Wednesday, August 19, 2009

Hati yang Terluka 41

salam...pertama sekali min mohon maaf psl blog yg diprivatekn baru2 ni...sbnrnye, min blm privatekan lg...tp hari tu, ada yg baik hati nk uploadkn gmbr2 watak2 cerita ni...jd blog ni di privatekn sekejap...maaf sgt2...n3 kali ni min x smpt edit sgt...klu ada ayt tunggang langgang, sorry ya...nnt ada masa min cuba edit balik...

* * * * *

Tengku Zamran Hakim terpandang telefon bimbitnya yang berkelip-kelip. Saat melihat wajah yang tertera di skrin dia tersenyum.

"Assalamualaikum sayang."

"Waalaikumussalam. Abang, sorry ya kalau Emy ganggu."

"Kenapa cakap macam tu? Mana ada ganggu. Abang lagi suka." Balasnya.

"Ishh…abang ni, macam tu pulak. Emmm…abang, petang ni lepas abang ambik Emy kita pergi rumah mummy terus ya?" pinta Emily lembut.

"Mummy ada call ke?" Selalunya mereka akan ke Vila Astana pada hujung minggu sahaja melainkan mummy telefon dan meminta mereka ke sana pada hari biasa. Sejak hari persandingan mereka minggu yang lepas, mereka belum lagi ke vila Astana. Masing-masing sibuk dengan kerja.

"Emm...baru je. Mummy cakap Mak Teh datang. Mummy nak anak menantu dia kumpul sekali."

Tengku Zamran Hakim terdiam sebentar. "Nanti abang cuba balik awal sikit. Dah masuk makan tengah hari ni, sayang dah makan ke belum?"

"Tengah makan."

"Macam ni lah isteri abang."

Interkomnya tiba-tiba berbunyi. "Tuan, ada seseorang nak jumpa tuan sekarang."

"Sayang, sekejap ya."

"Okey."

"Saya ada temu janji dengan sesiapa ke hari ni?" Tanyanya pada Halina.

"Tak. Tapi dia kenalkan diri sebagai sepupu tuan."

"Sepupu saya?"

"Yup."

"Nama?"

"Sekejap, Kak Ina tanya." Dia terdengar Halina bercakap dengan seseorang.

“Siapa Kak Ina?” tanyanya lagi.

"Hazimah."

Berkerut dia mendengar sabaris nama itu. Baru sebentar tadi Emily memberitahu Mak Teh berada di Vila Astana. Sekarang sepupunya itu sudah tiba di pejabatnya. "Beritahu dia, saya sibuk."

Halima mengeluh. "Bukan tuan tak tahu. Kalau perempuan yang cari tuan semua sama spesis. Tak makan saman langsung. Kak Ina dah cakap tadi Tuan sibuk, dia apa lagi...dari tadi dok mengamuk dekat meja Kak Ina. Kak Ina nak buat kerja pun tak boleh."

"Kak Ina tak keluar makan?"

"Kak Ina puasa sunat hari ni. Jadi, macam mana sekarang?"

Tengku Zamran Hakim terdiam seketika sebelum membuat kata putus. "Kak Ina cakap dekat dia, bagi saya dalam lima minit. Lepas ni saya jumpa dia."

“Okey.”

Dia kembali pada Emily yang masih menunggunya. "Sorry ya sayang."

"Abang pergilah jumpa dia dulu." mendatar suara Emily.

Tengku Zamran Hakim tersenyum. Tahu sangat kalau nada Emily begitu.

"Tak kisah?"

"Tak!"

"Tak jealous?"

"Langsung tak."

"Okey."

"Okey?" Kedengaran nada Emily yang tidak berpuas hati.

“Ye la. Dah sayang tak kisah, tak jealous…kan?”

“Abang ni memang tau!” ujar Emily geram.

Tengku Zamran Hakim ketawa.

"Gelak pulak."

"Percaya abang okey?" pinta Tengku Zamran Hakim.

Emily senyap di talian.

"Emy nak masuk office. Assalamualaikum." terus talian dimatikan.

Tengku Zamran Hakim cuba mendial kembali walaupun dia tahu kesudahannya. 'Nombor yang anda dial..., sila cuba sebentar lagi'. Pujuk lagilah nampaknya...


* * * * *

“Zam…” Hazimah memanggil lembut Tengku Zamran Hakim, mengharapkan perhatian dari lelaki itu.

Tengku Zamran Hakim membuang pandang pada sekitar restoran. Malas mahu menghadap Hazimah yang masih merayu darinya sejak beberapa minit yang lepas.

"Zam tak pernah faham perasaan Imah. Masa kita kecik dulu, setiap kali Zam ke kampung, Imah selalu nak dekat dengan Zam. Tapi Zam buat tak peduli. Bila budak perempuan tu datang, Zam semakin jauh. Dan sekarang, Emy! Lepas Zam kahwin dengan dia, Zam langsung tak layan Imah." ujarnya lagi. Kepalanya ditundukkan menahan air mata yang bertakung.

