Tuesday, January 27, 2009

Hati yang Terluka 23


Emily menjeling jam di pergelangan tangannya. 7.50 malam! Dia tidak sedar masa yang berlalu begitu pantas. Pembentangan oleh kakitangannya juga belum selesai kerana mesyuarat bermula agak lewat.

“Shiela, cukup sampai sini dulu. Sekarang dah pukul 7.50. Nanti terlepas pulak maghrib. Mesyuarat ni kita sambung pagi Isnin nanti.” Emily memberi kata putus.

* * * * *

“Kau jadi pergi ke tak ni? Jangan pulak cakap tak jadi. Penat aku usung baju tu.” Tanya Juita selepas mereka selesai menunaikan solat Maghrib.

“Jadilah.”

“Majlis start pukul berapa?” Jangan Emily tak pergi sudahlah. Rosak rancangannya.

“8.30 tak silap aku.” jawab Emily sambil tangannya menyeluk handbag mencari jam tangannya.

“8.30? kau tahu tak sekarang pukul berapa? Nak dekat 8.10 dah tau! Siap pun tak lagi.” Juita terjerit.

“Ye ke?” Emily acuh tak acuh. “Susah-susah sangat aku pakai macam ni je lah.” Bukan dia tak teringin nak pergi, tapi mengingatkan nama-nama yang disebut Tengku Zamran Hakim dia jadi sebal.

“Kau jangan nak mengada. Sini, ikut aku. Aku tak kira, kau mesti pakai jugak baju tu. Punyalah cantik baju yang aku bawak. Baju pejabat ni jugak kau nak pakai.” Juita membebel sambil menarik tangan Emily ke bilik pejabatnya.

Baju yang dibawanya tadi diunjuk pada Emily. Emily mengalihkan tumpuannya pada gaun labuh yang dipegang Juita. Warna blue turquoise yang diperbuat dari kain jenis sifon. Di bahagian kaki lengan dan bawah baju pula dijahit labuci dan manik yang bewarna hitam. Cantik!

“Tak macam over sangat ke?” Emily beralasan. Tiba-tiba timbul geram pada Juita yang beria-ria mahu dia memakai gaun labuh tersebut. Rasa menyesal pula kerana memaklumkan pada Juita mengenai reunion Tengku Zamran Hakim. Minah ni pulak tiba-tiba sahaja mahu menghulurkan bantuan mencari baju yang sesuai untuknya. Pelik!

“Banyaklah kau punya over. Bukannya ada terdedah sana-sini. Aku siap pesan pada Shima buat yang terbaik untuk kau. Kau pulak yang tak hargai jasa kitorang yang bertungkus-lumus ni. Siap dengan tudung lagi aku cari untuk kau.” Ujar Juita sambil menanyangkan pula sehelai tudung yang bercorak abstrak campuran warna biru turquoise dan hitam.

“Shima buat? Cepatnya….” Tidak pula terdetik di fikirannya Juita menemui Shima di butik. Bersemangat betul! Apalah agaknya rancangan sahabatnya itu.

“Tahu pun. Dah, jangan nak beralasan lagi. Setidak-tidaknya kau hargai pengorbanan kitorang ni.”

“Kenapa kau beria-ria sangat ni Jue?” terdetik di hati Emily untuk menyoal.

“Err…” Juita terdiam. Apa alasan yang patut diberinya agar rancangannya bersama Puan Zharifah dan Raja Muzairah tidak dihidu Emily? Juita gigit bibir berfikir.

“Bukan selalu kau boleh bersama dengan suami kau. Sibuk memanjang. Aku ni, sampai sekarang tak pernah jumpa dengan suami kau, Emy.” Juita membelit. Dia sendiri tidak tahu apa yang terjadi disebalik pernikahan Emily sehingga dua besan terpaksa merancang sesuatu untuk mengekalkan perkahwinan Emily dan suaminya yang dipanggil Zam. Bukan dia tidak mahu bertanya pada Emily, tapi baginya biarlah Emily sendiri yang membuka mulut.

