang Emily yang berada di sisi Amir. Dia mahu mendekti Emily, tapi melihat cara isterinya yang tidak mahu memandangnya, rasanya dia perlu bertindak perlahan-lahan. Dia tidak mahu memaksa Emily kerana tak mahu hati yang sedia terluka itu bertambah terluka dengan sikapnya. Wajah isterinya itu nampak agak pucat. Tidak sihatkah dia?

Emily yang perasan pandangan mata Tengku Zamran Hakim menunduk. Sesekali dia melayan kerenah Amir yang berubah mendadak. Ada sahaja perkataan yang diucap Amir bagi mengguris hati Tengku Zamran Hakim.

Sebetulnya, selesai sahaja perbincangan tadi dia mahu pulang ke rumah. Namun tiba-tiba sahaja Amir mendesak dia untuk minum petang bersama Maria dan Tengku Zamran Hakim. Konon mahu berbual kosong dengan teman-teman lamanya. Pada mulanya dia menolak keras ajakan tersebut, namum kerana tidak mahu bertekak panjang dia mengalah.

“You two look great together. Macam loving couple pun ada. Amir, apa lagi? Tak takut terlepas?” Maria sengaja berkata begitu. Matanya menjeling Tengku zamran Hakim di sebelahnya.

“Itulah Mar. I tunggu green light dari Emy ni. Bila kami disatukan nanti, I akan pastikan kami tidak berpisah atau bergaduh. I tak nak rugi di kemudian hari sebab sakitkan gadis yng sesempurna Emy. Tak pasal-pasal pening kepala I memujuk.” Amir membalas sinis.

“Mir!” Emily memberi amaran keras. Amir benar-benar dah melampau.

“It’s okay Emy. I tahu you malu nak cakap pasal hubungan you dengan Amir. I pun ada perasaan yang sama bila dengan Zam. Bila I dah jadi suri Zam nanti, I takkan curang dengan dia. Nanti tak pasal-pasal ada yang bawak diri.” Giliran Maria menyindir. Ketawa sinis memandang Emily.

“Mar!” tegas nada Tengku Zamran Hakim. Matanya menjeling Emily. Sayu raut wajah jelita itu.

Emily tersenyum kelat.

“Tak sangka pulak you dengan Zam ada hubungan istimewa.” Amir turut sama ketawa tanpa memahami maksud yang tersirat. Langsung tidak menyedari kata-kata itu ditujukan khas buat Emily.

“Itulah. Kami putus tunang, tapi orang kata kalau dah jodoh tak ke mana kan? Maklumlah kami dah lama kenal. Sejak mula-mula masuk sekolah menengah lagi. Cuma, adalah orang luar yang tak sedar diri ni cemburu dengan kebahagiaan kami. Mujur kekuatan cinta kami teguh.”

“Stop it, Maria!” tengking Tengku Zamran Hakim. Kesabarannya sudah sampai kemuncak. Perhatiaannya tertumpu pada Emily yang sudah bangun dari duduknya.

“I dah janji dengan kawan I nak balik awal sikit. Jadi I terpaksa minta diri. Anyway, tahniah untuk you berdua.” Emily mahu berlalu cepat dari situ sebelum air matanya gugur.

“I hantar you?” Amir menawar diri.

Emily menggeleng. “I balik sendiri.”

Tengku Zamran Hakim perasan mata bundar Emily yang berkaca-kaca. Hari ini sudah dua kali mata itu berkaca. Serasa ingin dia belai tubuh itu dan meminjam dadanya untuk memujuk isterinya itu. Tapi tingkah Amir membantutkan tindakannya.

Maria merenung tajam langkah Emily. Gara-gara gadis itu, dia ditengking Tengku Zamran Hakim. Kau tak layak hidup, Emy!

* * * * *

Tengku Zamran Hakim menyandar lemah pada sofa di ruang tamu. Menenangkan fikirannya yang runsing. Kejadian petang tadi membuatkan hatinya resah.

Telefon bimbitnya berbunyi tiba-tiba. Berkerut dahinya memandang nombor yang tidak dikenali. Tapi tetap dijawabnya.

“Zam?”