Tengku Zamran Hakim tetap tak beriak. Hanya tenang di tempatnya.

“Imah bukan nak jadi yang teratas, nombor dua pun Imah tak kisah.” Hazimah masih memujuk.

“Jangan nak mengarut!” tegas Tengku Zamran Hakim.

“Apa yang lebihnya pada perempuan tu? Apa yang lelaki nampak pada dia? Apa kurangnya Imah? Apa lebihnya dia? Sebab dia orang bandar? Atau sebab pangkal nama dia Tengku?! ”

Suaranya yang sedaya upaya dilembutkan sejak 20 minit yang lepas sudah mula pincang. Kesabarannya memujuk Tengku Zamran Hakim dengan melunakkan suara nyata sia-sia. Bukan sahaja menolaknya mentah-mentah, untuk memandangnya juga ibarat sesuatu yang menjijikkan.

“Kalau aku nak huraikan kelebihan Emy, sepanjang hayat yang aku ada belum tentu cukup untuk huraikan.” Balasnya lagi.

Hazimah mengetap bibir. Cuba menyabarkan hatinya yang panas. Nafasnya ditarik dalam.

“Kalau Zam diberi pilihan untuk memilih sama ada budak tomboy tu dengan Emy…mana Zam pilih?”

Tengku Zamran Hakim tersenyum sinis. Dia tahu, Hazimah sengaja mahu memerangkapnya. Kalau dulu, mungkin ada keraguan, namun Allah Maha Berkuasa. Sejak dahulu memang sudah ditakdirkan Emily memang jodohnya.

“Tak salahkan kalau aku nak kedua-duanya?”

Hazimah kelihatan pelik mendengar jawapan Tengku Zamran Hakim.

“Maksud Zam?” Nak kedua-duanya? Bukankah Tengku Zamran Hakim begitu setia dan terang-terang menolaknya sebagai isteri kedua? Tapi bila disuruh memilih antara mereka berdua, mengapa jawapannya begitu?

“Kau tak perlu tahu apa maksudnya.”

Hazimah tersenyum sedikit kerana menganggap dirinya berjaya memerangkap Tengku Zamran Hakim tersepit dengan soalannya. Mungkin sepupunya itu masih belum boleh buat keputusan antara kedua mereka.

“Suka hati Zam lah. Tapi macam mana pun, lebih baik Zam lepaskan Emy. Razlan sedang rancang sesuatu. Dia dah nekad, kalau tak dapat cara baik, cara kasar pun dia sanggup." Kali ini, nama Razlan pula dibangkitkan. Hati lelaki yang bernama Tengku Zamran Hakim terlalu susah untuk diterokai.

"Sebelum dia dapat sentuh Emy, dia kena berdepan dengan aku dulu."

"Jangan ingat Razlan sorang yang akan bertindak. Kalau sesuatu jadi pada dia, jangan kata Imah tak pernah pesan. Imah akan pastikan dia derita!"

Tengku Zamran Hakim bangkit dari duduknya. Malas mahu melayan ugutan sepupunya itu. Kadang-kadang pernah dia terfikir, benarkah kembar tahun itu adalah saudaranya? Susah mahu menerima dengan logik akal. Wujudkah manusia yang sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan sesuatu? Mungkin...

Dia tidak tahu cara apa lagi yang boleh diguna pakai untuk menghalang niat mereka. Dia cuma mampu berdoa agar Allah berinya kekuatan untuk melindungi Emily dan anaknya.

* * * * *

"Abang dah macam orang tak betul tunggu sayang dekat bawah, sayang pulak boleh senang lenang lagi dekat sini?" nada Tengku Zamran Hakim bagai tidak percaya. Hampir setengah jam dia tunggu di dalam kereta, namun kelibat Emily langsung tidak kelihatan. Akhirnya dia sendiri yang naik ke pejabat isterinya itu.

Emily buat tak endah. Hatinya masih marah mengenai kejadian tengah hari tadi.

"Kata nak pergi rumah mummy."

"Cancel."

Melihat reaksi yang ditunjukkan Emily, dia tersenyum. "Marah lagi?"

Emily memuncung apabila terpandang senyuman Tengku Zamran Hakim seperti tiada apa yang berlaku.

"Jangan buat macam tu sayang. Abang cium nanti." Dia mendekati Emily.

Cepat-cepat Emily menutup bibirnya dengan tapak tangan. Tengku Zamran Hakim bukan makan saman. Kalau rasa nak buat, dia buat masa tu jugak.

Tengku Zamran Hakim tergelak. "Siapa cakap abang nak cium dekat situ? Abang nak cium dekat sini." satu kucupan hinggap di pipi Emily.

