Wednesday, February 4, 2009

Hati yang Terluka 31


Juita termenung. Sudah hampir dua minggu Emily menghilang. Telefon bimbitnya juga tidak diangkat. Bonda pula sudah bising bertanyakan Emily.

Interkomnya berbunyi tiba-tiba. “Cik Juita, ada orang nak jumpa.”

“Siapa?” tanyanya kembali pada penyambut tetamu tersebut.

“Dia kata kawan lama Cik Juita. Syazmir.”

Mendengarkan nama itu, tangannya terasa ringan nak mencekik orang. “Suruh dia pergi. Saya tak nak jumpa dia!”

“Dia berkeras tak nak pergi. Dia ugut nak buat kecoh kalau Cik Juita tak nak jumpa dia.”

Juita mendengus kasar. “Suruh dia masuk bilik saya!”

“Mana Lia?!” Tanpa ketukan mahupun salam, Syazmir menyergah.

“Assalamualaikum Encik Syazmir.” Juita berdiri sambil menyindir sinis. Sudahlah datang tidak diundang, biadab pulak tu!

“Waalaikumussalam.” Balas Syazmir perlahan bila terasa disindir.

“So, apa kau nak?” soal Juita kasar. Manusia seperti Syamir mana boleh layan elok-elok. Tak layak!

“Mana kau sembunyikan Lia?” Syazmir menyoal soalan yang sama.

Juita berkerut. Lia? Emilykah? “Lia? Sembunyi? Maksud kau?”

“Jangan berlagak macam kau tak tahu apa-apa!” bentak Syazmir. Otaknya sudah buntu untuk mencari Emilia. Jejak gadis tersebut tidak dapat dikesan.

“Kalau kau datang sini nak marah-marah, baik kau pergi balik!” radang Juita. Darahnya terasa mendidih.

“Aku takkan berganjak selagi kau tak cakap di mana Emilia!”

“Kau nak aku panggil pengawal heret kau?” ugutnya serius.

Syzmir buat bodoh dengan gertakan tersebut.

Tangan Juita mencapai ganggang.

“Okey-okey, aku akan pergi.” Syazmir mengalah.

Juita meletakkan kembali gangang tersebut di tempatnya.

“Tapi kau jangan menyesal kalau aku jumpa Lia nanti. Aku tak tahu apa yang akan aku buat pada dia masa tu. Kau tahu, aku dah berjaya buat kekasih dia tinggalkan dia, dan aku tak akan teragak-agak buat benda yang lagi teruk daripada tu!”

“Kekasih?” Juita bertanya aneh.

“Yeah. Tengku Zamran Hakim. Bulat-bulat dia percayakan aku. Kau tak takut aku buat perkara yang lagi teruk pada kawan kau tu?”

Juita terkedu. Benarlah Syazmir masih menyangka Emily itu adalah Emilia. Jadi kehilangan Emily mempunyai hubung kait dengan Syazmir. Kurang ajar punya jantan! Juita menyumpah dalam diam. Kalau negara ini tiada undang undang, pasti bersepai kepala Syazmir dikerjakannya. Tidak habis-habis menyusahkan hidup orang.

“Kenapa? Terkejut? Aku tak pernah main-main dengan apa yang aku katakan.” Ujar Syazmir bongkak.

“Jantan tak guna! Kau keluar sekarang! Keluar!” jerkah Juita tiba-tiba. Begitu lantang suaranya. Kakitangan jabatannya mula berkerumun di depan biliknya. Mungkin terkejut mendengar jerkahan tersebut. Belum pernah seumur hidupnya dia meninggikan suara seperti itu. Namun hari ini, Syazmir benar-benar buat dia hilang sabar.

Syazmir telan liur. Gerun melihat mata Juita yang membulat seperti mahu menelannya hidup-hidup.

“Err…ingat apa yang aku katakan tadi baik-baik.” Tergagap-gagap suaranya Syazmir memesan sebelum bergegas keluar.

Juita memandang Hana penuh makna.

“Semua bersurai.” Kata Hana pada kakitangan yang masih mengerumuni. Faham maksud renungan Juita. Pintu bilik ketuanya ditutup.