“Amir?” Tengku Zamran Hakim menyoal kembali.

“Tak sangka kau kenal suara aku. Aku malas nak pusing sana pusing sini. Tujuan sebenar aku call kau ni, pasal Emy.”

Dia tidak membalas. Hanya menanti kata yang seterusnya dari Amir.

“Jangan ganggu Emy lagi. Aku tahu kau pernah lukakan dia. Aku tak nak kemunculan kau menggugat hubungan aku dengan Emy. Aku hanya menanti kata putus dari Emy untuk menyunting dia jadi suri aku.”

Tengku Zamran Hakim terhenyak di tempatnya. Ini amaran atau minta izin? Dan, perlukah dia mengalah?

“Zam, kalau kau cintakan dia, aku pun cintakan dia. Kau pernah lukakan dia, jadi beri peluang pada aku yang tak pernah lukakan dia. Kalau benar kau cintakan Emy aku rasa kau patut biarkan dia merasa bahagia. Dan, orang yang paling layak beri kebahagiaan pada Emy adalah aku. Lagi satu, aku rasa antara kau dengan aku, aku terlebih dahulu mengenali Emily. Sejak lepasan sekolah lagi. Jadi aku lebih layak untuk Emy.”

Tengku Zamran Hakim memicit kepalanya yang berputar hebat. Keputusan harus dibuatnya. Mungkin ini akan melukakan hatinya namun hakikat cinta perlukan pengorbanan mungkin diperlukan saat ini. Tidak kira tinggi melangit cintanya, kesilapan yang dibuat tidak mungkin dapat dibetulkan kembali. Kalaulah peluang kedua masih ada untuknya…

* * * * *

“Kenapa dengan kau ni? Sejak balik tadi kau asyik termenung. Naik hairan aku.” Afiqah menegur sambil natanya tidak lepas merenung raut Emily yang mendung.

Emily menggeleng. “Tak ada apa-apalah.”

“Inilah perbezaan kau dengan Lia. Betul apa yng Lia cakap dulu. Adik kembar dia suka sangat tanggung sorang-sorang kalau ada masalah. Dia pula lebih senang meluahkan.”

Emily terdiam. Namun dalam diam bersetuju dengan kata-kata tersebut. Memang benar. Walau mereka kembar seiras, namun banyak perangai dan sifat mereka berbeza. Baik dari segi kegemaran atau minat. Amat berbeza.

“Janganlah diam macam ni. Mana tahu aku boleh ringankan beban kau sikit. Sampai bila nak pendam macam ni? Aku dah janji dengan Jue akan jaga kau.”

“Janji dengan Jue?” Emily memandang Afiqah.

“Ha?” Afiqah terpinga-pinga seketika. Cuba mengingati kembali apa yang diucapnya pada Emily. Takkan aku terlepas cakap?

“Err…tak. Maksud aku kami bertiga kawan, dan sangat rapat. Kau kembar Lia, jadi aku rasa bertanggungjawab.” Dalihnya pantas.

“Oh…aku ingat kau bagitahu Juita pasal aku.”

Afiqah telan liur. Tekaan Emily memang mengena. Itupun baru hari ini diberitahu pada Juita. Ada satu perkara yang mengganggu fikirannya jadi dia mahukan kepastian dari Juita. Dan segalanya terjawab. Bukan dia sengaja mahu mungkiri janji, tapi ini semua dilakukan untuk menjernihkan kembali salah faham yang sudah terlalu lama terjadi.

Emily mengalihkan perhatiannya pada kaca televisyen. Namun fikirannya melayang mengingati kejadian petang tadi. Bibirnya digigit. Sanggupkah dia menerima hakikat suaminya itu sudah menjumpai penggantinya?

Afiqah yang melihat keadaan Emily menggeleng kecil. Sampai bila agaknya gadis itu mahu menanggung segalanya seorang diri? Mungkin dia harus menerima hakikat bahawa cuma seorang sahaja yang boleh memahami Emily sepenuhnya. Yang boleh berkongsi rasa dengan Emily. Yang boleh melindungi Emily. Cuma dia! Cuma lelaki itu!