Emily mengetap bibir, geram. Tangannya yang berada di bibir tadi dijatuhkan.

Serentak dengan itu, satu kucupan benar-benar berada di bibirnya.

"Ab..." Suara Emily hampir tejerit bila bibirnya dilepaskan.

Namun Tengku Zamran Hakim lebih cepat. Jari telunjuknya menyentuh bibir Emily. "Shh...jangan jerit. Nak baritahu semua orang ke? Nak buat free show dekat sini?"

"Abang main tipu!"

"Main tipu? Tipu apa sayang? Hmm?" Tengku Zamran Hakim menjungkit kening.

"Tadi tu..." Wajah Emily sudah mula merona merah.

"Tadi apa?"

"Abang..." kata-katanya terhenti. Makin merah wajahnya.

"Abang buat apa sayang?"

Emily terdiam. Tengku Zamran Hakim yang sedang tersenyum nakal dijeling sedikit. Sakitnya hati...

Beg tangan dicapai. "Mummy tengah tunggu."

"Bukan cancel ke?"

"Malas cakap dengan abang!" Selepas berkata begitu, Emily terus melangkah laju keluar dari bilik pejabatnya.

Tengku Zamran Hakim masih tersenyum sambil menggeleng. Perangai Emily yang masih malu untuk bercakap mengenai perkara sebegitu memang sukar dibuang.

* * * * *

Tengku Zamran Hakim tidak melepaskan jemari Emily sejak keluar dari kereta tadi. Sehingga masuk ke dalam rumah pun, tangannya masih bertaut dengan Emily. Sampaikan ketika Emily mahu bersalaman dengan Mak Teh yang datang pun Tengku Zamran Hakim setia mengikutnya.

"Makin melekat pulak kamu berdua ni." Raja Nafisah sudah boleh bermesra mengusik. Hari itu dia cuma datang bersama suaminya, Razlan, dan Hazimah. Asalnya hanya dia dan suaminya itu sahja yang mahu datang, tetapi Razlan dan Hazimah beria-ria mahu mengikut.

"Petua mengeratkan hubungan." Selamba Tengku Zamran Hakim menjawab. Emily sudah menunduk. Merah wajahnya bila diusik begitu. Petualah sangat...

Razlan yang berada tidak jauh dari tempat mereka duduk sudah mula panas punggung. Tengku Zamran Hakim memang sengaja mahu menaikkan marahnya. Hazimah yang tidak jauh dari situ mencebik. Tengoklah nanti…

"Anak-anak muda sekarang ni macam-macam idea nak eratkan hubungan. Tapi kalau betul caranya, Alhamulillah lah..." ujar Raja Muzairah pula.

"Kak Ina, Kak Faz, dengan Kak Ana mana mummy?"

"Dekat dapur. Kata mereka nak masak special untuk semua. Dari tadi tunggu Emy sebab nak mintak tunjuk ajar."

Emily mengangguk. "Abang, Emy pergi dapur ya?"

"Abang ikut."

Emily megerutkan dahi. "Abang penatkan? Abang naik atas, sembahyang dulu. Rehatkan badan."

Tengku Zamran Hakim mengeraskan badannya. Tidak setuju dengan cadangan Emily.

"Sekejap je. Nanti Emy naik atas." pujuk Emily lagi.

Agak lama Tengku Zamran Hakim terdiam. Emily masih menunggu. Melihatkan wajah mengharap Emily, akhirnya dia terpaksa bersetuju walaupun hatinya berat.

Dia menghilang ke tingkat atas, Emily menghilang ke dapur.

Razlan mahu mengikut Emily ke dapur, namun ditegah tegas Raja Nafisah.

Tak lama kemudian, Hazimah turut bangun.

"Ha! Kau nak pergi mana pulak tu Imah?" tegur Raja Nafisah pada Hazimah.

"Imah nak ke dapur lah mak. Macam pelik je duduk sini tunggu orang hidang makanan."

"Dah buang tebiat? Tadi sebelum Emy balik tak ada pulak nak pergi jenguk dapur. Dok melepek punggung dekat sini je."

"Apa mak ni. Kira okey apa Imah nak tolong. Dah lah, Imah nak pergi dapur. Buat sakit telinga je dengar mak membebel." Hazimah terus ke dapur.

* * * * *

"Emy, susu cair ni nak masuk banyak mana?" tanya Farhana yang bersungguh-sungguh mahu membuat puding jagung.

"Agak-agak dalam satu setengah cawan." balas Emily yang sedang memasak ayam masak merah.

"Emy, nasi ni dah boleh tutup ke belum?” Rozina pula teruja mahu mencuba resepi nasi hujan panas.

“Rasanya dah masak.”

“Cantiklah warna dia.” Ujar Rozina lagi.