Emily menunduk memikirkan kata-kata Juita. Sampai kini, dia masih belum menceritakan pada sahabat baiknya itu cerita sebenar di sebalik perkahwinannya dengan Tengku Zamran Hakim.

“Emy!” tegur Juita. “Cepat bersiap.” Sekali lagi Juita mengarah.


* * * * *

Sudah lebih sepuluh kali Tengku Zamran Hakim menjeling jam di dashboard. Hampir 20 minit juga dia menunggu di dalam keretanya. Namun kelibat Emily masih tidak kelihatan. Dari tempat letak keretanya di memerhati dewan yang digunakan untuk majlis malam itu. Kedaannya di sekitarnya terang-benderang dengan kerlipan lampu.

“Tuk! Tuk! Tuk!” Tingkapnya diketuk.

Terpinga-pinga dia menurunkan cermin.

“Kenapa tak masuk lagi? Tinggal 5 minit je lagi majlis nak mula.” Doktor Fauzi menegur sambil matanya memerhati tempat duduk disebelah Tengku Zamran Hakim. Kosong!

“Kejap lagilah.” Tengku Zamran Hakim beralasan.

“Kau…datang sorang?” lambat-lambat Doktor Fauzi menyoal.

“Err….Huh!” Keluhan terbit dari bibirnya.

Doktor Fauzi tersenyum sinis. “Jadi, kau dah mengalahlah ni?”

Tengku Zamran Hakim malas nak menjawab. Dibiarkan soalan sahabatnya tergantung. Dah tahu, tanya lagi.

“Jomlah masuk.” ajak Doktor Fauzi.

“Kau masuklah dulu.”

“Okeylah Zam. Aku masuk dulu. Kau jangan tak masuk pulak.” Doktor Fauzi terus mengatur langkah ke dewan.

Buat yang entah ke berapa kali Tengku Zamran Hakim memandang jam. Sekarang sudah pukul 8.28. Jika dalam 2 minit lagi dia tidak melangkah ke dewan itu, matlamat Maria akan tercapai. Dangan secara rasminya gelaran gay akan disandang olehnya. Huh! Tak tercapai dek akal langsung.

Wajahnya diraup kesal. Kehadiran Emily yang diharap dapat menolongnya juga hanya tinggal harapan. Nak tak nak dia terpaksa keluar dari keretanya. Melangkah berseorangan lima anak tangga. Lemah sahaja gayanya. Tinggal dua anak tangga sahaja lagi sebelum tiba di pintu dewan, dirasakan ada sentuhan di lengannya kirinya. Sentuhan tersebut mendatangkan debaran didadanya. Perlahan-lahan dia menoleh.

“Kenapa tak tunggu saya?” Suara lunak merdu itu kedengaran.

Tengku Zamran Hakim terlongo. Terpegun disitu. Tidak percaya.

Emily berkerut memandang Tengku Zamran Hakim yang seperti patung. Tangannya melambai-lambai pada wajah itu.

Tengku Zamran Hakim tersedar. Entah mengapa, dia berpaling dari memandang wajah Emily.

Emily mengeluh. Merajuklah tu. “Sorry…” tutur Emily. Dalam diam matanya membelek Tengku Zamran Hakim yang tampak begitu segak malam itu.

“Emy buat abang putus asa tau tadi.” Tengku Zamran Hakim mahu melempiaskan perasaan amarahnya, namun perasaan lega mengatasi segalanya. Matanya kembali memandang Emily. Cantik! Tubuh lampai Emily nampak begitu jelita dengan gaun labuh biru muda itu. Tak berkelip matanya.

“Jom.” Tengku Zamran Hakim menghulurkan tangannya. Emily buat tidak tahu dengan huluran tersebut. Degil! Desis Tengku Zamran Hakim. Akhirnya tubuh langsing Emily dipaut rapat ke sisinya. Emily menjegil. Giliran Tengku Zamran Hakim pula tayang muka tidak bersalah.