* * * Bahagian (ii) * * *

Tengku Zamran Hakim berjalan pantas menyaingi langkah Emily. Apabila sudah dekat jemari isterinya itu dicapai.

“Lepaslah!” Emily cuba merentap tangannya namun tidak berjaya. Jarak tubuh mereka ketika itu Cuma beberapa inci.

“Abang tak nak lepas sebelum abang dengar penjelasan Emy.” Tengku Zamran Hakim mengeratkan genggamannya. Tidak menyangka takdir menemukan mereka pada hari itu. Jika semalam ada Amir dan juita yang mengganggu, hari ini mereka cuma berdua. Di restoran kegemaran isterinya. Dia amat memerlukan kata putus dari Emily mengenai kata-kata Amir malam tadi.

“Kalau awak tak sakitkan saya mesti awak tak puas kan? Tak cukup lagi awak sakitkan hati saya dulu?” Emily sudah menukar panggilan. Walau terasa begitu janggal, dia terpaksa.

Tengku Zamran Hakim melepas pergelangan tangan Emily. Aneh mendengar panggilan yang terasa asing di telinganya.

“Jangan ganggu saya. Berikan saya peluang untuk cari ketenangan sebelum saya buat kata putus mengenai hubungan antara kita.”

“Agak-agak masih ada tak peluang kedua untuk abang?” Tengku Zamran Hakim bertanya menharap.

Emily tidak menjawab. Matanya meliar ke arah lain.

Melihat kebisuaan Emily, harapannya yang meggunung hancur berkecai. Benarlah Emily sudah tawar hati dengannya.

“Emy dah ada orang lain sebagai pengganti abang?”

“Awak pun dah ada Maria.” balasnya mendatar.

Tengku Zamran Hakim menarik nafas dalam. Jawapan Emily seperti mengiakan pertanyaannya. Mungkin Amir pilihan terbaik isterinya itu. Bukan dia tak mahu berjuang demi cintanya, tapi untuk apa dia memaksa Emily menerimanya kalau itu akan membuatkan gadis itu lebih terluka? Demi kebahagiaan isterinya, dia redha.

“Abang doakan kebahagiaan Emy.” Ujar Tengku Zamran Hakim tersenyum pahit sebelum berlalu. Tidak tahu bagaimana dengan janjinya pada keluarga untuk membawa pulang Emily. Mungkin hanya mimpi dalam realiti.

Emily memandang pilu langkah Tengku Zamran Hakim. Mahu ditahan suaminya itu, namun suaranya tidak terkeluar.

* * * * *

Tengku Zamran Hakim mengambil telefon bimbitnya yang berbunyi dari tadi. Ikutkan hati dia malas mahu melayan panggilan tersebut. Fikirannya sarat dengan kejadian-kejadian yang berlaku dalam dua hari ini.

“Hello kawan. Susahnya la nak cakap dengan kau ni. Apasal kali kesembilan baru nak angkat? Kenapa tak tunggu yang ke sepuluh je terus?”

“Kalau macam tu aku letak sekarang, nanti kau call aku balik. Cukupkan sepuluh.”

“Eh, janganlah. Penat tau aku tunggu kau jawab.”

“Tahu pun. Kenapa kau call aku?”

“Hmmm…Macam mana sekarang? Ada good news tak pasal Emy?” tanya Naufal. Sememangnya dia tahu mengenai hal kehilagan Emiy itu. Itu pun dari Juita yang menceritakan pada Syiqa. Mulanya bising juga mulutnya meleteri Tengku Zamran Hakim, namun cepat dia tersedar. Tiada guna marah-marah. Benda dah jadi.

Tengku Zamran Hakim membisu di hujung talian. Tidak pasti jawapan yang sebagaimana patut diberi pada Naufal. Berita gembirakah jika bertemu namun sudah ada pengganti dirinya?

“Kau…dah jumpa?”

“Dah.” Sepatah Tengku Zamran Hakim membalas.

“Iya? Alhamdulillah.”

“Tapi…bukan seperti yang aku harapkan.” Sambungnya hambar.

“Aku tak terkejut kalau Emy terlepas ke tangan orang lain dalam keadaan korang berdua yang macam ni.” Ujar Naufal seolah dapat menangkap maksud tengku Zamran Hakim.