“Emy, laici kang ni nak letak apa lagi? Akak dah masukkan longan kering, biji selasih, buah kembang semamgkuk, kismis, kacang minyak , halwa kundur , dan teh cina. Rasa macam ada yang tertinggal je.” Farzana yang bertungkus-lumus membuat laici kang sudah pening-pening lalat. Banyak sangat bahan yang perlu digunakan.

“Biji selasih dengan gula batu dah masukkan?”

“Ha! Dua benda tu lah yang akak lupa.” Lincah tangannya mencari bahan yang disebut Emily.

“Kalau boleh, masuk buah laici yang dalam tin tu. Makin meriah laici kang Kak Faz.” cadang Emily.

“Betul jugak.”

“Faz, air dah siap? Tak jamu lagi air dekat depan.” Rozina tiba-tiba teringat pada air yang diminta Raja Muzairah beberapa minit yang lalu.

“Dah. Faz letak atas meja tu. Kak Ina tolong hantar depan ya.” Balas Farzana.

“Okey.”

“Biar Hazimahlah yang bawak air tu.” Hazimah tiba-tiba mencelah sambil mencapai sedulang air oren yang sudah disusun cantik. Hampir 30 minit dia di dapur, namun kehadirannya langsung tidak dipedulikan di situ. Dan sejak tadi, otaknya ligat mengatur rancangan.

“Suka hati lah. Emy, meh la tengok nasi ni. Cantik tak warna dia?” Rozina jawab acuh tak acuh pada Hazimah kerana teruja dengan nasi hujan panasnya.

Hazimah menatang dulang tersebut dan dengan sengaja melanggar tubuh lampai Emily yang ketika itu mahu menghampiri Rozina. Dulang dilepaskan. Emily yang tidak dapat mengawal tubuhnya jatuh terduduk kerana tolakan Hazimah dan tumpahan air dilantai. Tidak cukup dengan itu, kaca yang bertaburan terkena ke kakinya.

“Ya Allah! Emy!” Rozina terjerit mendekati Emily.

Farhana dan Farzana yang sibuk dengan masakan mereka sebelum ini, turut terhenti. Kecoh dapur dibuatnya.

Raja Muzairah dan Raja Nafisah turut berkejar ke dapur kerana terdengar kekecohan tersebut.

“Astaghfirullahalazim…kenapa ni?” Raja Muzairah sudah mengucap panjang ketika menghampiri Emily yang sedang menahan sakit.

“Abang…” sebut Emily perlahan.Matanya hampir tertutup menahan sakit. Ketika itu dia hanya teringat pada Tengku Zamran Hakim. Kalaulah dia mendengar kata suaminya itu, pasti tidak terjadi perkara seperti ini.

“Emy cakap apa?” Tanya Raja Muzairah. Dari tadi dia hanya melihat bibir Emily bergerak-gerak seolah berkata sesuatu namun suara menantunya itu kurang jelas di pendengarannya.

“A…abang…Emy nak abang…”

Raja Muzairah sudah mula mengerti. “Ina, pergi panggil Zam.”

Rozina mengangguk dan berlalu dari situ.

“Sabar ya Emy. Kejap lagi Zam turun.” Ujar Raja Muzairah lagi. Bukan main risau dia melihat keadaan Emily ketika itu.

“Biar Razlan yang angkat Emy.” Razlan menawarkan diri.

Emily menggeleng. “Emy nak abang…”

“Kamu jangan pandai-pandai Lan. Emy ada suami. Bukan senang-senang kamu boleh sentuh.” Raja Nafisah membantah keras.

Razlan mendengus tidak puas hati.

Tengku Zamran Hakim yang ketika itu baru selesai solat tersentak apabila namanya dilaung dari bawah. Selesai melipat sejadah, terus dia ke bawah.

“Kenapa Kak Ina?” tanyanya apabila terpandang wajah cemas Rozina yang sedang menunggunya di anak tangga pertama.

“Emy…”

Belum sempat Rozina menghabiskan katanya dia sudah bergegas ke dapur. Mendengarkan nama Emily disebut kakak iparnya itu sudah cukup untuk dia memahami ada sesuatu yang buruk berlaku pada isterinya itu. Memang sejak dia ke atas tadi, hatinya sudah mula tidak enak.

Dari situ dia sudah boleh mendengar kekecohan yang berlaku. Saat tiba di dapur, semua sudah berkerumun di satu tempat.

“Sayang…” panggilnya di celahan mereka yang berkerumun itu.

Apabila mendengar suara Tengku Zamran Hakim, Raja Muzairah meminta yang lain membuka laluan pada anaknya itu.

“Ya Allah…kenapa ni?” Terkejut dia melihat kaca-kaca berselerakan dan ada darah yang terpercik di sekitar tempat mereka berkerumun tadi. Dan saat terpandang Emily, dia benar-benar terkejut.