* * * * *

Semua mata sudah memberi tumpuan pada Shamsul Amir selaku pengacara majlis pada malam itu.

“Assalamualaikum dan salam sejahtera pada semua yang sudi datang pada majlis sempena menyambut kepulangan sahabat kita yang kembali ke tanah air selepas merantau di negeri orang lebih dari lima tahun." Tepukan kedengaran buat seketika.

Kemudian Shamsul Amir menyambung kembali ucapannya, "Semua ahli jawatankuasa yang mengendali majlis ini langsung tidak menyangka kesemua bekas pelajar kelas kita dahulu menghadirkan diri....kecuali..." Mata pengacara majlis tersebut meliar pada kerusi Tengku Zamran Hakim. "Prince charming kita, Tengku Zamran Hakim."

“Zam tak masuk lagi?” Maria bertanya pada Yuliza setelah kembali ke tempat duduknya.

Yuliza menggeleng. “Aku rasa dia dah boleh agak yang dia akan sandang gelaran gay tu.”

Maria senyum sinis. “Tahu tak pe. Padanlah. Siapa suruh jual mahal sangat masa aku ajak hari tu.”

“Serious ke nak buat macam tu dekat prince charming?” tanya Rina pula. Kasihan pula pada lelaki yang pernah dia minati satu ketika dahulu.

“Mestilah. Biar dia rasa sikit macam mana perasaan orang perempuan ni bila kena tolak mentah-mentah. Sebelah mata pun tak nak pandang.” Balas Dilla dengan rasa dendam yang membara.

“Betul tu. Aku pun pernah kena tolak dengan prince. Malu bila fikir macam mana perasaan bila cinta tak disambut.” Giliran Suraya menambah.

Tidak jauh dari mereka, kelihatan puak Mastura pula.

“Kau tak ajak prince jadi pasangan kau ke Mas?”

“Ajak, tapi macam biasalah. Dia tak nak.” Hambar suara Mastura. Teringat bagaimana ajakannya pada Tengku Zamran Hakim tidak dilayan. Mungkin tidak akan ada seorang pun wanita yang dapat membuka pintu hati Tengku Zamran Hakim yang keras mengalahkan batu.

“Pelik aku dengan Zam tu. Bukan dia tak tahu pasal gelaran gay tu. Tapi still dengan perangai dia yang tak mahu lekat dengan perempuan.” sambung Aliya.

Bising dewan buat seketika apabila mendengar perkataan prince charming.

"Zam dah masuklah!” pekik satu suara.

Suasana yang tadinya kedengaran hingar-bingar sekelip mata sahaja bertukar menjadi sepi. Yang kedengaran hanyalah alunan muzik yang tiba-tiba kedengaran seolah dirancang untuk menyambut ketibaan Tengku Zamran Hakim bersama pasangannya. Semua mata sudah tertumpu pada sepasang pasangan yang sedang melangkah di atas karpet merah.

* * * * *

Emily ketap bibir. Mukanya pada ketika itu terasa hangat. Perasaannya tidak enak apabila terasa semua mata memandang mereka dengan lagak seolah melihat makhluk asing yang sedang berjalan.

Tengku Zamran Hakim pula hanya mampu melemparkan senyuman kemenangan pada semua mata yang memandang. Puas hatinya dapat melihat kumpulan Maria yang masing-masing dengan reaksi tersendiri. Masam-masam kelat! Yang ternganga pun ada. Padan muka! Riak wajah Mastura pula berkerut-kerut. Sudah tentu cuba mengingati di mana Emily pernah dijumpainya. Pandangannya jatuh pula pada Emily disisi. Muka Emily nampak sangat seperti kebingungan. Ditambah pula pipi yang kemerah-merahan. Cantik! Pasti gadis itu hairan mengapa mereka menjadi tumpuan.

“Itu dia…tetamu yang kita nantikan, Prince charming kita, Tengku Zamran Hakim nampaknya sudah tiba bersama pasangannya…..” kata-kata Shamsul Amir terhenti sambil merenung dalam gadis di sebelah Tengku Zamran Hakim. Jantungnya tiba-tiba berdegup kencang. Emily Natasha? Dan…gadis itu bersama Tengku Zamran Hakim?