Juita terduduk lemah selepas itu. Dahinya dipicit. Masih terngiang-ngiang esakan halus Emily dua minggu yang lepas. Pasti sekeping hati sahabatnya itu terluka teruk. Jarang sekali Emily menangis sebegitu dan seingatnya cuma tiga kali dia lihat sahabatnya itu mengalirkan air mata sepanjang perkenalannya dengan gadis itu. Yang pertama, lima belas tahun yang lalu ketika meninggalkan Kampung Tok Penghulu selepas dirinya puas dihina, yang kedua ketika Emilia menghembuskan nafas terakhir, dan terakhir ketika pemergian Syira beberapa bulan yng lepas. Dan, sekarang Emily menangis kerana Tengku Zamran Hakim, suaminya. Tidak langsung tercapai dek akal warasnya Syazmir sanggup merosakkan rumah tangga orang. Dahinya ditepuk beberapa kali. Kenapalah dua minggu ini dia tidak pernah cuba mencari Emily di rumahnya? Jika tidak pasti dia tahu lebih awal tentang kemelut yang terjadi ini.

Beg tangannya dicapai. Dia perlu merungkaikan salah faham ini sebelum terlambat!

* * * * *

Tengku Zamran Hakim merenung bingkai gambar yang sudah pecah kacanya berkat hasil seni tangannya. Di situ, kekal terhias wajah isterinya dengan kaca yang retak seribu. Walau bingkai gambar itu pernah dicampakkannya, namun langsung tidak terdetik dihatinya untuk membuang gambar tersebut.

Dua minggu hidupnya terumbang-ambing sejak tiada khabar berita tentang Emily. Ah, pasti sedang sibuk memikat jantan lain. Panggilan telefon dari mummy dan bonda tidak pernah diangkat. Dia seolah melarikan diri dari ibu dan mentuanya. Dia belum sanggup menceritakan perkara yang bakal mengguris hati kedua wanita itu.

Interkomnya berbunyi tiba-tiba. “Ada apa Kak Ina?”

“Ada seorang perempuan nak berjumpa dengan Tuan.”

“Kalau Maria, suruh dia pergi.” Balasnya. Muak memandang wajah Maria yang berrtempek mekap berinci-inci. Berbeza sekali dengan Emily yang jelita semulajadi. Sentiasa jelita walaupun tanpa mekap. Dia menggeleg sendiri. Fikirannya langsung tidak dapat melupakan isterinya itu walau untuk sesaat.

“Bukan perempuan tu lah Tuan. Perempuan yang datang ni, saya tak pernah tengok sebelum ini.”

“Nama dia?”

“Juita.”

Tengku Zamran Hakim berkerut. Macam pernah didengar nama itu sebelum ini. Siapa?

“Saya tak ada mood nak jumpa sesiapa hari ni.” Bukan sahaja untuk hari ini, mood dia benar-benar tiada sepanjang dua minggu ini. Segala kerjanya terbengkalai begitu sahaja.

“Tapi Tuan, saya macam kesian pulak tengok dia mengharap. Katanya ada perkara penting.”

Tengku Zamran Hakim mengeluh berat.

“Suruh je lah dia masuk.” ujarnya separuh hati, malah moodnya hilang sejak dia kecewa tentang hakikat yang dibawa Fauzi dan Razlan.

Tuk! Tuk! Tuk!

“Masuk!” suruhnya.

“Masih kenal saya?”

Tengku Zamran Hakim memandang Juita sekilas. Dia berfikir sejenak sebelum mengangguk sedikit.

“Kalau awak datang sini nak tanyakan pasal kawan awak saya tak ada jawapan.” Dingin suaranya.

“Saya tahu.”

“Jadi?”

“Saya datang jumpa awak sebab ada perkara penting yang perlu awak tahu. Very important!” ujar Juita merenung Tengku Zamran Hakim yang kelihatan tidak terurus. Betapa Syazmir benar-benar menyeksa mereka.

“Kalau pasal Emily saya tak nak dengar!”

“Tapi awak perlu dengar jugak sebelum awak menyesal seumur hidup.”

Tengku Zamran Hakim terdiam.

“Sebelum tu, saya nak tahu apa yang terjadi pada awak dengan Emy sampai dia menghilangkan diri.”

“Awak tak perlu tahu.”

“Emy sahabat saya. Apapun yang terjadi pada dia saya patut tahu. Bonda, hari-hari tanyakan Emy. Awak tak kesian pada mertua awak tu? Setidak-tidaknya kalau awak ceritakan apa sebenarnya yang tejadi, pandai-pandailah saya nanti nak bagi jawapan yang bagaimana pada bonda.” Juita sudah melabuhkan duduk di sofa yang terdapat di situ.