“Abang…” begitu perlahan suara Emily memanggilnya.

“Ya sayang…” Dia menghampiri Emily yang masih terduduk di lantai. Pucat wajah Emily ketika itu.

“Sakit…” Air mata yang ditahan sejak tadi akhirnya tumpah saat memandang wajah Tengku Zamran Hakim.

“Abang tahu sayang. Abang minta maaf ya sebab abang tak ada dekat sini tadi. Kalau tak, mesti tak jadi macam ni.” Tengku Zamran Hakim mendakap tubuh Emily, menenangkan isterinya itu.

Mereka yang lain hanya mendengar perbualan di antara mereka. Ada rasa sayu melihat mereka berdua begitu.

“Emy…Emy minta maaf. Emy tak dengar cakap abang tadi.” Makin lebat air matanya membasahi baju yang dipakai Tengku Zamran Hakim. Rasa bersalah masih menghantuinya.

“Shh…it’s okay. Abang tak ambil hati pun. Tahan ya sayang. Sekejap lagi kita pergi hospital.” Tanpa disedarinya, air matanya bertakung saat itu. Tubuh lampai Emily diangkat dengan berhati-hati.

Emily sudah memejamkan mata. Kepalanya disandar pada dada bidang Tengku Zamran Hakim. Dia benar-benar letih. Dia tahu, selagi Tengku Zamran Hakim di sisnya perasaan takut dan risau itu akan menghilang begitu sahaja.

* * * * * *

“Macam mana boleh pecah? Siapa yang bawak air tu?” Raja Muziarah sudah bercekak pinggang di ruang tamu. Selepas Tengku Zamran Hakim membawa Emily ke hospital, semua yang berada di vila itu disuruh berkumpul

“Imah yang bawak Mak Su. Tapi…Imah tak sengaja. Imah betul-betul minta maaf.” Hazimah menunduk muka. Ada rasa gerun melihat Mak Su nya itu begitu. Jarang sekali ibu saudaranya yang seorang itu mahu naik angin.

Rozina yang mendengar meradang. “Tak sengaja kau cakap? Kau ingat akak tak nampak kau sengaja langgar Emy? Padahal bukan kau tak tahu Emy nak lalu situ sebab akak panggil dia. Kalau kau nak hantar dulang tu ke depan, kenapa kau patah balik? Kenapa tak terus ke pintu keluar?”

“Betul macam tu Imah?”

“Tak…Imah betul-betul tak sengaja.” Hazimah menggeleng pantas.

“Faz pun nampak mummy. Memang dia sengaja langgar Emy. Lepas tu terus dia jatuhkan dulang tu.” Farzana pula mencelah.

“Pang!”

Hazimah terkejut menerima tamparan yang tiba-tiba itu. Pipinya disentuh. Perit.

“Kau ni kalau tak malukan mak tak boleh ke? Apa nak jadi dengan kau ni ha?” Turun naik dada Raja Nafisah menahan marah. Dia memang dah agak perkara itu dari awal. Sukar dia mahu percaya Emily secuai itu.

“Sabar Esah…sabar…” Kahar menenangkan isterinya.

“Akak dah melampau!” Razlan pula masuk campur. Terkejut bila kakaknya itu sanggup mencederakan wanita yang dicintainya itu.

“Kau kata aku melampau? Kau ingat aku tak tahu kau pun rancang sesuatu untuk singkirkan Zam. Sebab Emy kan?” Suara Hazimah meninggi. Apabia semua menunding jari padanya, dia perlu lakukan sesuatu untuk mempertahankan dirinya.

Razlan terdiam.

“Betul Razlan?” Kahar memandang anak lelakinya itu.

Razlan menarik nafas dalam. “Lan cintakan Emy ayah. Kakak pun cintakan Zam.”

“Astagfirullahalazim…” mengucap panjang Kahar dibuatnya.

Raja Nafisah seperti mahu pengsan mendengarnya.

“Kamu berdua tahu tak berdosa simpan perasaan pada isteri orang, suami orang? Allah laknat pada orang yang cuba hancurkan rumah tangga orang. Kamu berdua tak takut dengan azab Allah?”

Hazimah dan Razlan menunduk. Ayah mereka jarang menunjukkan perasaan. Tetapi kalau sekali marah, memang sukar dijangka tindakannya.

“Lepas balik ni, ayah akan bagi kata putus dekat Pak Mail. Ayah terima pinangan dia. Titik.” Putus Kahar. Raja Nafisah yang duduk di sebelahnya sejak tadi hanya diam. Menyerahkan segalanya pada suaminya itu.

“Ayah! Mana boleh macam ni. Kalau Imah kahwin dengan anak Pak Mail tu Imah kena ikut dia ke Mesir. Imah tak nak!” bangkang Hazimah.