Di satu sudut lain, tanpa mereka sedari, ada sepasang mata yang meratah tajam seraut wajah Emily.

“You pandang apa? suara wanita di sebelahnya kedengaran tidak puas hati.

“No…nothing.” Balas Syazmir. Kedatangannya malam itu hanya menemani salah seorang kawan perempuannya yang mahu menghadiri majlis reunion sekolah lamanya, tidak sangka pula akan bertemu Emilia di sini. Makin jelita gadisnya itu. Dan Emilia bersama lelaki lain? Aku takkan lepaskan kau pada lelaki lain, Lia. Ikrarnya.

Maria dan kawannya yang lain pula sudah panas punggung.

“Perempuan tu...memang cari nahas.” nafas Maria turun naik mengawal suhu marahnya.

Perempuan yang berpasangan dengan Tengku Zamran Hakim itu tidak silapnya pernah ditemui sebelum ini. “Tapi kan Yuli…aku rasa macam pernah tengok je perempuan tu.”

“Betullah cakap kau. Dia tu yang datang Teguh Holdings dulu.” tambah Yuliza. Emily direnung tajam. Sejak kali pertama bertemu dengan Emily, dia benar-benar rasa tercabar dengan kecantikan yang gadis itu miliki. Gadis yang diperkenalkan Kak Ina sebagai isteri Tengku Zamran Hakim. Tidak pernah dia menceritakan hal yang satu itu pada Maria kerana baginya Kak Ina hanya bergurau.

“Korang pernah jumpa ke perempuan cantik tu?” tanya Suraya lurus.

“Apa kau cakap? Perempuan cantik?” garang suara Maria. Pantang betul aku dengar ayat tu!

“Err…” Suraya tergagap-gagap. Lupa pada perangai Maria yang tidak suka kalau gadis lain dipuji di hadapannya.

“Alah Maria….memang betul apa cakap Sue. Yang kau marah sangat tu apasal? Jealous?” Dilla yang sememangnya dari dulu tidak sebulu dengan Maria memihak pada Suraya. Jengkel betul dengan perangai Maria yang perasan tak bertempat. Kononnya, dialah paling sempurna. Tapi yang peliknya, macam manalah aku boleh join sekali dengan dia nak balas dendam pada Tengku Zamran Hakim malam ni?

Maria terjegil. “Jealous pada perempuan tu? Tak de masa!” Sangkalnya sedaya mungkin.

Kemudian menyambung, “Apa yang cantikya kalau pakai macam tu? Tutup habis semua. Nak bandingkan dia dengan aku…oh..please… aku lebih seksi tahu!” bongkak Maria.

Dilla buat muka meloya.

Maria ketap bibir kuat memandang riak Dilla itu.

“Sudahlah korang ni. Takkan pasal perempuan yang dah rosakkan rancangan kita korang nak bertekak.” Yuliza menjadi penyelemat di antara mereka. Rimas dia apabila Maria terus-terusan membangga diri.

“Sebab perempuan tu, rosak semua rancangan kita!” dengus Maria keras.

“Prince charming kita tu dari dulu lagi boleh elak setiap rancangan kita.” Rina mencelah kesal. Kagum dengan cara Tengku Zamran Hakim yang dapat menyangkal segala jenis rancangan yang mahu menjatuhkannya.

Mastura dapat mendengar bait-bait kata dari kumpulan Maria. Perasaannya ketika itu juga serupa seperti kumpulan itu. Marah. Kesal. Tak percaya. Cemburu. Semua bercampur baur menjadi satu. Dia rasa kalah pada gadis itu. Padanlah Tengku Zamran Hakim bermati-matian menolak ajakannya.