Tengku Zamran Hakim mengeluh berat. Akhirnya diceritakan juga serba sedikit pada wanita yang tiba-tiba sahaja muncul bertanyakan tentang apa yang terjadi di antara dia dan Emily.

Juita menekup mulutnya. “Awak cakap macam tu pada Emy?”

Tengku Zamran Hakim mengangguk serba salah.

Juita mengetap bibir. Tubir matanya bertakung. Dia seolah dapat merasa perasaan Emily ketika dihina begitu oleh orang yang disayangi. Pasti hatimu benar-benar terluka, sahabat!

“Awak menghukum Emily tanpa mengetahui kebenaran yang sebenarnya. Awak hukum dia atas kesalahan yang dia tak pernah lakukan.” Sebak suara Juita.

“Kebenaran yang sebenarnya? Kesalahan yang dia tidak lakukan? Awak tak boleh nafikan kebenaran dan kesalahan yang dia buat.”

Juita bangun mendekati meja Tengku Zamran Hakim. “Awak ada bukti yang mengatakan memang Emy yang salah?”

Tengku Zamran Hakim membuka laci mejanya dan mengeluarkan beberapa keping gambar. Gambar yang sama ditunjukkan pada Emily dua minggu yang lepas.

“Semua ni gambar original.”

“Memang. Saya tahu tu. Tapi…awak yakin itu gambar Emy?”

“Saya jumpa gambar yang sama dalam simpanan dia.”

“Zam, saya nak tanya awak satu perkara. Awak betul-betul cintakan Emy?”

Tengku Zamran Hakim tidak menjawab. Namun dalam diam dia mengakuinya. Ya, sampai saat ini hatinya masih terukir nama Emily Natasha.

“Kalau awak betul-betul cintakan Emy, pasti awak dapat bezakan perempuan dalam gambar tu Emy atau bukan.”

Tengku Zamran Hakim berkerut namun tetap mengambil sekeping gambar tersebut dan wajah gadis dalam gambar ditenungnya. Gadis itu tidak bertudung, tapi apa yang nak dihairankan? Mungkin Emily baru sahaja memakainya. Lama gambar itu ditenung sehinggalah matanya dapat menangkap sesuatu yang membuatkan jantungnya berkocak hebat. Senyuman gadis dalam gambar tersebut berlainan dengan Emily dan keistimewaan yang sepatutnya ada pada Emily tidak kelihatan pada wajah itu. Mana lesung pipitnya?

Kepalanya diangkat memandang Juita. Mengharap jawapan yang pasti.

Juita mengangguk. “Percaya pada kata hati awak, Zam.”

Tengku Zamran Hakim tarik nafas panjang. Masih sukar untuk menerima kata hatinya.

“Zam…Emy dengan awak pernah bersama?”

Tengku Zamran Hakim tersentak. Soalan jenis apa ni?

“Kalau betul awak pernah sentuh Emy pasti awak tahu dia masih suci atau tidak.”

Kepalanya terasa dihempap batu besar mendengar kata-kata Juita. Benar, kali pertama ketika mereka bersama, isterinya itu masih suci. Ya Allah...kesilapan bodoh apa yang aku lakukan ini?

“Perempuan dalam gambar tu Emilia. Kakak kembar Emy.” Kata Juita selepas itu.

Tengku Zaman Hakim hanya terkelu di situ. Fikirannya tidak habis-habis terbayang air mata Emily yang gugur mendengar penghinaannya. Sayang, maafkan abang…

“Cuba awak tengok gambar ni.” Juita menghulurkan sekeping gambar pada Tengku Zamran Hakim yang diambil dari handbagnya. Gambar kenangan mereka bertiga tujuh tahun yang lalu.

Tengku Zamran Hakim menyambut perlahan.

“Emy yang rambut pendek tu dan sebelah Emy tu Emilia.”

Dia merenung wajah gadis berambut pendek itu. Lama. Ini...wajah ini seperti pernah dilihatnya.

“Dulu Emy memang macam tu. Macam lelaki. Mungkin sebab dia nak tunjuk perempuan ni kuat tanpa lelaki sebab tu agaknya dia jadi macam tu. Dari kecil lagi mereka tidak pernah punya saudara lelaki. Ayah mereka pergi sejak mereka dalam kandungan lagi. Lepas tu, masa zaman kanak-kanak dia pulak ada kenangan pahit. Sejak tu, hati dia beku untuk semua lelaki. Ditambah pula dengan kejadian yang menimpa Lia. Bertambah-tambah dendam dalam diri dia pada kaum Adam.”