“Ayah harap dengan cara ni boleh buat kamu sedar diri bila duduk dekat negara orang. Jauh dari keluarga.”

Hazimah terduduk. Pergi Mesir? Selama ini dia tidak pernah jauh dari ayah dan emaknya. Namun kerana silap langkah dia terpaksa duduk jauh berbatu-batu dari orang tuanya itu. Ya Allah…saat begitu baru dia ingat pada Pencipta.

“Mak…Imah tak nak...” Hazimah merayu pula pada Raja Nafisah.

“Mak rasa itu jalan yang terbaik.” Mendatar Raja Nafisah membalas.

“Untuk Razlan, nasib kamu lelaki. Kalau tak dah lama ayah kahwinkan kamu. Sekarang, ayah cuma harap kamu sedar. Kalau kamu masih nak teruskan niat kamu, ayah tak mampu halang. Kamu dah cukup dewasa untuk bezakan yang mana baik dan buruk. Tapi, ayah tak rasa Zam akan biarkan kamu macam tu je kalau kamu teruskan niat kamu tu.”

Dalam pada itu, terdengar bunyi enjin kereta yang baru masuk ke perkarangan rumah. Beberapa mini kemudian, wajah Tengku Zamran Hakim terjengul di muka pintu.

“Emy macam mana Zam? Kandungan dia tak apa-apa?”

“Alhamdulillah. Semua selamat. Tapi Emy kena tahan sampai esok. Zam balik ni nak ambik baju. Zam bermalam dekat sana malam ni.” Beritahu Tengku Zamran Hakim.

“Kandungan?” Razlan terpinga-pinga.

“Kamu tak tahu Emy mengandung?”

Razlan menggeleng. “Kakak tak beritahu apa-apa pun.”

Hazimah ketap bibir memikirkan kelurusan Razlan. Tidak sedarkan adiknya itu apa tujuannya membuat Emily jatuh terduduk? Terang-terang tunjukkan yang dia mahu gugurkan kandungan Emily.

“Zam…Pak Teh mintak maaf banyak-banyak atas kelakuan Hazimah. Nasib baik tak jadi apa-apa pada Emily dan kandungannya tu. Insya Allah, lepas ni dia takkan kacau rumah tangga Zam lagi.” Ujar Kahar serba salah.

“Hazimah…ini kali kedua kau buat macam tu pada Emy. Kalau terjadi untuk kali ketiga, aku tak tahu sampai mana tahap kesabaran aku boleh bertahan.”

“Kali kedua?” Hazimah bertanya pelik. Serasanya ini baru pertama kali dia buat sesuatu pada Emily.

“Aku tahu kau belum terlalu tua untuk lupa perkara lima belas tahun yang lepas.”

“Lima belas tahun yang lepas? Maksud Zam?”

“Kau ingat soalan yang kau tanya aku tengah hari tadi? Kalau budak tomboy tu kembali, antara Emy dengan dia, mana yang aku pilih. Itu yang kau tanya kan?”

Hazimah mengangguk. “Zam jawab, Zam pilih kedua-duanya.”

“Dan itu yang aku lakukan sekarang. Dia dah kembali. Dan memang antara dia dengan Emily, aku pilih kedua-duanya.”

“Maksud Zam…perkara lima belas tahun yang lepas…Emy…dia…dan kali kedua?” Hazimah diam memikir. Mencongak satu persatu perkataan yang diberi oleh Tengku Zamran Hakim. Agak lama dia begitu, sehingga akhirnya dia tenganga sendiri. Takkanlah…

“Kau dah faham kan?” Sinis Tengku Zamran Hakim memandang Hazimah yang benar-benar kelihatan terkejut.

“Emy dan budak tu…orang yang sama?” Lambat-lambat Hazimah menyoal kembali meminta kepastian. Pucat wajahnya saat itu.

Tengku Zamran Hakim tidak menunjukkan sebarang reaksi. Rasanya, tidak perlu dia ulang berkata perkara yang sama.

Mereka yang tidak mengerti apa-apa hanya diam tidak masuk campur. Cuma Razlan yang nampak seolah memikirkan sesuatu.

“Kenapa tiba-tiba ungkit pasal budak tomboy tu? Apa kena-mengena dia dengan semua ni?”

“Tanya pada kakak kau. Tapi yang pasti, kau takkan pernah lupa budak perempuan yang pernah belasah kau dulu.”

Berubah wajah Razlan mendengar kata-kata Tengku Zamran Hakim.

“Boleh tak jangan ungkit benda tu? Kau memang sengaja kan nak malukan aku? Nasib baik dia cepat blah dari kampung tu dulu. Tapi yang paling kelakar, kau boleh minat kat dia Zam.” Razlan tiba-tiba gelak kuat.

“Tak kesampaian cinta monyet kau tu kan? Entah apa yang jadi dekat budak perempuan yang tak serupa perempuan tu sekarang ni. Tapi yang penting, cita rasa aku tak seteruk kau sampai boleh jatuh cinta dengan tomboy macam tu.” Razlan seolah mengejek.

Tengku Zamran Hakim tenang. Razlan memang masih belum mengerti apa yang cuba disampaikan sejak tadi.

Hazimah cuba memberi isyarat mata pada Razlan tapi Razlan tidak dapat menagkapnya.

“Lan…Emy dengan budak tomboy tu orang yang sama.” Beritahu Hazimah akhirnya.

Razlan tersenyap seketika sebelum mengahamburkan tawanya. “Jangan buat lawak la kak.”

“Lan, cuba ingat baik-baik lesung pipit dia.” Suruh Hazimah lagi. Tadi, hanya itu yang membuatkan dia percaya yang Emily dan budak tomboy tu orang yang sama.

“Lesung pipit?” Lama Razlam terdiam. Cuba mengingat kembali. Seperti kakaknya tadi, dia menganga luas.

“Sama kan?”

“Tak…tak…tak mungkin. Mustahil. ” Razlan menggeleng berkali-kali. Reaksi biasanya apabila tidak dapat menerima sesuatu hakikat.

Jika benar cerita Hazimah bahawa Emily dan budak tomboy tu orang yang sama, maknanya Tengku Zamran Hakim benar-benar sudah menang. Semuanya seolah memihak pada Tengku Zamran Hakim. Kekecewaan yang pernah dirasa sepupunya itu berjaya ditepis. Jika dulu dia rasa Tengku Zamran Hakim sudah kalah kerana tidak berjaya mendapat cinta budak tomboy tu, tapi sekarang…segalanya punah begitu sahaja. Untuk menerima semua itu, dia benar-benar tidak sanggup.

Tanpa membuang masa, Tengku Zamran Hakim naik ke tingkat atas meneruskan niatnya tadi. Emily sedang menunggunya. Tadi pun, bukan main susah dia memujuk Emily untuk menunggunya di hospital sementara dia pulang ke rumah.

41 comments:

  1. tq kak min...best2...nak lg eh...

    ReplyDelete
  2. waa..sedih pun ada...
    apa2 pun..best sgt citer nie..
    sambung lagi ye..

    ReplyDelete
  3. wah...makin best citer ni...x sia2 pon tunggu lama.xsabar tggu next n3,cpt2 upload n3 baru yeee.....

    ReplyDelete
  4. at last ada gak new n3...!
    berbaloi tunggu nih!
    memang hazimah n razlan tu tak bertimbang rasa. sanggup buat emily cam gitu...
    seb baek tak apa2 kat kandungan emily tu...
    semakin menarik nie. tak sabar tunggu next epi.

    btw what is the song title for background nie n by whom?.sesuai sesngt ngan jalan citer dier...

    suka dengar lagu nih!

    ReplyDelete
  5. dah dapat bukak dah blog ni.. best2!
    agak suspen plus kuciwa gak la aritu try bukak tp x dpt2..
    nasib baik dah ok..

    perghh..
    jadi no 2 pn x kisah?
    alahai la Hazimah..

    si Razlan tu pun satu hal..
    ada ke nak angkat bini orang?
    eeiii..

    ReplyDelete
  6. tqvm min ....mmg suspen sblm ni, ingatkan min dah privatekan blog ni...jgnla ye...sian kat we all ni, peminat setia min...

    apapun cite ni mmg best...walaupun min tak sempat edit..tp ttp best..teruskan berkarya ye...:)) -az-

    ReplyDelete
  7. yahoo...bestnya en3 kali ni...ngee....suka zam...ekeke

    ReplyDelete
  8. min, jgn wat suspence cam tu, tetiba je privatekan blog ni, ble min nk privatekan jgn lupa invite kami yg follow blog ni yer, anyway, n3 kali ni bestttttt, chaiyok

    -tni_ktn-

    ReplyDelete
  9. bestnyer...
    dah lame tggu entry baru...

    akak klu tukar prvte jmput kte yer???

    ReplyDelete
  10. waa..sdey nye..
    xhbs2 emy+zam d uji..
    p besh n3 nih..
    berbaloi tggu lame2..
    ckp2 la ujian yg menimpa deorg..
    bg la deorg bhgia..=)
    kak, kalo privatekn dis blog...
    jgn lupe invite ktorg yg follow blog nih tau ..