Rasanya dia pernah melihat gadis di samping Tengku Zamran Hakim itu sebelum ini, namun masih kabur di kotak ingatannya. Tak silapnya, di pentas….oh, hari pementasan beberapa bulan yang lalu. Tapi, bagaimana pula Tengku Zamran Hakim dengan gadis itu boleh bertemu? Andailah dia mampu mencari cara memutuskan hubungan tersebut….

Emily dan Tengku Zamran Hakim sudah duduk di tempat yang disediakan. Satu meja menempatkan 10 orang. Emily membalas senyum pada mereka yang duduk satu meja dengannya.

Shamsul Amir meneruskan ucapannya. Matanya seakan tidak dapat dikawal dari menjeling Emily.

“Jangan main jeling-jeling dengan lelaki lain!” bisik Tengku Zamran Hakim serius.

“Siapa yang main jeling-jeling?” Emily membulatkan matanya.

“Emy ingat abang tak perasan ke ada mata asyik pandang kat tempat duduk kita ni?”

“Mata? Siapa?”

“Yang tengah membebel dekat depan tu bukan?” Tengku Zamran Hakim membalas acuh tak acuh. Geram melihat Amir yang tidak reti nak pandang tempat lain.

Emily memandang pentas. Memang benar, mata lelaki itu tidak lepas dari memandangnya. Dan…lelaki itu melemparkan senyumannya. Macam kenal…tapi, siapa? Emily mengangkat bahu tanda dia tidak kenal.

Tengku Zamran Hakim memeluk tubuh. Marah.

“Sekarang saya mempersilakan Mastura untuk memberi sepatah dua kata.” Amir menyudahkan ucapannya.

‘Matura!’ Emily berbisik perlahan. Matanya mencari-cari kelibat gerangan yang bernama Mastura. Tidak jauh dari tempat duduknya, dia dapat melihat seorang wanita yang agak tinggi berjalan menuju ke pentas. Boleh tahan! “Itu ke girlfriend awak?”

Tengku Zamran Hakim tiba-tiba tersenyum nakal mendengar pertanyaan Emily. “Sayang rasa?”

Emily mencebik. Suruh rasa-rasa pulak. “Entah! Tapi cantik. Kenapa awak tak jadi pasangan dia malam ni?”

“Kalau abang dengan dia malam ni, nanti ada pulak orang tu merajuk tak nak cakap seminggu.” Balas Tengku Zamran Hakim menyindir. Matanya melilau mencari Doktor Fauzi. Dari mula-mula dia masuk masih tidak kelihatan kelibat sahabatnya itu.

Emily mendengus kecil, terasa. Suka sangat buat orang sakit hati.

Selepas Mastura berucap, Amir kembali ke pentas dan menjemput semua tetamu menjamu selera.

Mastura mengatur langkah menuju terus pada tempat duduk Tengku Zamran Hakim.

“I miss you a lot, Zam.” Bisiknya di telinga Tengku Zamran Hakim. Emily yang berada di sebelah Tengku Zamran Hakim dijeling tajam.

Emily telan liur. Ucapan Mastura, walaupun perlahan masih dapat ditangkap oleh telinganya. Meluat pula mendengar suara manja yang dibuat-buat itu. Zam pun macam seronok je layan. Aku dekat sini dah macam tungkul.

Sekejap-sekejap mata Tengku Zamran Hakim menjeling Emily bila isterinya itu tidak sedar. Suka melihat Emily yang mencebik mendengar perbualan dia dengan Mastura. Bukannya dia nak sangat layan Mastura, hanya mahu melihat reaksi Emily.

Akhirnya, Emily bangkit dari duduknya untuk mengambil makanan. Tak kuasa mendengar perbualan sepasang kekasih itu. Serta-merta Mastura melabuhkan puggung di kerusinya. Emily hanya mampu bersabar. Baru sahaja langkahnya di hanyun, pengacara majlis tadi sudah tercegat di hadapannya.

“Kenal I lagi tak?” Tanya Shamsul Amir tak menyempat. Dari tadi, tidak sabar-sabar dia mahu turun ke pentas bertemu Emily.

“Kenal?” Emily terpinga-pinga.