Juita mencuri nafas sebentar sebelum menyambung. “Awak tahu Zam, saya tak pernah jumpa gadis setabah dia. Masa kejadian yang menimpa Lia tu Emy masih di oversea. Tahun akhir tak silap saya. Serba salah saya nak suruh dia balik masa tu tapi Emilia masa tu betul-betul dah tenat. Sebab tak tahan dengan permintaan Lia yang nak sangat jumpa Emy, saya terpaksa. Kemudian bila Emy sampai Malaysia, wajah dia nampak betul-betul kecewa. Mungkin kecewa dia tak dimaklumkan lebih awal tentang kembarnya. Sepanjang masa dia jaga Lia, sampailah Emilia melahirkan anak dia sebelum menghembuskan nafas terakhir sebab kanser. Sebelum tu sempat Lia serahkan gambar ayah Syira pada Emy. Gambar lelaki yang awak jumpa tu gambar yang Lia bagi. Awak bayangkan Emy yang masa tu masih dengan gaya lelakinya tiba-tiba diberi amanah menjaga anak saudaranya. Emy buat keputusan berhenti belajar di luar Negara. Dia sambung belajar dekat sini. Bonda pulak terus bermurung dengan pemergian Lia. Keadaan syarikat masa tu terumbang-ambing. Rupanya sejak tahu Lia mengandung bonda dah tak pedulikan tentang syarikat. Saya selalu tertanya-tanya macam mana Emy bahagikan masa dengan Syira, belajar, syarikat, bonda, dan amanah Lia, Butik EN. Macam sesuatu yang mustahil. Tapi itulah hakikatnya.”

“Butik?” Tengku Zamran Hakim tiba-tiba teringat malam dia sekali lagi berlanggar dengan Emily ketika menhadiri pertunjukan pakaian pereka dari butik yang terkenal beberapa bulan yang lalu.

Juita mengangguk. “Masa tu Butik EN baru dibuka tak sampai setahun. Belum teratur sepenuhnya. Kadang-kadang ada jugak timbul marah saya pada Lia sebab bebankan Emy sampai macam tu. Sudahlah Emy keras macam lelaki, di suruh pulak urus butik memang langsung saya tak boleh nak terima. Tapi lepas tu saya macam tak percaya bila Emy dapat hasilkan rekaan yang membuatkan jenama pakaian EN setanding dengan pereka antarabangsa. Tapi siapa perekanya dirahsiakan. Perkasa Holdings kembali teguh bila Emy ambil alih. Nasib baik Emy bijak mencari dalang yang nak menjatuhkan syarikat kalau tak pasti dah lama Perkasa Holdings gulung tikar. Saya pulak masa tu memang tak membantu langsung sebab saya dapat tawaran belajar ke London. Impian yang dah lama saya impikan. Serba-salah salah sangat masa tu. Tapi Emy paksa saya pergi. Dia tak mahu saya jadi macam dia, tak dapat mencapai cita-cita yang diimpikan. Bila saya kembali ke Malaysia memang saya betul-betul terkejut tengok perubahan Emily. Berubah 100%. Saya tahu dia berubah demi bonda dan Syira. Dia korbankan semua kebahagiannya untuk melihat kebahagiaan orang lain.” Cerita Juita lagi. Air matanya tidak henti-henti mengalir memikirkan segala pengorbanan sahabatnya itu.

Tengku Zamran Hakim sudah terkedu di tempatnya mendengar cerita Juita yang panjang lebar mengenai kisah hidup Emily. Dia langung tidak tahu penderitaan yang dialami Emily selama ini. Banyak…terlalu banyak. Dan dia pula menambah penderitaan tersebut. Makin bartambah rasa bersalahnya. Saat itu dia teringat pada lelaki yang membawa fitnah tempoh hari. Meluap-luap marahnya pada lelaki itu. Telefon bimbit dikeluarkan dan menekan nombor seseorang.

“Beberapa bulan lepas tu, tiba-tiba Emy cakap dia nak kahwin. Terkejut saya dibuatnya. Walau Emy tak beritahu saya, saya dapat mengagak semua tu pasti sebab bonda. Tapi sekurang-kurangnya saya lega sebab Emy dah boleh terima lelaki. Awak tahu Zam, sejak dia berkahwin dengan awak ketika itulah baru saya nampak kebahagiaan pada wajah dia. Masa awak pengsan dulu tu, bukan main risau dia. Pada waktu tu, pertama kali saya lihat sinar cinta yang dah lama saya tunggu nak lihat dari mata Emy. Dah ramai mencuba nasib, tapi semuanya kecewa apabila ditolak mentah-mentah. Awak benar-benar bertuah sebab cinta Emy hanya untuk awak, Zam.” Juita memerhati Tengku Zamran Hakim yang bercelaru sambil memegang telefon bimbit.