    ReplyDelete
  11. tq miz sgt best
    jgn la privatekn blog

    ReplyDelete
  12. bestnya, meluat sungguh dekat hazimah n razlan,
    x penah lagi jumpa spesies yang x paham bahasa n

    ReplyDelete
  13. warghhhh banyaknya dugaan emy n zam.
    kuatnya emy hadapi semua nie.
    kan dh kena sound dgn zam.tu lah wat jahat lagi.
    banyak lagi ke dugaan dorang.
    nak dorang bahagia lak.
    nasib baik tak gugur kandungan emy.
    dah-dah lah nak rebut suami n isteri orang.tak takut dosa kerw.?
    nak private blog kerw?
    alorrr.jmput tau.hehehe
    -na'dz

    ReplyDelete
  14. huh... hampir meraung bila tetiba blog ni private.. jgnla dera ktorg yg mengikuti novel ni... huhuhu ksian tau.. nasib bauk tergerak nak try skali lg hr ni..
    padan muka hazimah, biar dia kawin n ge mesir jerk so pasni tgl nak uruskan razlan je.. ish sudah2la duga amy dgn zam.. tp ape2 pun crt ni mmg best

    ReplyDelete
  15. thank you sebab sambung ....bestttt sangat!Janganlah ada apa2 jadi kat emy & zam

    ReplyDelete
  16. salam...
    kak min!!
    thanks sngt2 coz dh de n3 bru....
    pepon gudluck tau...
    thanks ye...

    ReplyDelete
  17. HAH! padan muka hazimah & razlan
    tu la suka sgt kacau kebahagiaan org
    hoho :P

    ReplyDelete
  18. adessshhh... sukenyerrr... penattt tggu new n3.... & biar la mereka bahagia spai akhir hayat...

    ReplyDelete
  19. Min...
    Thanks for the n3...mmg best...
    keep up the godd work...teruskan....
    ramai org dok tggu next n3....
    please proceed sampai ending ye....and hopefully endingya happy.....

    ikieomar@gmail.com

    ReplyDelete
  20. thank u...
    excited sgt biler ada n3 baru...
    thanks bebnyk...
    :D cpt2 la enter new n3 lg ek...
    mmg x sbr nk tau ending citer ni... :D

    ReplyDelete
  21. thank u
    citer ni best betul
    please jgn privatekan blog ni
    nak tau endingnya

    ReplyDelete
  22. waaa..harap2 hazimah nrazlan dah berputus asa..
    x suke dyorg..kawan zam y dr 2,ap jd yea?

    ReplyDelete
  23. hehe thanks Min bukak blog ni balik...
    Mmg frust bila nak masuk just for invited readers..huhu..tp cuba gak...pagi ni dapat..alhamdulillah.. tak saba menunngu n3 badu

    ReplyDelete
  24. thanks2

    eeeeeeeeeee
    that hazimah sangat jahat tau..
    tak ske2

    ReplyDelete
  25. besh2. cpt smbg!

    ReplyDelete
  26. cepat ar kak sambung...
    nape la akak xbuat novel je....

    ReplyDelete
  27. best sesangat....cepat la smbng....
    ape kata akak bukukan je novel ni...mesti laku kt pasaran...

    ReplyDelete
  28. best la citer ni
    sian kat emy..
    pape pon thanx 4 this n3

    ReplyDelete
  29. best gile ntry kali ni..kak min cpt la smbng ye..x sabar nak tunggu next ntry

    ReplyDelete
  30. tahniah min~
    u're my idol!
    keep up ur good work!
    *kisses*

    ReplyDelete
  31. wahh!!bdebar2..jht tol manusia cmtu...bila nk smbung lg nih.. cpt r.. ;p

    ReplyDelete
  32. best tak terkata kata bestnye..
    cepatlah n3 baru ek..nak tau kesudahan crite nie..min jgn la private kan blog nie ek cian kat saya yg ikut cite nie..saya nak sangat tau kesudahan crita ni..please3 jgn private kan nanti saya nangis huhuhu...tak sabar nak tunggu sambungannya sampai crite nie tamat...

    sayang sangat kat min + zam tu.....moga diorang bahagia..

    ~vee~

    ReplyDelete
  33. hehehehe
    first cite nie mmg best giler
    tak sabar rase nak tau kesudahan nya
    tapi bila nak pos new n3
    dah lame dah nie
    tak sabar
    plizz
    upload lah cepat sikit

    ReplyDelete
  34. xsbr nk tgu bab yg berikutnyer.....setiap hari sy bukak IT...semata2 nk tgk bab yg terbaru dh kuar ker blum...

    ReplyDelete
  35. nape yg episod 42 tuh xley bukak?!?huhu

    ReplyDelete
  36. engeee...
    best giler cite nie..
    tapi nape eps 42 tak leh buka??

    ReplyDelete
  37. sambungla cter ni.. pleaz.. cepat2 ckit..
    huhu...
    n lepas ni buat la cter lain pulak.. mmg mntap cter ni.. huhu..

    ReplyDelete
  38. smbg la cpt...
    tak sbar nie...
    ending dia bg la emy dgn zam jgak...
    happy ending!!

    ReplyDelete