Shamsul Amir mengeluh. “Selalu macam ni.” Katanya seolah merajuk.

La…merajuk pulak. Mengada betul. Tapi betullah aku tak kenal. “Awak kenal saya ke?” Emily bertanya serba salah.

“Takkanlah I tak kenal gadis tomboy yang seorang ni. Emy…Emily Natasha kan?”.

Emily masih tayang muka blurr…

“Atau..perlu ke I sebut nama penuh? Teng….”

“Cukup-cukup.” Emily memotong. “Kita pernah jumpa ke sebelum ni?”

“Ya Tuhanku….berilah aku kesabaran untuk mengembalikan ingatan gadis ini agar dia mengenaliku.” Ujar Shamsul Amir berlawak.

Emily tergelak kecil. “Seriouslah…kita pernah jumpa ke?”

Keluhan terbit dari bibirnya buat kali kedua. “I Amirlah. Ingat tak? Teman seuniversiti you sebelum you sambung belajar ke oversea. Orang yang you pernah reject bertahun-tahun dulu. Tak tahulah sebab apa kena reject. Rasanya dah cukup handsome.” Terang Shamsul Amir diselit jenaka.

Emily berkerut, kemudian... “La…You rupanya Mir. Really sorry. Otak ni blur sikit.” Emily tersenyum. Kelemahannya yang satu ini sukar dibuang. Pelupa! “Kita ada jumpa lima bulan lepas dekat gedung pakaian kan?” tanyanya pula.

“Ingat pun.”

“Yup. I ingat. Ye la, mana ada orang yang puji diri dia handsome selain you.” Sengaja Emily mengenakan Amir.

Shamsul Amir ketawa mendengar sindiran Emily. “Nakallah you ni.” Tangannya mencuit hidung Emily.

Emily mengelak. Tidak senang diperlakukan begitu.

“Ehem! Ehem!” Suara deheman kedengaran.

Emily menjeling sekilas bunyi suara itu. Opss…Tengku Zamran Hakim sedang merenung tajam mereka berdua. Emily mengerti maksud pandangan mata lelaki itu tapi sengaja buat tak endah. Balas dendam.

Shamsul Amir lagilah buat-buat tak faham. “Eh, you tak ambil makanan lagi. Jom, kita ambil sama-sama.”

Emily mengangguk dan berlalu bersama Shamsul Amir.

Tengku Zamran Hakim mendengus kasar. Mahu buat Emily cemburu tetapi dia yang cemburu. Yang Emily pun satu, ikut jantan tu buat apa? Macamlah Emily tak boleh ajaknya untuk temankan mengambil makanan.

“Awek kau ke tadi Zam?” Hilman yang duduk semeja dengannya bertanya tiba-tiba.

Tengku Zamran Hakim tidak menjawab hanya senyuman yang terpamer di bibirnya. Awek? Isterilah….desisnya.

“Masuk jugak kau Zam.” Tegur satu suara dari arah belakangnya. Dia menoleh. Syed Fauzi.

“Kau pergi mana tadi?”

“Melabur kat tandas. Perut aku meragam.” Ujar Doktor Fauzi sambil tersengih. Mastura di sebelah Tengku Zamran Hakim di pandang aneh. Zam masuk dengan minah ni ke?

“Mas, I rasa you patut balik meja you.” Mendatar nada Tengku Zamran Hakim.

“You halau I, Zam?”

“Terserahlah kalau itu yang you rasa.”

Mastura mendengus dan berlalu dari situ. Giliran Doktor Fauzi pula mengambil tempat duduk Emily.

“Kau datang dengan dia Zam?” perlahan suara Doktor Fauzi.

“Dia?” Tengku Zamran Hakim tidak dapat menangkap siapa yang dimaksudkan sahabatnya.

“Maksud aku, kau datang dengan Mas ke?”

“Bukanlah.”

“Kau masuk sorang?” Tanya Doktor Fauzi lagi.