“Tak terbayang hidup aku nanti tanpa Emy. Sekarang pun aku macam dah naik gila fikirkan perkara ni.”

“Jadi, apa tindakan kau lepas ni? Kau nak biarkan Emy terlepas ke tangan lelaki tu?”

Agak lama dia terdiam. Nafasnya ditarik dalam-dalam sebelum menjawab. Sayu sahaja nadanya. “Kalau itu dapat bahagiakan Emy aku takkan menghalang. Macam mana susah pun untuk aku terima, aku perlu redhakan ketentuan takdir. Cukuplah aku lukakan dia sekali. Aku tak mahu rampas kebahagiaan dia.”

“Aku dapat rasa jodoh korang berdua panjang. Berdoalah banyak-banyak.” Naufal turut sama sebak. Kalau benar itu yang akan dilakukan Tengku Zamran Hakim, kesungguhan cinta sahabatnya itu tidak boleh disangkal lagi. Mungkin betul kata pujangga cinta itu perlukan pengorbanan.

“Aku tak pernah lupa minta Allah beri petunjuk pada hubungan kami.” Setiap kali solatnya, tidak jemu dia berdoa supanya dipanjangkan jodoh antara mereka.

“InsyaAllah. Aku pun sama-sama berdoa agar jodoh kau dengan Emy panjang. Eh, sebelum aku lupa malam sabtu ni datang rumah aku. Ada makan-makan.”

“Sempena apa?”

“Jangan cakap aku belum bagitahu kau pasal aku kena transfer ke Jerman.”

“Jerman? Macam mana pulak boleh jadi macam tu?”

“Kakitangan tak cukup. Jadi, pekerja professional macam aku ni lah yang terpilih. Terbaik di antara yang terbaik.” Naufal cuba berlawak. Terletus tawa di mulutnya.

“Poyolah kau.” Tengku Zamran Hakim turut tergelak namun tiada lagi gelak mesranya. Segalanya hambar. Sehambar hatinya.

“Poyo poyo jugak. Jangan pulak kau tak datang.” Naufal terus-terusan mengingatkan. Tahu perangai Tengku Zamran Hakim.

“Aku tak janji.”

“Sampai hati kau. Aku dah nak pergi jauh pun kau tak nak jumpa aku lagi. Walau macam mana pun kau wajib datang. Ada perkara penting yang kau perlu tahu. Jawapan yang selama ini kau cari.”

“Lain macam je kau ni. Jawapan? Jawapan apa?”

“Kalau kau nak tahu, datanglah. Mungkin ini adalah jawapan bagi segala tanda tanya kau sejak berbelas tahun yang lalu.”

Tengku Zamran Hakim terdiam. Kata-kata Naufal masih kabur. Dia tidak dapat menangkap maksud sebenar sahabatnya itu. Kalau benarpun dia masih mencari jawapan yang berbelas tahun lama itu, apa kaitannya dengan Naufal? Bagaimana sahabatnya itu tahu kisah silamnya?

7 comments:

  1. jeng.. jeng.. jeng.. thanx min atas n3 yg panjang.. but still lea nak lagi.. plz.. :D

    ReplyDelete
  2. sedihnye...kesian dkt diorg berdua...zam...
    xpyh je dgr ckp amir tue....lbih layak konon...
    zam tu lg layak...

    ReplyDelete
  3. Confirm lps nie Zam tk akan lpskn emy...
    Sbbnya rhs berebelas thn akan terbongkar jua...
    Slmt tinggal sajalah angan2 amir, mira dan yg laen tu.... min smbg lagi yea... :P

    ReplyDelete
  4. thanks min for the n3....tp..nk lg pleaseeeeee

    ReplyDelete
  5. cpat2 smbng tau writer...
    xsbar nk thu pe jd lpas nie..huhu

    ReplyDelete
  6. erm..
    sdey je tgk dorg 2 ni..
    x abes2 dgn dugaan..

    pape pn hrp2 ap yg naufal nk bg tau
    dpt bukak ati zam btl2...

    ReplyDelete
  7. waa.. kesian lak kat zam.. huhuu..
    akak, nak lagi..

    ReplyDelete