“Kenapa?” tanyanya.

“Emy tak angkat.” Balas Tengku Zamran Hakim sayu. “Awak tahu di mana Emy berada sekarang?”

Juita menggeleng. “Saya pun tengah risau. Saya ada cuba call dia tapi langsung tak dijawab. Macam mana kalau benda buruk berlaku pada Emy?”

“Saya takkan benarkan perkara tersebut berlaku!” tegas Tengku Zamran Hakim. Cukuplah sekali dia lukakan isterinya itu, dia tidak mahu perkara yang lebih buruk melukakan isteri kesayangannya itu.

“Zam…janji dengan saya. Bila awak dah bertemu dengan Emy kembali, jangan sesekali lukakan dia untuk kali kedua. Dia sudah cukup menderita.”

“Selagi saya masih bernafas selama itulah saya akan beri kebahagiaan pada Emy.” Janjinya.

“Dan, saya harap awak bersedia menghadapi segala kemungkinan apabila bertemu dengan Emy nanti.” Pesan Juita lagi. Dia seolah dapat merasakan sesuatu masalah yang bukan mudah untuk lelaki di hadapannya ini hadapi selepas bertemu Emily.

12 comments:

  1. tak sabar nak tau pe jadi lepas jumpa emy.. n xsabar gak nak tau ble syazmir tau yg emy bkn lia.. huhu.. siap la korang pas ni.. nangis la tg zamran.. huhu..

    ReplyDelete
  2. hahh.. amek awak zam..
    tu la.. x cuba dgr penjelasan org dulu..
    bila kebenaran dh terbongkar, baru nak menyesal..
    ingt senang2 je ke emy nak maafkan awk balik?
    kasi pengajaran sket kat zam tu emy..
    biar dia rasa..

    ReplyDelete
  3. wah..bestnye..!
    smbungla lg..
    pdn muke zam..
    ajar zam tu cukup2..

    -cheesecake-

    ReplyDelete
  4. Ha ha ha amik ko zam senggal..akel tak ada ka..ikut sgt nafsu marah ... isteri sendiri tak tahu gadis atau tidak .....Emily klu zam dtg jgn kasi peluang balas balik penderitaan tu...baru dia tahu langit tinggi rendah.

    ReplyDelete
  5. hah...
    padan muka zam...
    suka wat tndkn melulu...
    sengal ayam betul...
    eii..geram la......

    dgn si syazmir tu lg geram..
    tembak je pala dia..
    bersepai sket..
    huh..

    geram ni..

    cian kat emy..

    aduhai...

    ReplyDelete
  6. Pasti ada hati yang akan terus terluka lagi...huhuhu

    Zam kepercayaan perlu ada... Tapi sygnya Zam mudah sngt terpengaruh dgn ckp sana sini... Blum di tambah dgn ckp Razlan n kaknya tu...

    Emy jgn mudah berbaik semula dgn zam... Biar dia tahu, biar dia rasa... Bertapa dia ni mmg SENGAL!!! Melukakan hati seorang wanita yang bernama Emy!!!!

    ReplyDelete
  7. pergh..
    agak bersepai je zam ble tau the truth..
    tu la, spe suruh taknak dngar org xplain..
    padan muka!!!

    Emy,
    jgn bg chance kt zam
    die igt pmpuan ni sng nak dpt ke??
    kt pasar lambak dpt ar murah2..

    ReplyDelete
  8. zam ni kasi gue panas je..
    dah syg tu jaga r leklok.
    ni main ikut suka dia je nk mampu org..
    sian kt emy..
    emy.kasi pengajaran ckit kt zam..
    ingat suka suki dia je nk wat cm mane yg dia suka

    ReplyDelete
  9. cepatla....xsabar nk tau nie..

    ReplyDelete
  10. warghhhhhhhhhh.
    banyak nye dugaan emily.
    -na'dz

    ReplyDelete
  11. hampir nk menangis aku dpn komputer ni...
    naseb baek x kluar air mata kalau x malu aku...


    kak,keep it up...
    best cite akak...

    ReplyDelete