Tengku Zamran Hakim menggeleng. “Aku datang dengan…” belum sempat ayatnya habis, terdengar bising di ruang makanan. Matanya dialihkan pada ruangan tersebut. Orang ramai sudah mengerumuni. Lehernya dipanjangkan untuk melihat apa yang berlaku. Darahnya mendadak naik tiba-tiba. Kelihatan Emily sedang cuba melepaskan tangannya dari pegangan seorang lelaki. Cepat sahaja dia bangun dari tempatnya dan menuju ke arah Emily.

Doktor Fauzi turut bangun kerana dia terperasan sesuatu…ya, gadis itu!

“Sakitlah.” Emily masih lagi bergelut. Kudratnya tidak mampu melawan tenaga Syazmir dengan pakaiannya yang sebegitu.

“Peduli apa I. You ingat I tak sakit hati bila tengok you berkepit dengan lelaki lain. Ikut I!” Syazmir menengking.

“Abang! Tak malu ke depan orang ramai macam ni?” Shamsul Amir cuba menghalang abang tirinya dari mengheret Emily.

“Kau diam. Jangan masuk campur urusan aku!” Giliran Amir pula dijerkah.

Emily terpinga-pinga. Abang? Amir kenal Syazmir? Patutlah pada pertemuaannya dengan Amir beberapa bulan yang lalu lelaki itu seolah mengetahui rahsianya. Lagi satu, tidak hairanlah Amir seperti teragak-agak mahu menolongnya sekarang. Mungkin mahu menghormati abangnya. Zam…hanya nama tersebut yang mampu dia berharap untuk menolongnya dari cengkaman Syazmir yang seperti singa lapar.

Dush! Tiba-tiba satu tumbukan padu tepat mengenai wajah Syazmir. Terlepas pegangannya pada Emily.

Emily pula cepat-cepat menyorok di belakang Tengku Zamran Hakim bila melihat Syazmir cuba mencengkam lengannya sekali lagi.

Syazmir mengusap kasar pipinya yang terasa sakit. Geram bila melihat Emilia berjaya melepaskan diri darinya. Cepat sahaja dia mahu membalas tumbukan Tengku Zamran Hakim, namun mudah sahaja lelaki itu mengelak. Malah, satu tumbukan mengenainya buat kali kedua. Kali ini, dia jatuh terduduk.

“Kalau aku nampak kau ganggu is…”

Cepat-cepat Emily memaut lengan Tengku Zamran Hakim dan digoncang perlahan. Tidak mahu Tengku Zamran Hakim mengumumkan status mereka.

Tengku Zamran Hakim mendengus kasar. Tertanya-tanya dia siapa lelaki yang mengganggu Emily tadi.

Orang ramai yang memandang adegan beberapa minit tadi berbisik-bisik.

Maria dan rakan seperjuangannya tersenyum sinis. Tidak sabar mahu mencungkil lanjut hubungan Emily dengan pemuda yang lagi seorang. Peluang!

Mastura juga berfikiran serupa.

Dari belakang Tengku Zamran Hakim, Emily dapat melihat Syazmir yang dipimpin seorang wanita keluar dari dewan. Nampak teruk betul dia dibelasah Tengku Zamran Hakim.

“I sumpah Lia. I akan musnahkan hidup you. I takkan biarkan you hidup bahagia dengan lelaki lain.” Sempat Syazmir mengugut.

Emily telan liur. Pautannya pada lengan Tengku Zamran Hakim dieratkan.

Shamsul Amir mengeluh. “I’m sorry Emy. Abang I ingat you…”

“I tahu.” Emily memotong pantas. “Dan...you tak perlulah beritahu dia perkara sebenar. Dia tak perlu tahu.” Yakin dia yang Amir sudah mengetahui hujung pangkal cerita.

Amir mengangguk.

Tengku Zamran Hakim hanya mendengar perbualan Emily dengan Shamsul Amir tanpa memahami apa-apa

Doktor Fauzi menerpa mendapatkan Emily. “Emy okay?”

Emily terkebil-kebil. Siapa pulak ni?

Doktor Fauzi mengeluh. “I’m Fauzi, Doktor Fauzi. Ingat lagi?”

“Oh…” Hanya itu yang mampu dikatakan Emily. Doktor Syira….

Tengku Zamran Hakim berkerut. “Kau kenal Emy, Zi?”

“Dialah gadis yang aku cerita tu.” ujar Doktor Fauzi sambil tersenyum meleret. Ada sedikit aneh yang menerpa bila Tengku Zamran Hakim mengenali Emily, namun dia tidak peduli. Lebih penting padanya pada saat ini adalah Emynya. Bertemu juga akhirnya.

Tengku Zamran Hakim terpempan. Mengapa begitu ramai yang mengenali isterinya? Dan…paling tidak sangka sahabatnya sendiri mencintai Emily. Dia hilang kata. Ayat yang bagaimana harus digunakan pada Fauzi untuk menerangkan statusnya dengan Emily? Dulu Razlan, kini Syed Fauzi. Drama apakah ini?

* * * * *

Emily memandang secebis kertas yang tertampal pada pintu bilik Tengku Zamran Hakim. Kertas tersebut ditarik dan dibacanya perlahan….

Abang pergi Jerman.
Ada urusan.
Tak tahu lagi balik bila.


Nota tersebut digenggam perlahan. Tubir matanya terasa hangat. Sampai hati Zam… Kenapa perlu berpesan melalui nota? Tidak bolehkah memberitahunya secara langsung? Sejak dari majlis reunion beberapa hari yang lalu, Emily perasan Tengku Zamran Hakim sengaja menjauh darinya.

Pintu bilik lelaki itu dibuka perlahan. Pertama kali bilik itu dijejaknya. Tenang suasana di dalam bilik tersebut. Warna yang menjadi peneman dinding juga menarik. Di tengah dinding, terpampang jelas frame gambar perkahwinan mereka yang sederhana besar. Sebak menyerang dadanya. Tidak menyangka lelaki itu serius dengan perkahwinan mereka. Rindu menerpa tiba-tiba. Rindu pada usikan, renungan, dan senyuman lelaki itu.

Matanya diliarkan pada seluruh bilik. Mencari kedamaian di situ. Seperti ada magnet, tangannya laju membuka almari baju. Tik! Tiba-tiba sekeping gambar jatuh mengenai hujung kakinya. Cepat sahaja dia mencapai gambar tersebut. Sebaik matanya melekap pada gambar bersaiz 4R itu, dia terkedu. Gambar dua orang kanak-kanak itu amat dikenalinya. Tapi…kenapa ia ada di sini? Dalam bilik Tengku Zamran Hakim! Gambar tersebut dikalihkan mencari sesuatu yang dapat menyakinkan apa yang bermain di mindanya kini. Terdapat tulisan di situ…

Ten…
Kalaulah kau dapat bayangkan macam mana perasaan aku…
Kalaulah kau tahu apa yang ada dalam hati aku…
Kalaulah kau tahu yang kau amat bererti dalam hidup aku…
Dan…
Kalaulah aku tahu kenapa kau tinggalkan aku…
-zam-



Terlepas gambar tersebut dari pegangannya. Badannya pula seolah tidak dapat diimbang, akhirnya dia jatuh terduduk di pintu almari baju. Air matanya mengalir tanpa dapat ditahan-tahan. Zam dengan kanak-kanak lelaki itu orang yang sama? Anehnya, bila jawapan yang dia harap selama ini juga dibalas dengan persoalan. Tulisan tersebut, benar-benar menjadikan dia bagai seorang pesalah.

Namun…benarkah? Benarkah aku yang salah? Tapi…kata-kata penghinaan itu…dari siapa? Kisah lampau bagai terlayar kembali di kotak fikirannya. Patutkah kisah lima belas tahun dahulu disingkap kembali? Dan…perlukah dibiarkan luka di hatinya yang berparut dahulu kembali berdarah? Ya Allah…berikan aku sedikit kekuatan andai kata aku terpaksa menghadapinya buat kali kedua.

2 comments: